Nou goed,ik schaal em op naar grote brand.Omdat dat dat kantoor nu behoorlijk brand,maar het is nog steeds te behappen voor ons.
De evacuatie van de bewoners laat ik zoveel mogelijk over een de verpleging,met ondersteuning van brandweermensen.Maar de verpleging kent de bewoners,en is op de hoogte van de manier van verplaatsen.Daardoor kan de evacuatie sneller verlopen dan dat als wij als brandweer dat moeten gaan doen.
Verder is er op dit soort instellingen vaak een calamiteitenplan voor elk paviljoen,waarin staat beschreven waar de bewoners heen gaan in dit soort gevallen.Dus opvang is geregeld door de instelling zelf.
In Gouda was onlangs een brandje in een psych. ziekenhuis met gesloten afdeling. Werd ook gelijk grip1 van gemaakt.
Bij een brand in een verzorginghuis ergens het oosten van het land werd ook grip1 gemaakt.
Dat lijkt me dus hier ook van toepassing.
Grip1 stelt ook nog niet zoveel voor.
Ja,maar een psychatrisch patient is heel wat anders dan een verstandelijk gehandicapte.
Er is hier nog geen enkele reden om meteen maar in een GRIP te duiken,ik heb inmiddels grote brand gegeven.Maar dat is enkel maar voor ons zelf zodat ik voldoende personeel terplaatse heb.Maar waar de brandweer lichtelijk allergisch voor is,is dat er al met GRIP en GNKteams wordt gesmeten voordat wij ook maar 1 straal hebben ingezet