Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55860 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #150 Gepost op: 28 februari 2006, 19:00:39
Ik heb zelf ook een aantal casussen hier neergezet,maar het was mij ookal opgevallen dat er aan het begin van de maand er redelijk druk werdt meegedacht.Maar  al heel snel het enthousiastme wegzonk,en dat is erg jammer zeker als je zoals Jorrin er erg veel tijd in hebt gestoken.Dus wellicht is de categorie Casus v/d maand een zachte dood aan het sterven.Alleen dat is niet leuk voor de mensen die een casus hebben voorbereidt  :-\


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #151 Gepost op: 28 februari 2006, 19:43:19
Jorrin bedankt een prima casus. Het was overduidelijk dat je met kennis van zaken sprak. Je bent beslist eens in een dergelijke instelling geweest. Zoals Peter zegt loopt het de laatste tijd minder met de casussen. Jammer want ze zijn altijd leuk en leerzaam.


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #152 Gepost op: 1 maart 2006, 20:11:14
Ik vond het weer eens een casus als vanouds! Goed dus. ;D
Ik heb ook een aantal casussen begeleidt en je merkt inderdaad dat naarmate de maand vordert, dat het moeilijk is om de aandacht erbij te houden.

Ik weet ook niet waar het aan ligt. Bij deze casus heb ik geprobeerd zo lang mogelijk door te gaan op het brandweer gedeelte, maar je ziet dat de reacties daar ook op teruglopen. Misschien dat het een oplossing is om kleine(re) hoeveelheden informatie aan te bieden, met meer updates. Maar dat moet de praktijk uitwijzen. Ook om het overzicht te houden soms nog wat herhalen zodat mensen de situatie helemaal helder krijgen. Het blijft moeilijk. Maar het had niets te maken met de kwaliteit van deze casus!

Ik heb ook wel eens begrepen van forumleden dat ze het niet meer nodig vinden om te reageren, omdat alles al is gezegd en gedaan (uitgekauwd) is en misschien denken dat één manier de oplossing is....
Ze veronderstellen dat hun reacties dan overbodig zou zijn. Dat is dus niet het geval ! Een dergelijke is casus om te leren, dus kom maar juist met iets minder gangbare oplossingen, komt er meer discussie etc. Dat maakt het levend.

Ik zou dus de medeforummers willen oproepen gewoon te blijven plaatsen. Probeer de casus vanaf jou aanpak van voor tot einde te volgen. Er is dus geen goede en foute manier.

Dit is allemaal mijn opvatting betreffende de casus. Ik probeer hem zo goed mogelijk te volgen, soms kan ik ook niet tot het einde de casus doorlopen. Maar ik zou het zonde vinden als de casus in de toekomst geen doorgang meer zouden vinden. Het is wel belangrijk dat we niet te compliceerd en te groot willen, dit maakt het makkelijker om te reageren voor iedereen. ;)
Brandwacht 1e klas + WVD


Bart S

  • Gast
Reactie #153 Gepost op: 1 maart 2006, 20:57:11
Ik wil er ook wel wat over kwijt. Ik vind de casus altijd erg leuk, en begin altijd vol goeie moed met lezen aan het begin van de maand. Vaak zie je echter dat er dan in het begin gelijk heel onrealistisch gereageerd wordt en opgeschaald wordt, wat in de praktijk gewoon niet gebeurt. Bovendien kan ik niet elke dag op het forum kijken, en in de tussentijd komen er zoveel reacties dat ik de draad kwijtraak. Die twee dingen zijn de hoofdoorzaak dat ik denk "nou laat maar zitten".

Ik heb ook zitten denken aan een andere opzet en wil dat best even ventileren om te kijken wat de anderen ervan vinden. Als je nou de casus in een "hoofdtopic" laat draaien waarin niemand kan reageren, en elke deelnemende dienst in een "subtopic" laat discussieren. In de hoofdtopic wordt dan een situatie geschetst en een aantal vragen gesteld (bijv. waarmee rukken jullie uit aan de hand van deze melding). In de subtopics kan iedereen dan discussieren over de vragen. Het voordeel hiervan is volgens mij dat de "pro's" de "leken" een beetje kunnen terugfluiten of juist aansporen als dat nodig is. Vervolgens wordt er een antwoord of beleid bepaald wat de casusleider dan weer overneemt in het hoofdtopic. Hij/zij schetst dan weer een nieuwe situatie waarmee vervolgens in de subtopics weer mee gewerkt kan worden. Ik denk dat dit de overzichtelijkheid ook ten goede komt. Stel je stapt wat later in of hebt even geen gelegenheid gehad om de casus goed te volgen, dan hoef je alleen even door de hoofdtopic heen te lezen tot de laatste situatie/vraagstelling, en vervolgens doe je mee in de subtopic(s) naar keuze. Ik hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Tenslotte: ik heb zeer veel bewondering voor iedereen die hier een casus heeft begeleid. Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk en dat is ook echt de reden dat ik nog nooit een casus heb gedaan. Ik denk dat het een puinhoop zou worden :)

Bart


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 2 maart 2006, 08:11:09
Ik ben het zeer eens met Bart S om verschillende diensten in een sub-topic te laten reageren. ;)
Dat komt de duidelijkheid zeker ten goede.
Als BHVer snap ik de "vaktaal" van andere diciplines nou eenmaal minder en er zijn natuurlijk duidelijk andere invalshoeken.
Overigens.........de casus moet blijven :D
Groeten van Brandpreventje...


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #155 Gepost op: 3 maart 2006, 22:36:35
Jorrin,

Als eerste mijn complimenten voor de casus. Aan informatie en deskundigheid ontbrak het zeker niet. Maar zoals ik al op pagina twee van deze casus aangaf (zie link) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10755.msg353993#msg353993 is het soms niet altijd even realistisch in mijn ogen hoe sommigen aan de casus hun eigen verhaal gaan geven.

Ik wil niemand persoonlijk hierop aanvallen, maar mijn idee is dat het in het begin voor een leek makkelijk te volgen is maar naarmate een casus vordert het van het algemene deel (dus opschaling etc.) overgaat naar daadwerkelijke inzettechnieken wat ook in mijn ogen heel goed is. De keerzijde is echter dat veel mensen die in de casus meedoen naar mijn idee groot hulpverleningsfreak zijn en daardoor soms wat te hard van stapel lopen, wat voor mij persoonlijk na diverse casussen dit meegemaakt te hebben als onprettig wordt ervaren.

Ondanks dat vind ik de casussen nog steeds leuk en zou het jammer vinden dat ze zouden verdwijnen. Misschien heb je hier iets aan om in de toekomst mee te doen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #156 Gepost op: 3 maart 2006, 23:42:08
Als je de statistieken van het forum even nakijken loopt het sinds noverber 2005 erg terug met het totaal aantal reacties (zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?action=stats).... Februari was maar 42% van het aantal van november.

Ik denk dat het dan ook niet aan de casus ligt maar dat het aan 'iets' aan het forum ligt. Alleen kan ik dat 'iets' niet definieëren... :-\

Misschien is de verhouding tussen de 'vakmensen' en de 'wannabee's' (NIET NEGATIEF BEDOELT!!!) zoek waardoor het voor de vakmensen niet meer interessant is om te te lezen waardoor het aantal inhoudelijke reacties ook weer minder wordt?

Het zou misschien wel eens interessant zijn om te zien of het aantal reacties exclusief het kippenhok hetzelfde gebleven is?? ???


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #157 Gepost op: 4 maart 2006, 11:00:42
Jorrin, ik vindt je casus prima voorbereid is en zeker een hoog realistisch karakkter heeft.

Dat er misschien wat weining (wat is weinig eigenlijk) gereageerd wordt ligt dus in ieder geval niet aan je casus en de begeleiding ervan.
Maar wat te doen alsje meer reacties wilt ?
Een casus is een spelletje van actie en reactie tussen jouw en de deelnemende forumleden, jij geeft aan dat iets gebeurt en daar komt dan een reactie (in de vorm van een nieuwe of gewijzigde inzet) op van het forum, over die inzet kan dan nog gediscusieerd worden en ik denk dat dat ook best gebeurd is. Daarna wordt er collectief gewacht op de volgende ontwikkeling

Het zal zeker ook meespelen dat de aangedragen voorstellen vaak goed bruikbaar zijn en weinig redenen tot discussie geven, dat kan naturlijk jammer zijn aan de andere kant loop je anders weer het gevaar dat de caus helemaal verzand in gemiereneuk op de millimeter.
Bij de casus kies je als deelnemer voor een rol, vaak is dat de rol van de manager omdat je in je eerste reacties vooral de inzet gaat bepalen en dan zal je vanuit die rol verder spelen en je later niet meer zo gaan bemoeien met de detail uitwerking in het veld, die reacties mis je dan dus omdat veel mensen met een helicopter view naar de casus kijken.

Kortom ik vindt de reacties nog niet zo tegenvallen, misschien kan de causleider wat meer prikkels in de casus gooien om meer reacties los te krijgen, dus nieuwe gebeurtenissen of ontwikkelen die moeten leiden tot een nieuwe/gwijzigde reactie/inzet.
Misschien gebeurde er op het laatst niet zo veel meer waar nog meer over gezegd moest/kon worden ?

Ook zou een evaluatie van de ingebrachte voorstellen kunnen helpen om de algemene interesse in casussen te verhogen , dus iets in de trend van "jullie hebben voorgesteld om a,b,c,of d te doen, we kiezen in een dergelijkgeval voor optie c om die en die redenen, de andere opties zijn minder geschikt of realistisch om die en die redenen" Op die manier zien de forum leden niet alleen welke inzet methode gekozen word, maar ook waarom dat in de praktijk zo gebeurd.
Je stelt je dan ook op als een soort coach/instruccteur, maar datvereist uiteraard (nog meer) tijd en expertise.

Misschien zou je bij aanvang van de casus ook een soort rolverdeling kunnen opstellen, dus mensen die zich vooraf kunnen aanmelden voor de rol van centralist, OVD, OVDG, bevelvoerdeer brandweer, ambupleeg chauf, MMT arts, bhv etc, iedereen kan dan vanuit zijn/haar rol reageren. Uiteraard kan iedere rol ook door een groepje uitgevoerd worden. (bij voorbeeld SEH door Paul en Hetty)
Je weet dan zeker dat iedere discipline zijn inbreng geeft en dat dat ook op ieder nivo (leidinggevend en uitvoerend) gereageerd wordt.

Maar dat zijn maar suggesties, nogmaals naar mijn mening is het prima gedaan !

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #158 Gepost op: 4 maart 2006, 11:16:45
Als je de statistieken van het forum even nakijken loopt het sinds noverber 2005 erg terug met het totaal aantal reacties (zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?action=stats).... Februari was maar 42% van het aantal van november.

Ik denk dat het dan ook niet aan de casus ligt maar dat het aan 'iets' aan het forum ligt. Alleen kan ik dat 'iets' niet definieëren... :-\

Misschien is de verhouding tussen de 'vakmensen' en de 'wannabee's' (NIET NEGATIEF BEDOELT!!!) zoek waardoor het voor de vakmensen niet meer interessant is om te te lezen waardoor het aantal inhoudelijke reacties ook weer minder wordt?

Het zou misschien wel eens interessant zijn om te zien of het aantal reacties exclusief het kippenhok hetzelfde gebleven is?? ???

Het is heel vreemd palmpie,maar deze indruk heb ik ook en ik weet van een aantal mensen dat die er precies zo over denken.Ik bezoek het hulpverleningsforum zo ongeveer vanaf het begin,en ik zie dat het forum drastisch is verandert.Ook weet ik van een aantal vakmensen die hier int verleden vaak kwamen  die hier nu bijna niet meer komen omdat het forum niet meer interesant is.Dus ook ik heb het idee dat het hulpverleningsforum over de succestop heen is :-\


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #159 Gepost op: 4 maart 2006, 11:19:43
Het is heel vreemd palmpie,maar deze indruk heb ik ook en ik weet van een aantal mensen dat die er precies zo over denken.Ik bezoek het hulpverleningsforum zo ongeveer vanaf het begin,en ik zie dat het forum drastisch is verandert.Ook weet ik van een aantal vakmensen die hier int verleden vaak kwamen  die hier nu bijna niet meer komen omdat het forum niet meer interesant is.Dus ook ik heb het idee dat het hulpverleningsforum over de succestop heen is :-\

Op zekere gebieden (zoals bijvoorbeeld ehbo) zijn de meest populaire onderwerpen misschien wel voldoende uitgeknauwd en raakt men een beetje uitgepraat over deze vrij statische onderwerpen. Bij nieuwe ontwikkelingen (nieuwe reanimatie protocollen) zie je dan opeens weer wel een hele lading reacties.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources