Bron: VBV
15 September 2008 - Opnieuw verwarring over opkomsttijden
Opkomsttijden in grote plattelandsgemeenten!"Eerst zien, dan geloven." Zo reageert burgemeester Jack Asselbergs op de uitspraak van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken over aangepaste aanrijtijden van de brandweer op het platteland. Asselbergs vindt, samen met negen andere burgemeesters van plattelandsgemeenten, dat in uitgestrekte gebieden andere aanrijtijden moeten gelden dan in de stad.
De algemeen geldende norm is nu acht minuten. "Wil de brandweer op Schouwen-Duiveland aan deze norm voldoen, dan moeten we er nog drie brandweerposten bij hebben," zei Asselbergs onlangs op een informatieavond over de Veiligheidsregio's. "Maar dat is maatschappelijk niet meer verantwoord, gezien het beperkte aantal uitrukken. Bovendien; waar moeten die extra vrijwilligers vandaan komen."
De tien plattelandsburgemeesters willen de norm voor de brandweer verhogen. "Maar kwetsbare objecten moet je natuurlijk wel op tijd bereiken. Hier doen we dat overigens al." De burgemeesters krijgen steun van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Ze willen dat de minister vóórdat de wet Veiligheidsregio's volgend jaar in de Tweede Kamer komt, een algemene maatregel van bestuur afkondigt; een soort bijlage met uitzonderingen. Ter Horst heeft eerder al gezegd dat zij zich 'voor kan stellen' dat die maatregel er komt. Asselbergs: "Momenteel wordt er gelobbyd."
Dan speelt er nog een bestuurlijke kwestie. In het wetsontwerp is de korpsbeheerder van de politie tevens voorzitter van de Veiligheidsregio. Asselbergs: "Er gaan stemmen op die zeggen dat dit onverantwoord is. Korpsbeheerder, voorzitter én burgemeester, dat zijn te veel functies voor één persoon. Ik vind dat ook."
In Zeeland heeft deze kwestie een pikant kantje. Jan Lonink van Terneuzen is nog voorzitter, terwijl Koos Schouwenaar van Middelburg korpsbeheerder is. Maar Schouwenaar is weer tegen regionalisering van de brandweer. Asselbergs: "Zeeland zou dan een voorzitter Veiligheidsregio krijgen die een probleem heeft met de brandweer. Dat kan dus niet."
Bron: PZC
Visie VBVDe VBV heeft al, vanaf het verschijnen van het conceptbesluit veiligheidsregio’s, geconstateerd dat er nauwelijks enige deskundigheid te vinden is in dit conceptbesluit (Algemene Maatregel van Bestuur) ten aanzien van de opkomsttijden. Deze worden in hoofdstuk 3 genormeerd en worden beschreven en toegelicht in de Memorie van Toelichting.
De minister van BZK wil via dit besluit de opkomsttijden landelijk regelen. Een goede zaak die de Brandweerwet van 1985 sindsdien al bood. In het conceptbesluit worden ten aanzien van de opkomsttijden en rekenmethodieken slechts fragmenten ervan beschreven en geciteerd. Als gevolg hiervan ontstaat een versnipperd beeld waardoor het overzicht volledig ontbreekt.
Het lijkt dan alsof de minister van BZK wil dat op iedere plaats in Nederland de Brandweer er binnen 8 minuten is. Dat is volgens ons nooit haar bedoeling geweest. De minister van BZK, mevrouw Guusje ter Horst, heeft naar onze mening slechts bedoeld de opkomsttijden landelijk te uniformeren om daarmee burgers in gelijke mate een uniforme brandweerzorg te bieden.
Jammer is dat de verwarring groter is geworden doordat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Veiligheidsberaad (VB) en, nu ook de 10 grootste plattelandsgemeenten, denken dat de opkomsttijden van 8 minuten ook in de landelijke rietvelden en afgelegen boerderijen gehaald moeten worden. Hierdoor loopt de Brandweer Nederland de kans dat de minister van BZK om politieke redenen haar voorstel af gaat zwakken. Er wordt nu al gesproken over een lijstje met uitzonderingen. Er zullen ongetwijfeld nog meer politieke voorstellen uit de hoge hoed komen om het massieve commentaar van de VNG en het VB tegemoet te komen. Of daar de burger mee gediend is, wagen wij te betwijfelen. Het bedoelde maatwerk zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot nog meer sluitingen van posten, locatiekeuzen van kazernes in weilanden en lagere voertuigbezettingen.
Wij, als VBV, kiezen ervoor om de huidige kazernedichtheid en de kazernespreiding te handhaven. Die voldoen volgens ons, ondanks de negatieve berichtgeving over de opkomsttijden, goed. Daarom zijn wij voor één landelijke dekkingsplan met één rekenmethodiek die draagvlak heeft bij alle Brandweer Vrijwilligers. Dat is niet alleen het meest adequaat voor de burgers maar ook het goedkoopst. En als gevolg daarvan kan dit door Brandweer Vrijwilligers in het zogenaamde vrije instroommodel uitgevoerd blijven worden. Daarbij is het vanzelfsprekend dat er herschikkingen van brandweerposten kunnen zijn na herindelingen en na de bouw van bijvoorbeeld grote nieuwe uitgestrekte woonwijken en industrieterreinen.
Hier beneden kunt u in onze Nota van Advies downloaden welke aanbevelingen wij de minister van BZK hebben kenbaar gemaakt, onder andere ten aanzien van de opkomsttijden.
ZeelandOnze opvattingen betekenen dat er in Zeeland niet veel behoeft te veranderen; ook in de gemeente Schouwen-Duiveland niet. De burgemeester maakt zich zorgen voor niets. Als de minister gewoon met één landelijke rekenmethodiek komt, dan blijft alles zoals het is, ook voor de kwetsbare objecten in landelijke gebieden. Uiteraard onder de voorwaarde dat de rekenmethodiek voor kazernespreiding in het verleden en op dit moment op een juiste en integere is, en wordt, toegepast.
Download hier onze Nota van Advies