Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55885 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #140 Gepost op: 23 februari 2006, 14:49:57
We weten ook nog niet de "normaal" waardes van deze patiënten/ cliënten   ::) ::) ::)

idd, daarom ook graag zsm de AVG en de verzorgende vn de unit ter plaatse, maar zolang ik het niet zeker weet behandel ik zeker de lage saturatie van iemand die uit een brand komt maar als afwijkend ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #141 Gepost op: 23 februari 2006, 18:27:57
Even een nieuwe update, tenslotte leven we al op de 23ste en is dit maar een kort maandje.

Voor wat betreft de slachtoffers:

Laat ik beginnen met aanrijtijden voor ambulances.
Er zijn nu 3 ambulances ter plaatse.
Er zijn er nog 4 aanrijdend met aanrijtijden van respectievelijk 3,8 en 16 en 17 minuten.
Er is besloten uiteindelijk toch geen Sigmateam te alarmeren. Er zijn inmiddels toch wel wat personeelsleden gearriveerd en ook een aantal ouders van bewoners uit de direct aangrenzende dorpen zijn gekomen om te zien waar zij kunnen helpen. Zij zijn NIET de ouders van de direct betrokken bewoners. Omdat zij door hun situatie nu eenmaal meer met deze groep mensen in aanraking komen dan een gemiddeld Sigmateam is voor deze beslissing gekozen.
De personeelsleden gaan zorgen dat de bewoners vanuit de wooneenheden naar de centrale ruimte worden gebracht. Aldaar worden zij opgevangen door de ouders, in samenwerking met nog twee personeelsleden annex verpleegkundigen.
Een MMT is gealarmeerd en komt over de weg, aanrijtijd nu nog circa 4 minuten.
Er komt vooralsnog geen extra materiaal van de GNK of een ambuteam... de reguliere ambulances denken het nog wel te kunnen redden, zoals het er nu uit ziet.

Een arts is onderweg, maar deze moet bij een buurinstelling vandaan komen. Hij is bekend met de meeste bewoners van deze instelling.
Dossiers van de bewoners worden bewaard in het kantoor, dat nu dus in lichterlaaie staat.
Bij de receptie is echter wel een lijst aanwezig van wie te waarschuwen bij bijzonderheden etc.
Hierin bevinden zich ook een aantal niet-reanimerenverklaringen van bewoners.

Er arriveert een personeelsid wat normaal gesproken op deze groep staat en die alle slachtoffers dus goed kent. Ze is danig overstuur, maar we kunnen de nodige informatie bij haar verzamelen.

1:
Simon (als vierde naar buiten gehaald):
A:  dyspnoe, rochel door braaksel --> inspectie mondholte en gezichtsbeharing (weggeschroeide harenaanwezig), braaksel wegzuigen/in zijliggingandere ligging door vergroeiingen helaas niet mogelijk, dus moet wel op de zij., Cave inspiratoire stridor ivm glottis-oedeem, bij verdenking hierop intubatie intubatie noodzakelijk(kan bij hoge GCS E2, M3, V2lastig zijn, dan hopelijk snel MMT ter plaatse voor anesthesie).  Fixatie CWK laat ik achterwege want er is geen sprake van hoog-energetisch letsel (tenzij de evacuatie nogal hardhandig ging...)
B:  blauwpaarse gelaatskleur, 32 p/m, beiderzijds ademgeruis, saturatie 85% --> 100% O2 middels een non-rebreathing-masker, kijken of de CO eruit gewassen kan worden. Daarnaast is de puls-oxymeter mgl minder betrouwbaar tgv CO.
C:  102 p/m, iets weker, regulair, RR 90/50 --> naald erin, liefst 2. Dan infusietherapie, starten met 1000ml NaCl 0.9% afh van resultaat op tensie gevolgd door 1000 ml plasma-vervanger
D:  slachtoffer reageert op een pijnprikkel, maar verbale reactie is moeilijk in te schatten. --> graag verzorgster ter plaatse ivm 'normale' situatie, bepalen GCS (is lastig, evt die voor kinderen gebruiken) indien <8 poging tot intubatie
Het personeelslid vertelt dat de waarden bij Simon onder normale omstandigheden weinig afwijkend zijn. Hij lijkt dus echt door deze brand in de problemen te zijn gekomen.

2 of 3 ik twijfel met Guido die een lagere ademfrequentie heeft maar alerter is:
Jan (als tweede naar buiten gehaald):
A:   vrij --> zie Simon voor observatiepuntenvrij, geen weggeschroeide beharing, (nog)geen stridor
B:   blauw/bleek gelaat, 20 p/m diep, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 82% --> 100% O2 middels een non-rebreathing-masker, kijken of de CO eruit gewassen kan worden, half-zittende houding indien GCS >8 Daarnaast is de puls-oxymeter mgl minder betrouwbaar tgv CO. Hij heeft dus wel wat rook geïnhaleerd
C:   96 p/m, goed voelbaar, irregulair, RR 150/100 --> waaknaald inbrengen, vermoedelijk irregulaire pols passend bij voorgeschiedenis? bevestiging zien te krijgen van verzorgende of AVGHet personeelslid kan ons vertellen dat Jan al voor deze brand een bestaand hartprobleem had. Waarden nu wijken volgens haar niet beduidend veel af van de waarden die normaal zijn voor hem.
D:   P --> wat is normaal? bepalen GCS, evt die voor kinderen gebruikenGCS niet bijzonder afwijkend van 'normaal'..
Jan is wel wat onderkoeld!

3 of 2:
Guido (als eerste naar buiten gehaald): --> beleid eigenlijk identiek aan dat van Jan
A:   vrij
B:   bleek gelaat, 10 p/m diep, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 85%
C:   54 p/m, goed voelbaar, regulair, RR 110/75
D:   slachtoffer reageert op een pijnprikkel, maar verbale reactie is moeilijk in te schatten. Hij reageert wat apatisch en uit wat korte kreten.
Guido blijkt uiteindelijk ernstig onderkoeld!
Geen rook geïnhaleerd.


4:
Rachel (als derde naar buiten gehaald): --> na snelle triage over laten aan verzorgende en/of EHBO-er
A:  rochel --> gezien waardes bij de B waarschijnlijk bij haar passend, wel even controle gezichtsbeharinggezichtsbeharing lijkt wat weggeschroeid, bij controle slijmvliezen in de mond lijkt het erop dat er toch hete lucht is ingeademd.. Navragen verzorgende of dit idd bij haar pastrochel past inderdaad bij haar
B:  normale gelaatskeur, 12 p/m, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 98% --> prima, wel op letten dat puls-oxymeter niet volledig betrouwbaar is bij CO-intoxicatie. Cave 'gezonde' kersenrode gelaatskleur ivm CO-intoxicatie
C:  72 p/m, krachtige pols, regulair, RR 140/85 --> zo laten, alleen wanneer toch flinke verdenking CO-intoxicatie waaknaald inbrengen
D:  V, hoewel de verwardheid waarschijnlijk inherent zal zijn aan de handicap -->wederom wat is normaal? Navragen dus. Verwardheid kan immers ook weer teken zijn van CO-intoxicatieDe verwardheid is iets afwijkend van 'normaal'.

Voor wat betreft de aanrijtijden naar traumacentrum: 14 minuten
Brandwondencentrum: 21 minuten
Lokaal ziekenhuis: 9 minuten

Dan met betrekking tot de brand:

De zuurstoffles is gevonden! Op het moment dat de brandweer met een van de slachtoffers uit de slaapzaal naar buiten komt klinkt een enorme knal, een grote vuurbal verlicht het buitenterrein en het lijkt erop dat de grote slaapzaal volledig in brand staat. Er is daar dus nog 1 slachtoffer aanwezig.

Van het slachtoffer waarmee de brandweer naar buiten komt, Diana, bestaat een niet-reanimeren-verklaring, evenals van het slachtoffer dat nog in de slaapzaal was ten tijde van het uiteenspatten van de zuurstoffles, Hugo.
Gewetensvraag: wat te doen?

Er zijn nu dus ook nog mensen binnen in de voorste slaapkamer om de slachtoffers die daar in de bedboxen liggen naar buiten te halen.

De grote zuurstofzeug in net op tijd naar buiten gehaald!


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #142 Gepost op: 24 februari 2006, 02:56:36
ik kan alleen over het brandweer gedeelte praten omdat ik daar een beetje verstand van denk te hebben. over die laatste slachtoffers met die niet reanimerenverklaring denk ik het zijn ook mensen en verdienen het niet om zo te sterven dus zou ik echt proberen met man en macht deze mensen eruit te halen. ik denk dat iedere brandweerman er zo over denkt zolang natuurlijk er geen hulpverleners of andere mensen in gevaar worden gebracht. hoe is het trouwens in de andere gebouwen??
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #143 Gepost op: 24 februari 2006, 09:19:09
Even voor de duidelijkheid:

de twee mensen in de kamer het dichtst bij de uitgang gaan er uiteraard uitgehaald worden, het brandt hier nog niet!

Maar gaat de brandweer nog voor redding van het slachtoffer in de achterste slaapzaal?
(Ik zeg dus NIET dat ik dat niet zou doen, ik leg het alleen als discussiepunt neer).
 ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #144 Gepost op: 24 februari 2006, 11:45:11
Even voor de duidelijkheid:

de twee mensen in de kamer het dichtst bij de uitgang gaan er uiteraard uitgehaald worden, het brandt hier nog niet!

Maar gaat de brandweer nog voor redding van het slachtoffer in de achterste slaapzaal?
(Ik zeg dus NIET dat ik dat niet zou doen, ik leg het alleen als discussiepunt neer).
 ;)
Gezien de plof die we hebben gehad,en het feit dat de slaapzaal nu volledig in brand staat heeft een snelle redding van dat slachtoffer geen zin meer.Om hem te bereiken zullen we toch eerst de brand moeten gaan bestrijden :-\


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #145 Gepost op: 26 februari 2006, 21:56:32
toch zou ik een binnenaanval proberen je weet als brandweerman dat je tot het gaatje gaat dus denk dat je da toch probeert
althans je probeert het ook al hebben die een niet reanimatieverklaring ik vind dat dat hier los van staat. dus volle bak eraan en kijken wat er te redden valt
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #146 Gepost op: 27 februari 2006, 20:04:10
toch zou ik een binnenaanval proberen je weet als brandweerman dat je tot het gaatje gaat dus denk dat je da toch probeert
althans je probeert het ook al hebben die een niet reanimatieverklaring ik vind dat dat hier los van staat. dus volle bak eraan en kijken wat er te redden valt
Mnja,tot het gaatje gaan in een slaapzaal die van voor tot achter in lichterlaaien staat.....veel succes  :-X


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #147 Gepost op: 28 februari 2006, 09:24:42
Breek de achterste muur open ;)
Arts  www.alphalog.nl


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #148 Gepost op: 28 februari 2006, 11:04:12
Met gemengde gevoelens sluit ik deze casus van de maand af.
Er blijft namelijk nogal wat informatie liggen en ik moet heel eerlijk zeggen dat het me behoorlijk tegenvalt dat er zo beknopt op deze casus is gereageerd.

Uiteraard zijn er mensen geweest die zich hebben ingezet en - zoals ik gewend ben - op een leuke wijze hun bijdrage hebben gegeven. Die mensen wil ik dan ook bedanken.

Ik weet niet wat de reden ervan is dat het zo slecht op gang kwam deze keer. Ik betreur het echter behoorlijk.
Deze casus was een bijzondere voor mij. Het was een casus die door mij op verzoek van iemand in elkaar is gezet. Er zat nog veeeeeeel meer IN de casus, maar het kwam er dus kennelijk niet UIT.
Er is gigantisch veel tijd in gaan zitten om deze casus in elkaar te zetten, juist omdat het een niet alledaagse casus is. Je loopt toch tegen een aantal zaken aan waarmee je wat minder bekend bent, gewoon omdat je het niet dagelijks tegenkomt. Dat vergde nogal wat extra uitzoekerij.

Voor mijzelf was het waardevol genoeg omdat ik - terwijl ik alles uitzocht - van alles opstak over dergelijke instellingen en organisaties binnen een dergelijke instelling.

Ik vind het dan ook bijzonder jammer dat juist deze casus uiteindelijk is "doodgebloed".  En ik wil het dan voor mezelf ook even voor gezien houden voor wat betreft de maandcasus. :(


The fist

  • Gast
Reactie #149 Gepost op: 28 februari 2006, 12:26:06
Voor mij was het nog net iets te onbekent en was me net een beetje aan het inlezen. Weet hoeveel tijd, energie en moeite je erin stopt om het een reeel verhaal te maken. Vind het ook heel erg jammer dat je het op een laag pitje gaat gooien, maar begrijp het wel een beetje. Is altijd jammer dat waar je een hoop energie en tijd in heb gestoken, het einddoel dan niet gehaald wordt en daarmee een casus wat in het niet verdwijnt en doodbloed. Nou sorry dat ik "nog " niet een echte bijdrage heb kunnen leveren, maar jou kennende ga je over een tijdje gewoon weer een hele mooie opzetten en wie weet kan ik dan ook een bedrage leveren.

Al met al vond ik hem toch heel erg knap neergezet chappo daarvoor en een vette pluim  ;)

The fist.