Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55932 keer)

0 gebruikers (en 38 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #60 Gepost op: 5 februari 2006, 16:30:04
Ik mag toch hopen dat wij als brandweer inspraak hebben waar en of er ergens geventileerd gaat worden  ??? ???

De brandweer is er nog even niet en de bhv moet wel mensen uit het pand halen, dus zet "ik" de ramen en deuren even tegen elkaar open zodat de bewonders en de het personeel nog even kunnen doorademen (in ieder geval tot dat de brandweer ter plaatste is)  8)
(De ramen en deuren van het kantoor blijven dicht)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #61 Gepost op: 6 februari 2006, 10:19:58
Er is hier nog geen enkele reden om meteen maar in een GRIP te duiken,ik heb inmiddels grote brand gegeven.Maar dat is enkel maar voor ons zelf zodat ik voldoende personeel terplaatse heb.Maar waar de brandweer lichtelijk allergisch voor is,is dat er al met GRIP en GNKteams wordt gesmeten voordat wij ook maar 1 straal hebben ingezet :D

Het gaat er niet om waar de brandweer wel of niet alergisch voor is  ;)

Citaat
GRIP 1 (Bronproblemen)
Als de aard van het incident (meer personeel en materieel; grote complexiteit) meer gestructureerde coördinatie vereist, zal worden opgeschaald. Het Coördinatie Team Plaats Incident (CTPI) wordt geformeerd. De burgemeester, Regionaal Commandant van Dienst (brandweer), de RGF en de Districtschef (politie) worden geïnformeerd.

Lijkt mij geen probleem. Jullie kunnen je slangen uitrollen en stralen inzetten en ondertussen komen functionarissen ter plaatse voor overleg.

GNK lijkt mij ook nog geen optie. Alhoewel we wel te maken hebben met so's die verbaal geen problemen aan kunnen geven en dus al snel uitgebreider door deskundigen beoordeeld moeten worden.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #62 Gepost op: 6 februari 2006, 18:26:28
We hebben nog steeds te maken met een binnenbrand toch??

Hmm, ik ben nog niet erg ervaren en dit is mijn eerste post. Ik zou echter ook toch uitgaan van een complexere situatie.
- Er is een bevestigde binnenbrand dit op dit moment niet onder controlle is in een meerlaags gebouw
- Aangrenzend zijn mensen (8) die absoluut niet zelf redzaam en niet mobiel zijn en zich daarnaast moeilijk tot niet kunnen communiceren. Dit betekent dat je bij redding lang bezig bent, terwijl de brand doorgroeit.
- Iets minder in de omgeving zijn bewoners met dezelfde kenmerken die je toch ook (preventief) wilt verplaatsen.

Je hebt dus als (er is er een buiten) 7 * 2 mensen nodig om de mensen in direct gevaar snel te evacueren, of je gebruikt twee bemanningen om in twee keer de mensen weg te halen. Een derde tas zou kunnen proberen de brand te beheersen en in het kantoor te houden. Het probleem is natuurlijk als je te lang bezig bent met de redding en niet met de brand (redding gaat voor) dat de brand verder uitbreidt en je potentieel 208 mensen moet evacueren. Ik zou ook zeker met een AL bij het dak kijken of er daar geen doorslag is (toch het snelst en je TS bemanning kan zich dan op de andere taken richten, maar ik heb geen ervaring met een AL dus ik kan dit onderschatten). Er is rook bij het dak, dus het kan door de hitte etc aangestraald worden en zorgen voor een uitbreiding van bovenaf.

Ik zou ook zeker zorgen voor voldoende medisch personeel en als bevelvoerende of OVD zorgen voor een transport van de, toch speciale, slachtoffers. De Meervoudig complex gehandicapten hebben begeleiding nodig. De minder gehandicapten kunnen in paniek zijn. Daarnaast kan door de tragere redding ook zeker rook vergiftiging optreden bij zowel de bewoners als het personeel (met name de persoon die de blussing heeft geprobeerd). Ik zou dus ook zeker minimaal twee ambulances tp laten komen.

Kortom mijn gok zou zijn 3xTS, 1xAL, 1xOVD, 2xAmbulance en toch ook zorgen dat er nog wel mensen paraat zijn indien er uitbreiding is. Reden om goed uit te pakken: 208 minder mobiele hulpbehoevende mensen, bevestigde brand die niet met kleine blusmiddelen te bedwingen is en de aanrijtijden.

(Tis wat voor een first post)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 6 februari 2006, 19:27:39
Het gaat er niet om waar de brandweer wel of niet alergisch voor is  ;)



nee,maar als brandweer willen wij graag wel weten waar we aan toe zijn.Voordat er uberhaupt opgeschaald gaat worden,en aangezien wij nog steeds leidinggevend zijn op het brandadres willen we dat graag zo houden.En graag inspraak hebben met wat de overige hulpdiensten gaan doen,voordat alle aan en afvoerwegen dicht zitten  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #64 Gepost op: 6 februari 2006, 20:59:30
nee,maar als brandweer willen wij graag wel weten waar we aan toe zijn.Voordat er uberhaupt opgeschaald gaat worden,en aangezien wij nog steeds leidinggevend zijn op het brandadres willen we dat graag zo houden.En graag inspraak hebben met wat de overige hulpdiensten gaan doen,voordat alle aan en afvoerwegen dicht zitten  ;)

Dat snap ik maar de ovd-b, ovd-g of ovd-p mag naar eigen inzicht opschalen t/m grip2. Maar het is een goede gewoonte om dat in een motorkapoverleg te bespreken.
Maar ieder voor zich kan toch redenen hebben om tijdens het aanrijden en nav het sitrap van de eerst ter plaatse gekomen eenheid (rode of gele wagen) op te schalen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 6 februari 2006, 21:02:57
Dat snap ik maar de ovd-b, ovd-g of ovd-p mag naar eigen inzicht opschalen t/m grip2. Maar het is een goede gewoonte om dat in een motorkapoverleg te bespreken.
Maar ieder voor zich kan toch redenen hebben om tijdens het aanrijden en nav het sitrap van de eerst ter plaatse gekomen eenheid (rode of gele wagen) op te schalen.
Das een nobel streven  8)
Maar wij hebben even tijd nodig,aangezien ik wel moet weten of de brand zich nog verder gaat uitbreiden.En of ik nog meer TSen/redvoertuigen terplaatse moet laten komen,en ik wil graag mn, voertuigen wel zo dicht mogelijk in de buurt hebben  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #66 Gepost op: 6 februari 2006, 21:04:54
We zullen de weg vrijhouden en de sigma-tent in het gras zetten (uit de rook). ;)
Tenminste als de ovdg in zijne/hare wijsheid besluit ons op te roepen.
Voorlopig hoop ik dat die ons lekker laat slapen.  :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 6 februari 2006, 21:08:21
We zullen de weg vrijhouden en de sigma-tent in het gras zetten (uit de rook). ;)
Tenminste als de ovdg in zijne/hare wijsheid besluit ons op te roepen.
Voorlopig hoop ik dat die ons lekker laat slapen.  :)
Ik geloof dat je nog tot vrijdag lekker kan tukken  ;D ;D


roy

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 6 februari 2006, 22:23:34
Hallo, ook voor mij is dit een eerste casus. Bij toeval op deze forum terecht gekomen.  Zeer interessant!!

Nu eerst een vraagje: hoe komen diversen erbij dat het betreffende woondeel verdiepingen heeft?

En ja, een plattegrond van de situatie zou welkom zijn. Of allicht info over evt. belendende panden al dan niet aan zijde kantoor

groeten  roy


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #69 Gepost op: 6 februari 2006, 23:33:42
Hallo, ook voor mij is dit een eerste casus. Bij toeval op deze forum terecht gekomen.  Zeer interessant!!

Nu eerst een vraagje: hoe komen diversen erbij dat het betreffende woondeel verdiepingen heeft?

En ja, een plattegrond van de situatie zou welkom zijn. Of allicht info over evt. belendende panden al dan niet aan zijde kantoor

groeten  roy

Roy,

Welkom op het forum, ik hoop dat je er net zoveel plezier aan beleefd en kennis opdoet als dat ik dat doe.
In antwoord op je vraag.....Zie de eerste pagina....de introductie door Jorrin


De hoofdlaan uitrijdend stuiten we op een complex (3 hoog) waar zich de gemeenschappelijke ruimtes bevinden, zoals een kantine, zwembad, restaurant, fysiotherapiepraktijk etc.