Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55906 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #40 Gepost op: 4 februari 2006, 19:20:26
Nou nu wordt het toch nog een serieuze inzet  :)

Ik schaal op naar ZÉÉR GROTE Brand, dit ivm een aantal redenen
*Evacuatie bewoners + personeel
*Flinke Brand (Een brand met een grote kans op uitbreiding)
*Waterwinning
*Flinke aanrijtijden (+/- 7 min)
Ik zou ook een WTS2000 tp laten komen, dit ivm de afgelegen ligging van het complex en de moeilijke waterwinning.
Grote brand zodat er 3 ts-en tp komen lijkt me voorlopig voldoende.

Citaat
Omdat het maart is en een temperatuur van 10 graden is zou ik toch GRIP 2 willen geven (ivm extra ambulance en OVD-G)
Deze kunnen de mensen vervoeren, Ook de leden van een SIGMA team zouden hier mee kunnen helpen, de tent zou evt goed kunnen dienen als tijdelijke oplossing om mensen even in op te vangen totdat ze bv naar het andere gebouw kunnen of evt naar een sporthal of kantine van een ander bedrijf.
*Meerdere ambulance
*SIGMA
*OVD-G
*MMT
MMT zou ook geen overbodige luxe zijn denk ik, mensen liggen toch langer binnen in de rook dus een MMT kan hier goed van pas komen
Zonder grip2 komen er toch wel meerder ambu's.
Dus voorlopig even grip1
Sigma lijkt me op dit moment niet nodig. Er is nog geen enkel so.
1 of op z'n hoogst 2 ambu's +ovdg lijkt mij voldoende
Er is nog geen enkel so namelijk
MMT komt dus sowieso niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 4 februari 2006, 20:30:15
Ik snap niet dat er nu al meteen grote brand wordt gegeven.Zoals de info nu is kan ik het nog steeds af met middelbrand,er staat nergens dat de bewoners gevaar lopen.Dus 1x TS voor de brandbestrijding en 1xTS voor waterwinning.En daar zijn ze geen uren mee bezig.Dus daarna kunnen ze assisteren met de evacuatie van de bewoners.

Er wordt op dit moment wel erg gigantisch gedacht met GRIPsituaties,daar zitten we nog lang niet aan.Het is nog prima in de hand te houden.  ::)


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #42 Gepost op: 4 februari 2006, 21:04:24
Ik schaal vooralsnog niet verder op voor de brandweer. Prioriteiten houd ik zoals ik ze eerder heb gesteld. Wordt dus Naderbericht: Grote Brand. Dus nu worden de ademluchtcontainer, VC-2 en de COH ook gestuurd.

Ik wil bij voorbaat een tweede ambulance ter plaatse hebben.
Het lijkt mij ook wel wijs om de OvD-G in kennis te stellen van het incident. Vooralsnog hoeft deze niet direct ter plaatse te gaan.

Politie ik wil het terrein ruim afgezet hebben.
Brandwacht 1e klas + WVD


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #43 Gepost op: 4 februari 2006, 21:45:28
Ik snap niet dat er nu al meteen grote brand wordt gegeven.Zoals de info nu is kan ik het nog steeds af met middelbrand,er staat nergens dat de bewoners gevaar lopen.Dus 1x TS voor de brandbestrijding en 1xTS voor waterwinning.En daar zijn ze geen uren mee bezig.Dus daarna kunnen ze assisteren met de evacuatie van de bewoners.

Er wordt op dit moment wel erg gigantisch gedacht met GRIPsituaties,daar zitten we nog lang niet aan.Het is nog prima in de hand te houden.  ::)

In Gouda was onlangs een brandje in een psych. ziekenhuis met gesloten afdeling. Werd ook gelijk grip1 van gemaakt.
Bij een brand in een verzorginghuis ergens het oosten van het land werd ook grip1 gemaakt.
Dat lijkt me dus hier ook van toepassing.
Grip1 stelt ook nog niet zoveel voor.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #44 Gepost op: 4 februari 2006, 22:04:56
In Gouda was onlangs een brandje in een psych. ziekenhuis met gesloten afdeling. Werd ook gelijk grip1 van gemaakt.
Bij een brand in een verzorginghuis ergens het oosten van het land werd ook grip1 gemaakt.
Dat lijkt me dus hier ook van toepassing.
Grip1 stelt ook nog niet zoveel voor.
Vergeet Reeuwijk niet!  ;)
343, never forget.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #45 Gepost op: 4 februari 2006, 22:11:22
Vergeet Reeuwijk niet!  ;)

Daar werd grip2 van gemaakt ivm inzet gnk.
Gnk werd ingezet ivm (on)beschikbaarheid ambu's


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #46 Gepost op: 4 februari 2006, 23:29:37
Nog een update, voordat ik jullie alleen laat...

Brandweer 1 x TS en 1 x HV aanrijdend vanuit het ene dorp, en 1 x TS uit het andere dorp.
Er is een afspraak gemaakt - juist door de handicaps en gezondheidsproblemen onder de bewoners - dat een ambulance bij dit soort meldingen standaard mee komt. Deze ambulance heeft een aanrijtijd van acht minuten.

De receptionist heeft de grootste moeite het berichtenverkeer op de rit te houden en tegelijkertijd omwonend personeel te bellen. Vooralsnog is slechts de directeur en één andere bhv-er onderweg naar de locatie.

De brand breidt zich in rap tempo uit. De bhv-er met de blusser moet de strijd opgeven, sluit nog wel de deur, maar het kantoor staat al bijna volledig in brand.
Met behoorlijk wat ellende is een van de bewoners (degene die direct naast het kantoor de slaapkamer heeft) naar buiten gebracht en 'aan de straat' gelegd. De hachelijke situatie leent zich er niet voor een personeelslid bij de bewoner achter te laten. Alle handen zijn nodig om de bewoners naar buiten te krijgen. De huiskamer vult zich al aardig met rook.

Ik laat jullie los! Op 10 februari ben ik weer terug. Blijf gerust posten. Zodra ik terug ben zal ik alles teruglezen en aan de hand daarvan een nieuwe update maken. Succes! ;)


Gast

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 5 februari 2006, 01:24:51
Zonder verstand van daadwerkelijke operationele inzet qua brandweer of ambu's....

zou ik, gezien mijn VERre verleden (denkend aan perifere omstandigheden) .... een taxi-bedrijf inschakelen om hun gehandicapten-busjes te laten bemannen voor die patienten die met rolstoel afgevoerd kunnen worden. Vervoer van (zware, moeilijke patiënten in) rolstoelen naar andere locaties is nog altijd handiger met ingerichte taxi-busjes dan duwend over de grintpaadjes naar een tent, gezien de ervaring van deze chauffeurs van deze busjes.
Niet vergeten: De gemeente (via sectretaris/voorlichter) inlichten over het openen van een gymzaal of andere grote ruimtes ten behoeve van opvang van deze patiënten en realiseren dat Rode Kruis daar TP komt voor basisopvang van een onbekend aantal patiënten.

Invalshoek die niet vergeten moet worden ;)
Voor de rest laat ik het liever aan de prof's over :D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 5 februari 2006, 10:35:14
Nou goed,ik schaal em op naar grote brand.Omdat dat dat kantoor nu behoorlijk brand,maar het is nog steeds te behappen voor ons.
De evacuatie van de bewoners laat ik zoveel mogelijk over een de verpleging,met ondersteuning van brandweermensen.Maar de verpleging kent de bewoners,en is op de hoogte van de manier van verplaatsen.Daardoor kan de evacuatie sneller verlopen dan dat als wij als brandweer dat moeten gaan doen.
Verder is er op dit soort instellingen vaak een calamiteitenplan voor elk paviljoen,waarin staat beschreven waar de bewoners heen gaan in dit soort gevallen.Dus opvang is geregeld door de instelling zelf.

In Gouda was onlangs een brandje in een psych. ziekenhuis met gesloten afdeling. Werd ook gelijk grip1 van gemaakt.
Bij een brand in een verzorginghuis ergens het oosten van het land werd ook grip1 gemaakt.
Dat lijkt me dus hier ook van toepassing.
Grip1 stelt ook nog niet zoveel voor.

Ja,maar een psychatrisch patient is heel wat anders dan een verstandelijk gehandicapte.
Er is hier nog geen enkele reden om meteen maar in een GRIP te duiken,ik heb inmiddels grote brand gegeven.Maar dat is enkel maar voor ons zelf zodat ik voldoende personeel terplaatse heb.Maar waar de brandweer lichtelijk allergisch voor is,is dat er al met GRIP en GNKteams wordt gesmeten voordat wij ook maar 1 straal hebben ingezet :D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #49 Gepost op: 5 februari 2006, 12:00:07
Ik kan het ff niet laten om te reageren...  ;D ;). De bevelvoerder is toch zelf wel in staat om de situatie in eerste instantie te beoordelen??? De OVD is toch om de bevelvoerders aan te sturen en de boel te coördineren? Volgens mij heb je er meer aan dat er een tweede TS mee rijd dan 'een' OVD??  :)

Daar heb je wel deels gelijk in dat een tweede TS meer waarde heeft dan de OvD natuurlijk, alleen zoals het dus bij ons gaat ( en ik mij daar in kan vinden) is de procedure hiervoor uit te rukken met een TS en AL of HW en de OvD wordt gealarmeerd en aan de hand van de melding bepaalt of hij/zij ter plaatse gaat.

Het uitrukken met bijvooreeld 2 TS'en en een AL of HW bij een risico object doen wij dus nooit standaard........Het is aan de bevelvoerder van de TS om te bepalen of er opgeschaald gaat worden aan de hand van de melding(en) en plaatselijke bekendheid........Dit even ter info  ;)