Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55916 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #100 Gepost op: 13 februari 2006, 08:11:12
Een woonunit is ongeveer 9 x 12 m schat ik aan de hand van de plategrond in
Dat geeft inieder geval enig idee van afstand tussen gebouwen etc, bedankt !

De plattegrond in noord georienteerd neem ik aan, dus datbetekent dat de wind van rechtsboven binnenkomt.
Dat is op zich niet ongunstig, untis 6,7,8,9,10 en 11 worden uiteraard ontruimt.
we zijn ondertussen druk aan het redden, stralen die ingezet worden dienen voornamelijk ter dekking van het personeel.
Zodra "onze unit: leeg is gaan we naast evacueren de rest beschermen tenzij er nu al overslag dreigt, maar daar heb ik nog niets van gehoord.

De receptie krijgt opdracht om zich alleen nog maar bezig tehouden met het bellen van de collega's,
Laat de telefoon maar rinkelen..... Misschien zijn er van de omstanders die ongetwijkfeld zijn komen opdagen wel een telefoonnist te ronselen die met een standaard zinnetje collega's kan bellen? (Bij ons is het in datgeval ook een computer die iedereen belt en een opgeslagen bericht afspeelt)

IK begrijp dat we straks de beschikking hebben over 2x TAS en graag 2 x ambu, doe maar iets voor watertransport er bij
GRIP lijkt me nog niet aan de orde.
Hoe groot is de kans op overslag ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #101 Gepost op: 13 februari 2006, 22:04:58
De ambulance is ter plaatse,
Ik ga als eerste de naar buiten gebrachte patiënten beoordelen.....
Beoordeel ze volgens de ABCD methodiek, en inspecteer met name goed, ze zullen niet veel zeggen, op brandwonden inhalatietrauma en bijkomende verwondingen tgv evacuatie, hulp van een verpleegkundige die de bewoners kent zou in deze handig zijn...

Verder gaan we op zoek naar een gewonden nest, aangezien de slachtoffers anders ernstig snel afkoelen.

De rest van de ambu zijn nog aanrijdend, er komen er nog 2.  momenteel zou ik nog geen mmt of andere hulpverleners in onze kolom inzetten.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #102 Gepost op: 13 februari 2006, 23:57:04
Hoe groot is de kans op overslag ?


We hebben nog wel even, maar alles is behoorlijk droog en de brand ontwikkelt zich behoorlijk fel... we mogen de kans zeker niet uitvlakken.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #103 Gepost op: 15 februari 2006, 15:44:57
Het lijkt erop dat de bewoners van de gebrouwen 8,10 en 11 ook wakker zijn!
Er klinkt in deze wooneenheden grote paniek door! De voordeuren van de wooneenheden worden 's nachts op slot gehouden, maar het dreigt hier behoorlijk uit de hand te lopen! Het betreft hier voor een groot deel mensen met een autistische stoornis, nog een aantal MCG-bewoners en een zestal visueel gehandicapten.

De brand in het kantoor is nu - mede door de gesprongen ruit - volledig overgeslagen naar de huiskamer van wooneenheid 9. Hierdoor wordt de doorgang naar de slaapzaal afgesneden!

Het gebouw staat nu zo vol rook dat de brandweer de personeelsleden niet meer naar binnen laat gaan om bewoners eruit te halen. De brandweer zal dit dus zelf moeten doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #104 Gepost op: 15 februari 2006, 17:05:54
Het lijkt erop dat de bewoners van de gebrouwen 8,10 en 11 ook wakker zijn!
Er klinkt in deze wooneenheden grote paniek door! De voordeuren van de wooneenheden worden 's nachts op slot gehouden, maar het dreigt hier behoorlijk uit de hand te lopen! Het betreft hier voor een groot deel mensen met een autistische stoornis, nog een aantal MCG-bewoners en een zestal visueel gehandicapten.
Ik vindt dit een klus voor de verpleging,daar ga ik me als brandweer niet mee bezig houden.Ze kunnen daar gewoon nog naar binnen.Mochten er deuren geforceerd moeten worden hoor ik dat.
Anders zet ik m,n mensen in voor de redding van de overige bewoners


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #105 Gepost op: 15 februari 2006, 23:06:17
nu wordt het toch echt tijd om flinke maatregelen te nemen zeker omdat je die verplegers nie meer naar binnen kunt sturen dus meer brandweerpersoneel voor redding die verplegers kunne  het ambulance personeel ondersteunen of anders kunnen ze ook zorg dragen dat de andere gebouwen worden ontruimt.(er zal toch wel iemand van het personeel komen helpen) dus ik zou nu erxtra manschappen oplaten komen voor verdere redding binnen. wat was het grote brand wordt dus nu ZEER GROTE BRAND!! zeker om de zwaarte van de handicaps die die mensen hebben vind ik snel handelen wel op zijn plaats
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


The fist

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 16 februari 2006, 11:38:26
Volgens wordt het nu ook tijd om het SIGMA op te roepen voor pure ondersteuning van het medisch personeel ivm de misschien steeds oplopende aantallen slachtoffers.

Gegroet
The fist


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #107 Gepost op: 16 februari 2006, 12:50:27
heeft de sigma genoeg tenten om alle bewoners in onder te brengen
en waarom worden de bewoners niet gewoon met bed en al naar buiten gebracht? want onder de meeste bedden zitten toch wielen in de huizen?
flappus  niet elke verandering is een verbetering


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #108 Gepost op: 16 februari 2006, 12:56:00
Ik denk dat je ook moet denken aan alle obstakels Tebby.
en niet alle instellingen hebben ziekenhuis bedden, bewoners kunnen ook een "normaal"bed hebben.
Bewoners zouden evt. met matras en al van het bed kunnen worden getild en dan slepen met het matras?

Zijn er al slachtoffers?


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #109 Gepost op: 16 februari 2006, 13:00:47
ja klopt.

maar is het niet zo dat deze mensen een hoog laag bed nodig hebben voor de ruggen van de verpleeging? en daar zitten toch meestal wielen onder?
flappus  niet elke verandering is een verbetering