Chauffeurs diploma

Auteur Topic: Chauffeurs diploma  (gelezen 8972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zustertje20

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2004, 21:19:59
Jah, klopt, ik denk dat ik hem eind 2002 heb gehaald ofzo, ik was toen 19, en nu 21. Toen was daar idd nog geen sprake over.

Eigenlijk zou je dan voor zulk soort beroepen als ambulance-chauffeur of -verpleegkundige vrijstelling moeten krijgen voor de chauffeursdiploma.


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2004, 21:34:26
Ik heb inderdaad mijn rijbewijs c ook al paar jaartjes op zak.
Toen was het zo dat je met rijbewijs c zonder chauffeursdiploma een voertuig mocht besturen tot 7500 kilo, als je dan je ccvb haalde mocht je zwaarder.
Is het nu niet zo als je rijbewijs c haalt zonder ccvb dat je nog steeds tot de 7500 kilo mag of heb je boven de 3500 kilo al meteen ccvb nodig???
Wie weet weet iemand het hier.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2004, 12:45:40
Jah, klopt, ik denk dat ik hem eind 2002 heb gehaald ofzo, ik was toen 19, en nu 21. Toen was daar idd nog geen sprake over.

Eigenlijk zou je dan voor zulk soort beroepen als ambulance-chauffeur of -verpleegkundige vrijstelling moeten krijgen voor de chauffeursdiploma.

Inderdaad goed idee, gewoon een ambulance rijopleiding van de SOSA en CBR met dito rijbewijs met oa rijden met OGS.
zal nog wel een tijdje duren denk ik ......  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


nvr

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2005, 18:33:06
Sorry voor het feit dat ik misschien allerlei oude topics naar boven haal.

Naast mijn intresses in de HVwereld, scanners en pagers heb ik, derhalve beroepsmatig, ook intresse in rijbewijzen en aanverwante artikelen.

Toevallig ben ik op het brandweerprikbord (waar ik post onder de alias Tja) ook een dergelijk verhaal tegen gekomen.

Er blijken helaas nogal wat misverstanden te bestaan over het behalen van het C Rijbewijs na 1 okt 2003.

Een misverstand wat zich op het brandweerprikbord voordeed doet zich hier ook voor en aangezien dit voor een kostenbesparing kan zorgen wil ik het toch graag even toelichten.

Het ging namelijk over het feit dat het chauffeursdiploma CCV-B benodigd zou zijn (afgezien even van het feit dat er nog een vrijstelling is voor de HVsector) voor het behalen van een Rijbewijs C. Dit is niet zo.

CCV informatie
Kennis van administratie en techniek verplicht voor praktijkexamen vrachtwagen en autobus

Na 1 oktober 2003 moet iedereen die een praktijkexamen vrachtwagen- of autobus wil doen, geslaagd zijn voor de theorie-examens Verkeer, Administratie en Techniek. CCV heeft de toelatingseisen uitgebreid om te kunnen voldoen aan de nieuwe Europese eisen voor het rijbewijs vrachtwagen (C) en autobus (D).

Slagen vóór 1 oktober 2003
Als je vóór 1 oktober slaagt voor je examen Verkeer C of D, dan hoef je de examens Techniek en Administratie niet te doen . Als je zakt en na 1 oktober herexamen doet, dan gelden voor jou de nieuwe toelatingseisen voor het praktijkexamen.

Twee trajecten
CCV biedt kandidaten twee trajecten aan om in het bezit te komen van het rijbewijs.

Rijbewijstraject: theorie-examens Verkeer, Administratie Rijbewijs en Techniek Rijbewijs, praktijkexamen.

Rijbewijstraject + chauffeursdiploma: theorie-examens Verkeer, Administratie Chauffeursdiploma en Techniek Chauffeursdiploma, praktijkexamen.

Rijbewijstraject:
Dit traject geeft alleen recht op het rijbewijs. De volgorde van de theorie-examens is vrij.
Met drie positieve uitslagen voor de theorie-examens kun je het praktijkexamen doen.
Theorie-examen Verkeer C of D: audiovisueel. Geldigheidsduur: 1 jaar. Toelating: vanaf 18 jaar.
Theorie-examen Administratie Goederenvervoer Rijbewijs of Personenvervoer Rijbewijs: mondeling. Geldigheidsduur: twee jaar. Toelating: vanaf 17 jaar.
Theorie-examen Techniek Rijbewijs: mondeling. Geldigheidsduur: twee jaar. Toelating: vanaf 17 jaar.
Praktijkexamen C of D. Toelating: vanaf 18 jaar.

Het examen Administratie Goederenvervoer rijbewijs c.q. Personenvervoer Rijbewijs bestaat o.a. uit:
Rij- en rusttijden, controle-apparaat (tachograaf), vervoersvergunningen, vrachtbrieven, laad- en lostechnieken, routeplanning, voertuigdocumenten, bestuurdersdocumenten, handelingen bij ongeval.

Het examen Techniek Rijbewijs bestaat o.a. uit:
Economisch- en milieubewust voertuiggebruik, de dieselmotor, motoronderdelen , Motor smeersysteem, koelsysteem, diesel brandstofsysteem, elektrisch systeem, koppeling en versnellingsbak, krachtoverbrenging, banden en wielen, luchtdrukremsysteem, dashboard, instructieboek en boordgereedschap, preventief onderhoud.

Een cursus om je voor te bereiden op de theorie-examens is sterk aan te bevelen. Informatie hierover kun je krijgen bij je rijschool of opleider.

Gecombineerd traject rijbewijs + vakbekwaamheid
Dit traject geeft naast het recht op een rijbewijs ook recht op het chauffeursdiploma CCV-B goederenvervoer of personenvervoer. Alleen chauffeurs die in het bezit zijn van dit diploma mogen beroepsmatig goederen vervoeren in vrachtwagens met een maximale massa van 7.500 kilo of hoger of werken als bus- of touringcarchauffeur.
De drie theorie-examens zijn de reeds bestaande examens Verkeer, Administratie en Techniek. De volgorde waarin je de drie theorie-examens aflegt is vrij.
Positieve uitslagen voor de drie theorie-examens geven recht op toelating tot het praktijkexamen.
Theorie-examen Verkeer C of D: audiovisueel. Geldigheidsduur: 1 jaar. Toelating: vanaf 18 jaar.
Theorie-examen Administratie Goederenvervoer CCV-B of Personenvervoer CCV-B: mondeling. Geldigheidsduur: twee jaar. Toelating: vanaf 17 jaar.
Theorie-examen Techniek CCV-B: mondeling. Geldigheidsduur: twee jaar. Toelating: vanaf 17 jaar.
Praktijkexamen C of D.

Belangrijk
Heb je gekozen voor het rijbewijstraject en wil je op een later tijdstip alsnog je chauffeurdiploma behalen? Dan moet je alle theorie-examens uit het gecombineerde traject opnieuw afleggen. Als de uitslag van het examen Verkeer nog geldig is (1 jaar), dan hoef je dit examen niet te doen.

Kosten en opleidingen
De kosten van een examen Techniek of Administratie bedragen voor de beide trajecten
€ 53,75,- per examen. Je kunt een examen aanvragen via de rijschool of direct bij CCV op telefoonnummer (070) 372 07 00.

Meer informatie
Voor meer informatie over de wijzigingen in de toelatingseisen of voor informatie over de exameneisen kun je terecht bij onze informatrices op telefoonnummer (070) 372 07 00 of op onze website www.cbr.nl onder “de beroepschauffeur”.


Hopelijk biedt bovenstaande informatie meer duidelijkheid omtrent dit onderwerp.

Groeten,

Niels


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2005, 19:15:04
Sorry voor het feit dat ik misschien allerlei oude topics naar boven haal.

Naast mijn intresses in de HVwereld, scanners en pagers heb ik, derhalve beroepsmatig, ook intresse in rijbewijzen en aanverwante artikelen.

Toevallig ben ik op het brandweerprikbord (waar ik post onder de alias Tja) ook een dergelijk verhaal tegen gekomen.

Er blijken helaas nogal wat misverstanden te bestaan over het behalen van het C Rijbewijs na 1 okt 2003.

Een misverstand wat zich op het brandweerprikbord voordeed doet zich hier ook voor en aangezien dit voor een kostenbesparing kan zorgen wil ik het toch graag even toelichten.

Het ging namelijk over het feit dat het chauffeursdiploma CCV-B benodigd zou zijn (afgezien even van het feit dat er nog een vrijstelling is voor de HVsector) voor het behalen van een Rijbewijs C. Dit is niet zo.

CCV informatie
Kennis van administratie en techniek verplicht voor praktijkexamen vrachtwagen en autobus

Na 1 oktober 2003 moet iedereen die een praktijkexamen vrachtwagen- of autobus wil doen, geslaagd zijn voor de theorie-examens Verkeer, Administratie en Techniek. CCV heeft de toelatingseisen uitgebreid om te kunnen voldoen aan de nieuwe Europese eisen voor het rijbewijs vrachtwagen (C) en autobus (D).

Slagen vóór 1 oktober 2003
Als je vóór 1 oktober slaagt voor je examen Verkeer C of D, dan hoef je de examens Techniek en Administratie niet te doen . Als je zakt en na 1 oktober herexamen doet, dan gelden voor jou de nieuwe toelatingseisen voor het praktijkexamen.

Twee trajecten
CCV biedt kandidaten twee trajecten aan om in het bezit te komen van het rijbewijs.

Rijbewijstraject: theorie-examens Verkeer, Administratie Rijbewijs en Techniek Rijbewijs, praktijkexamen.

Rijbewijstraject + chauffeursdiploma: theorie-examens Verkeer, Administratie Chauffeursdiploma en Techniek Chauffeursdiploma, praktijkexamen.

Rijbewijstraject:
Dit traject geeft alleen recht op het rijbewijs. De volgorde van de theorie-examens is vrij.
Met drie positieve uitslagen voor de theorie-examens kun je het praktijkexamen doen.
Theorie-examen Verkeer C of D: audiovisueel. Geldigheidsduur: 1 jaar. Toelating: vanaf 18 jaar.
Theorie-examen Administratie Goederenvervoer Rijbewijs of Personenvervoer Rijbewijs: mondeling. Geldigheidsduur: twee jaar. Toelating: vanaf 17 jaar.
Theorie-examen Techniek Rijbewijs: mondeling. Geldigheidsduur: twee jaar. Toelating: vanaf 17 jaar.
Praktijkexamen C of D. Toelating: vanaf 18 jaar.

Het examen Administratie Goederenvervoer rijbewijs c.q. Personenvervoer Rijbewijs bestaat o.a. uit:
Rij- en rusttijden, controle-apparaat (tachograaf), vervoersvergunningen, vrachtbrieven, laad- en lostechnieken, routeplanning, voertuigdocumenten, bestuurdersdocumenten, handelingen bij ongeval.

Het examen Techniek Rijbewijs bestaat o.a. uit:
Economisch- en milieubewust voertuiggebruik, de dieselmotor, motoronderdelen , Motor smeersysteem, koelsysteem, diesel brandstofsysteem, elektrisch systeem, koppeling en versnellingsbak, krachtoverbrenging, banden en wielen, luchtdrukremsysteem, dashboard, instructieboek en boordgereedschap, preventief onderhoud.

Een cursus om je voor te bereiden op de theorie-examens is sterk aan te bevelen. Informatie hierover kun je krijgen bij je rijschool of opleider.

Gecombineerd traject rijbewijs + vakbekwaamheid
Dit traject geeft naast het recht op een rijbewijs ook recht op het chauffeursdiploma CCV-B goederenvervoer of personenvervoer. Alleen chauffeurs die in het bezit zijn van dit diploma mogen beroepsmatig goederen vervoeren in vrachtwagens met een maximale massa van 7.500 kilo of hoger of werken als bus- of touringcarchauffeur.
De drie theorie-examens zijn de reeds bestaande examens Verkeer, Administratie en Techniek. De volgorde waarin je de drie theorie-examens aflegt is vrij.
Positieve uitslagen voor de drie theorie-examens geven recht op toelating tot het praktijkexamen.
Theorie-examen Verkeer C of D: audiovisueel. Geldigheidsduur: 1 jaar. Toelating: vanaf 18 jaar.
Theorie-examen Administratie Goederenvervoer CCV-B of Personenvervoer CCV-B: mondeling. Geldigheidsduur: twee jaar. Toelating: vanaf 17 jaar.
Theorie-examen Techniek CCV-B: mondeling. Geldigheidsduur: twee jaar. Toelating: vanaf 17 jaar.
Praktijkexamen C of D.

Belangrijk
Heb je gekozen voor het rijbewijstraject en wil je op een later tijdstip alsnog je chauffeurdiploma behalen? Dan moet je alle theorie-examens uit het gecombineerde traject opnieuw afleggen. Als de uitslag van het examen Verkeer nog geldig is (1 jaar), dan hoef je dit examen niet te doen.

Kosten en opleidingen
De kosten van een examen Techniek of Administratie bedragen voor de beide trajecten
€ 53,75,- per examen. Je kunt een examen aanvragen via de rijschool of direct bij CCV op telefoonnummer (070) 372 07 00.

Meer informatie
Voor meer informatie over de wijzigingen in de toelatingseisen of voor informatie over de exameneisen kun je terecht bij onze informatrices op telefoonnummer (070) 372 07 00 of op onze website www.cbr.nl onder “de beroepschauffeur”.


Hopelijk biedt bovenstaande informatie meer duidelijkheid omtrent dit onderwerp.

Groeten,

Niels

owww,dus jij bent Tja ;D ;D


nvr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2005, 20:20:16
Jep!


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2005, 14:49:29
Post dan gewoon onder de naam niels, waarom dat anonime gedoe met "tja" ? :o
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


nvr

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 5 januari 2005, 19:07:08
oo.. dat stamt al sinds heel lang geleden hoor.. Die naam heb ik daar al tijden.. Dus laat ik dat maar zo. Maar anderzijds is het natuurlijk net zo anoniem als "pompbediende".. ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2005, 22:22:53
oo.. dat stamt al sinds heel lang geleden hoor.. Die naam heb ik daar al tijden.. Dus laat ik dat maar zo. Maar anderzijds is het natuurlijk net zo anoniem als "pompbediende".. ;)

Haha, 1-0! ;D ;D

Christian


Harry007

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 30 november 2005, 16:32:20
Tot vorig jaar oktober had je inderdaad geen chauffeursdiploma nodig om een C-rijbewijs te halen. In oktober 2003 zijn de eisen veranderd en sindsdien is een chauffeursdiploma vereist om praktijkexamen af te leggen. Waarschijnlijk heb je je C-rijbewijs voor oktober 2003 gehaald of ben je voor oktober 2003 begonnen met de rijlessen.

Inderdaad is deze diploma voor velen overbodig, denk maar aan ambulancechauffeurs, mensen met grotere campers, kraanmachinisten, kermisexploitanten, etc, etc...  :-\

Ik zou niet weten waarom het overbodig is om het chauffeursdiploma niet te halen als je ambulance rijd, camper, kraan, kermis etc. Je leert namelijk de theorie, die moest je sowieso al doen. Dan een stukje voertuigtechniek, dit lijkt me niets meer als normaal dat je weet hoe de auto waarin je zit in grote lijnen werkt, het is absoluut geen monteursopleiding, maar je weet wel waar bepaalde onderdelen voor dienen. Ten slotte de administratie, dit is wel een punt waarbij ik mn twijfels had, maar als je een beetje doorhebt hoe bepaalde dingen werken, is dit piece of cake. Je mag tenslotte met dit rijbewijs wel met een vrachtwagen van maximaal 50.000 kg de weg op, dus is het dan zo slecht dat je iets van lading weet?

Groeten

Harry