Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55927 keer)

0 gebruikers (en 34 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #90 Gepost op: 12 februari 2006, 11:29:44
... iets groter maatje zuurstoffles, waar 4 aansluitingen aan zitten.... ;)
Dank jewel,plukken we die er ook uit 8)


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #91 Gepost op: 12 februari 2006, 18:33:25
Tja,we bungelen in ene dus aan grote brand.Dus laat maar opdraven die VC en COH.
De brand die gaan we gewoon aanpakken,uitbreiding proberen te voorkomen.

Die huiskamer is verloren,maar in die slaapruimtes heb ik A 2 slachtoffers en B 4 zuurstofcylinders.Daar wil ik m,n inzet op richten,eerste de redding van de slachtoffers en dan ten tweede zo snel mogelijk die zuurstofhandel eruit.
Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij een zuurstofzeug  ???

Ja het is duidelijk dat deze 2 zaken op dit moment de hoogste prioriteit hebben, redding slachtoffers en afvoeren van zuurstofcilinders. Daar moet de inzet dan ook op gebaseerd worden nu. Het personeel kan onder leiding van de BHV-ers, eventueel aangevuld met personeel hulpdiensten, doorgaan met het ontruimen van de wooneenheden. Verder is het een zaak van brand onder controle houden, uitbreiding voorkomen, zoals Peter reeds aangaf. ;)


roy

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 12 februari 2006, 19:40:20
ja dat lijkt me wel maar denk eerst na over  de indeling:  bevinden de O2 cilinders zich in de buurt van de brandhaard? dan eerst koelen en daarna redden!
Daarnaast: waar bevinden de andere ruimten zich?Wat is aangrenzend aan wat?
Want kan ik het kantoor en brandend gedeelte van de woonkamer afschermen evt. met ventilator? Nadat er een straal buiten en een straal binnen klaar zijn natuurlijk en er geen gevaarlijke uitbreiding kan plaatsvinden.

groeten  roy


roy

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 12 februari 2006, 21:41:06
is het dan nodig om alle 208 bewoners te ontruimen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #94 Gepost op: 12 februari 2006, 21:44:32
is het dan nodig om alle 208 bewoners te ontruimen?

Nouja,als die zuurstofcilinders ploffen ga je in ene wel een enorme branduibreiding krijgen.Die wel eens niet of zeer lastig onder controle te krijgen is.En dan,weet jij waar de brokstukken van die cilinders heen gaan  :-\ :-X


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #95 Gepost op: 12 februari 2006, 22:36:09
    Taakverdeling (zoals al eerder aangegeven):
    • TS 1: Evacuatie/ Redding
    • TS 2: Evacuatie/ Redding
    • TS 3: Waterwinning/ Blussing
    • RV: Assistentie waterwinning

Prioteiten:

  • Eigen veiligheid; straal mee. (snelle verkenning met warmtebeeldcamera, gevaarsinschatting O2 cllinders).
  • Evacuatie/ Redding met behulp van evacuatiemaskers, sleepmatten en warmtebeeldcamera.
  • Overzicht situatie verkrijgen; namen en hoeveelheid patienten en (verzorgers) bhv-ers.
  • Alternatieve ingangen(nooduitgangen) creëeren.
  • Uitbreiding voorkomen, zo min mogelijk stoomvorming.
  • Ventilatie; zo snel mogelijk rook verwijderen (wel in rekening houdend met de vuurhaard!).


Dit is de eerste aanpak brandweer.
Gewondennest inrichten in het hoofdgebouw in samenspraak met Ambulance en Politie[/list]
Brandwacht 1e klas + WVD


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #96 Gepost op: 12 februari 2006, 23:32:02
Hieronder een plattegrond van het terrein... hier rond omheen liggen nog wel wat meer wooneenheden, maar op ruim voldoende afstand van dit verhaal. Deze staan dus niet op de tekening.
En daaronder een plattegrond van de wooneenheid.

Met mijn enorme dank aan Jelmer die zijn vrije tijd hieraan gegeven heeft. Hulde en dank! ;)



[verwijderd door de beheerder]


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #97 Gepost op: 12 februari 2006, 23:44:06
Ik zie nu dat ik 2x een huisje 4 heb, maar dat maakt niet uit, de brand is daar waar het aangegeven is.

even ter verduidelijking van de tekeningen:
De zuurstof flessen zijn de paarse stippen op de tekening.
Het grijze vlak in de badkamer is waar de rolstoelen gestalt staan.
De bedden met een rode stip zijn al leeggehaald.
Bij de rode pijl is de voordeur


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #98 Gepost op: 12 februari 2006, 23:49:18
Sorry, vergeten te vermelden... nog meer dank dus. Jee, het druipt er wel af zeg. ;D


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #99 Gepost op: 13 februari 2006, 01:45:27
mijn eerste inbreng in een casus dus.


eerste prio is natuurlijk het redden van de slachtoffers misschien is het een idee om mensen op uitbreiding tezetten in die grote woonruimte en in de eerste slaapruimte rechts omdat daar in die hoek nogal veel zuurstofcilinders staan en die moeten er ook gewoon uit. verder zou ik opschalen op dit moment niet verder opschalen als grote brand genoeg mensen hebt om samen met de ambulancedienst en de politie zorg te dragen voor die mensen. toch vind ik het slecht dat zo'instelling niet zorgen voor een beter bhv plan.   vette casus jorrin!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt