Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55875 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

HulpverleningsWeb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
    • HulpverleningsWeb
Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2006, 22:37:45
Waarom niet meteen groot watertransport inzetten??  ;D

Ik denk dat 2x tas, 1x politie ( totaal 5 want de politie komt meestal hier in purmerend met een hele ploeg ) en voor de zekerheid een ambulance. En bij daadwerkelijk brand eventueel direct opschalen en 3e tas, al/hw en ovd. Bij evacuatie bussen inzetten om personen direct naar een sporthal of iets anders te vervoeren. Is dit niet mogelijk eventueel het simga of rode kruis met tenten.

3x tas voor evacuatie daarna 2x tas om de brand te bestrijden, 3de tas hoogwerker voeden. Eventueel waterwinning via groot watertransport.


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2006, 22:59:25
Ik zou gaan voor middelbrand ivm met het bijzondere object (2x TS + 1x AL/HW en OVD) politie 1 of 2 eenheden en ambulance zonder spoed af laten zakken.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #22 Gepost op: 2 februari 2006, 01:03:55
Alvast een korte update...

Vrijwel tegelijk met de melding van de personeelsleden naar de receptionist toe, gaat ook de rookmelder in de wooneenheid af.

Overigens zijn alle personeelsleden - inclusief de receptionist - verpleegkundigen.

Het betreft een wooneenheid, bestaande uit:
- een uit twee delen bestaande huiskamer;
- drie lossen aangrenzende slaapkamers;
- een grotere slaapzaal, waarin kamertjes 'gemaakt' zijn;
- een keukentje;
- een kantoortje;
- een badkamer;
- een meterkast annex rommelhok.
De dakrand waar rook onderdoor komt betreft de buitenmuur van het kantoortje.

Er zijn acht bewoners in de wooneenheid woonachtig.
Deze hele groep is meervoudig complex gehandicapt. Zij kunnen niet praten, lopen of zitten en hebben veel vergroeiingen. Zij slapen in aangepaste bedden, ingeriemd in speciaal voor hen gemaakte matrassen. Er zijn tilliften nodig om deze mensen vanuit hun bed in hun rolstoel te krijgen.

Er bevindt zich bij het centrale plein voor het hoofdgebouw een geboorde put.
Voor de receptie aan het begin van het terrein, aan de overkant van de weg, ligt een behoorlijk ven.


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #23 Gepost op: 2 februari 2006, 15:46:38
we hebben 5 persooneelsleden, 208 clienten en maar 1 BHV-er. Receptionist blijft op de post. De andere 2 gaan ter plaatse om met de andere 2 de clienten uit de paveljoen halen. Recptionist ligt de map met tekeningen klaar voor de brandweer. ook beld hij de directie op. Brandweer is gebeld maar rijdt die al? En de politie? Staan er hekken om het terrein en vet een toegangs hek? Zo ja dan die alvast openen en ook de eventueel aanwezig slagboom.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 2 februari 2006, 21:44:24
Tja,ik zie net als Shave nog geen reden om te gaan paniekeren.Dus ik laat 1x TS +redvoertuig aanrijden.
Er komt rook uit een dakrand van een kantoortje,tja, je kan een heleboel rook hebben met een vuurtje van niets.Er gaat een rookmelder af,is die onderdeel van het automatisch brandalram?Of is dat een enkele rookmelder aan het plafond?

Als het een rookmelder is die deel uitmaakt van het automatisch brandalarm,betekend dat dus dat de binnendeuren die eventueel open werden gehouden door kleefmagneten nu dicht zijn.Kortom de compartimenten zijn gevormt,dus hoeven de bewoners niet direct last van rook of brand te hebben.Dus ik wil graag weten om wat voor rookmelder het gaat.

Graag wel de politie in kennis stellen van dit gebeuren,die kunnen zelf inschatten of zij terplaatse komen.Mocht ik ze als brandweer nodig hebben geef ik wel een gil,maar de politie kennende komen ze wel even kijken


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #25 Gepost op: 2 februari 2006, 22:27:37
Idd, misschien schieten er toch een paar mensen in de stress bij zo'n melding.

Maargoed, we rukken uit volgens het protocol 2x TAS + 1x AL/HW,
Ik zou ook de OVD laten informeren maar deze kan zelf bepalen of deze tp komt (prio 2???)

Het zeg niks dat er ook een "rookmelder" afgaat, deze kunnen ook afgaan bij te veel stoom vorming.

Dus voorlopig nog geen al te veel paniek kweken, alles eerst overzien en dan verder handelen..
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #26 Gepost op: 2 februari 2006, 23:03:30
Lijkt mij niet meer als verplicht dat een dergelijk object aangesloten is op een OMS!!

Daarnaast als men naar de zorgnorm kijkt (Handleiding Brandweerzorg) is het niet meer als normaal dat er op een dergelijk object 3 TS-en staan. Nu is het immers nog een bevestigde melding ook. Daarnaast is de BHV-organisatie erg klein voor de situatie. En aangezien de bewoners moeilijk tot zeer moeilijk zelf redzaam zijn, is dit hier een normale procedure.

Ik ben voorlopig niet in paniek, en nu al helemaal niet nu ik weet dat er binnen de tijd genoeg potentieel staat die eventueel kunnen gaan helpen bij het evacueren en/of het incident verder kunnen aanpakken.

Ik begrijp ook dat de brandcompartimentering bij de slaapzaal niet (voldoende)aanwezig is dus dat er groter risico gelopen wordt.

Eerste TS voor bij de deur, redvoertuig ernaast. Bij de receptie tekeningen vragen. Nadere locatie vragen.
Tweede TS gaat ook voor redding/evacuatie, 3e TS voor de waterwinning en daarna ook eerste instantie redding/evacuatie.
Brandwacht 1e klas + WVD


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #27 Gepost op: 2 februari 2006, 23:16:11
Ik laat net als Robert 2x TS tp komen en de IOVD-B ook maar, verder de politie een een ambu uit voorzorg, verder wacht ik het nader bericht af van de 1e TS  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #28 Gepost op: 2 februari 2006, 23:20:01
Kan iemand mij vertellen waarom die ambu steeds mee moet uit voorzorg? Er zijn toch geen gewonden....  ::)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #29 Gepost op: 2 februari 2006, 23:20:52
Kan iemand mij vertellen waarom die ambu steeds mee moet uit voorzorg? Er zijn toch geen gewonden....  ::)
Is standaard bij een melding binnenbrand in onze regio  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid