Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55934 keer)

0 gebruikers (en 38 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #30 Gepost op: 2 februari 2006, 23:24:15
Is standaard bij een melding binnenbrand in onze regio  ;)

Weet je ook waarom dat standaard is? Hier is dat namelijk niet zo.


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #31 Gepost op: 2 februari 2006, 23:28:04
Kan iemand mij vertellen waarom die ambu steeds mee moet uit voorzorg? Er zijn toch geen gewonden....  ::)

Hier ook standaard ;D
Brandwacht 1e klas + WVD


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #32 Gepost op: 3 februari 2006, 23:11:19
Ik kan het toch niet laten, dus hier komt het zoals het bij ons zou gebeuren......

wij rukken uit volgens "onze" procedure met 1 TS, 1 AL/HW en de OvD.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 3 februari 2006, 23:15:27
Ik kan het toch niet laten, dus hier komt het zoals het bij ons zou gebeuren......

wij rukken uit volgens "onze" procedure met 1 TS, 1 AL/HW en de OvD.



Ik kan het ff niet laten om te reageren...  ;D ;). De bevelvoerder is toch zelf wel in staat om de situatie in eerste instantie te beoordelen??? De OVD is toch om de bevelvoerders aan te sturen en de boel te coördineren? Volgens mij heb je er meer aan dat er een tweede TS mee rijd dan 'een' OVD??  :)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #34 Gepost op: 3 februari 2006, 23:30:20
Goed, er heeft inmiddels een alarmering naar de alarmcentrale plaatsgevonden.
De personeelsleden komen met nieuws.
De twee die in de koffiekamer aanwezig waren zijn richting wooneenheid gesneld.
De twee die hun ronde liepen zijn naar binnen gegaan. Zij zien dat de achterwand van het kantoortje flink brandt!
Teveel om met een brandblusser naar binnen te gaan. Dus wat doen ze, ze trekken de deur dicht en beginnen onmiddellijk bewoners los te maken van de matrassen.
De twee uit de koffiekamer arriveren en terwijl de bhv-er met de blusser toch nog een poging onderneemt de vlammen in te dammen, en de ander snel berichtgeving doet aan de receptionist, gaan de anderen door met het evacueren van de bewoners.
Dit is een zware klus!
Normaal gesproken worden deze bewoners met tilliften in hun aangepaste stoel geholpen. Die stoelen staan 's nachts op een hoopje in de badkamer met de tilliften erbij. De kans dat dit vlot gaat verlopen is vrij klein, dat realiseren ze zich zelf ook wel. Ze gaan dus toch maar proberen de mensen op een sleepmat buiten te krijgen, maar ook juist door de vergroeiingen valt dit allemaal zeker niet mee.
De receptionist heeft na de alarmering de directeur van de instelling op de hoogte gesteld en is nu bezig personeelsleden thuis te benaderen en op te roepen te komen assisteren.

De brandweer heeft een aanrijtijd van 7 minuten.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #35 Gepost op: 3 februari 2006, 23:52:05
Nou nu wordt het toch nog een serieuze inzet  :)

Ik schaal op naar ZÉÉR GROTE Brand, dit ivm een aantal redenen
*Evacuatie bewoners + personeel
*Flinke Brand (Een brand met een grote kans op uitbreiding)
*Waterwinning
*Flinke aanrijtijden (+/- 7 min)

Ik zou ook een WTS2000 tp laten komen, dit ivm de afgelegen ligging van het complex en de moeilijke waterwinning.

Omdat het maart is en een temperatuur van 10 graden is zou ik toch GRIP 2 willen geven (ivm extra ambulance en OVD-G)
Deze kunnen de mensen vervoeren, Ook de leden van een SIGMA team zouden hier mee kunnen helpen, de tent zou evt goed kunnen dienen als tijdelijke oplossing om mensen even in op te vangen totdat ze bv naar het andere gebouw kunnen of evt naar een sporthal of kantine van een ander bedrijf.

*Meerdere ambulance
*SIGMA
*OVD-G
*MMT

MMT zou ook geen overbodige luxe zijn denk ik, mensen liggen toch langer binnen in de rook dus een MMT kan hier goed van pas komen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #36 Gepost op: 3 februari 2006, 23:56:50
Let op, SIGMA is na ongeveer een uur pas ter plaatse. En dat voor acht mensen?  ::)


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #37 Gepost op: 4 februari 2006, 08:50:39
Nou nu wordt het toch nog een serieuze inzet  :)

Ik schaal op naar ZÉÉR GROTE Brand, dit ivm een aantal redenen
*Evacuatie bewoners + personeel
*Flinke Brand (Een brand met een grote kans op uitbreiding)
*Waterwinning
*Flinke aanrijtijden (+/- 7 min)

Ik zou ook een WTS2000 tp laten komen, dit ivm de afgelegen ligging van het complex en de moeilijke waterwinning.

Omdat het maart is en een temperatuur van 10 graden is zou ik toch GRIP 2 willen geven (ivm extra ambulance en OVD-G)
Deze kunnen de mensen vervoeren, Ook de leden van een SIGMA team zouden hier mee kunnen helpen, de tent zou evt goed kunnen dienen als tijdelijke oplossing om mensen even in op te vangen totdat ze bv naar het andere gebouw kunnen of evt naar een sporthal of kantine van een ander bedrijf.

*Meerdere ambulance
*SIGMA
*OVD-G
*MMT

MMT zou ook geen overbodige luxe zijn denk ik, mensen liggen toch langer binnen in de rook dus een MMT kan hier goed van pas komen.



Wat betreft de ambulance ben ik het met Robert eens, wat betreft de brandweer houd ik het nog iets minder groot, namelijk grote brand. Dus 3x TS, 1x Al/HW, OVD en HOVD. Meestal gaat hiermee ook al een HV rijden. Vanwege de opschaling gaan hier automatisch VC en COH mee  ;)


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #38 Gepost op: 4 februari 2006, 17:32:33
om gelijk zo groot op te schalen lijkt mij niet nodig, ik zou eerst de situatie daar ter plaatse bekijken
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #39 Gepost op: 4 februari 2006, 19:06:50
om gelijk zo groot op te schalen lijkt mij niet nodig, ik zou eerst de situatie daar ter plaatse bekijken

Ik geef, na het horen van deze informatie, tijdens het aanrijden Grote brand. Hou er rekening mee dat wanneer je dat tp doet, je 3e TS plus eventueel speciale voertuigen dan ook die aanrijdtijd van 7 minuten hebben. Of als je pech hebt, komt het van elders uit de regio en daarmee wordt de uitruktijd nog langer. Op voorhand grote brand lijkt mij zeer op zn plaats op dit moment. Je kan altijd tp nog afschalen, hoewel ik denk dat ik dat in dit geval wel kan vergeten. Je hebt gewoon minimaal 3x TS nodig, zowel qua bemanning als materiaal.

* TS Blussing
* TS Redding
* TS Waterwinning.

Grootschalig watertransport is een optie. In eerste instantie zou je het met een TS kunnen doen, waarna de dompelpomp het, wanneer hij is opgebouwd, kan overnemen.

Verder wil ik zo snel mogelijk een CTPI inrichten, om afstemming te krijgen met de OVD-P en OVD-G.

Leuke casus....ik ben benieuwd

Groeten

Sander