Interregionale samenwerking /alarmering

Auteur Topic: Interregionale samenwerking /alarmering  (gelezen 18314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 18 mei 2010, 18:56:41
Mis gaan is een groot woord. Hoe hard de afspraken zijn weet ik niet, maar als er echt concrete afspraken zijn dan zou je verwachten dat "buureenheden" gewoon in de KVT staan. Dan hoef je als centralist ook niet meer na te denken of op de kaart te kijken, alles gaat automatisch conform afspraak. Uiteraard afhankelijk van de beschikbaarheid van de "buureenheden", de status daarvan is natuurlijk onbekend.

Kennelijk staat dat dan niet goed in de KVT, immers staat de WO Zoetermeer-Oosterheem wél gewoon in de KVT van Rotterdam-Rijnmond en wordt deze ook regelmatig opgeroepen.

Ik geef de centralisten ook niet de schuld hoor, uiteraard is de situatie hectisch en kan je niet overal rekening mee houden, maar het is wel een mooi puntje voor de volgende keer  ;)

Schijnt dat er ook wel eens brand is in Pijnacker waar ze dan bijstand uit Scheveningen halen ipv Berkel en Rodenrijs... ik denk dat het wederzijdse liefde is dat ze elkaar niet waarschuwen.  ;) :-X

Tsja, het zal geen haatrelatie zijn tussen de regio's, maar dat er beter en effectiever gealarmeerd kan worden in sommige plaatsen lijkt me duidelijk ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 18 mei 2010, 19:19:16
Kennelijk staat dat dan niet goed in de KVT, immers staat de WO Zoetermeer-Oosterheem wél gewoon in de KVT van Rotterdam-Rijnmond en wordt deze ook regelmatig opgeroepen.

Het staat vast wel goed in de KVT... m.b.t. de WO Zoetermeer zijn er afspraken gemaakt. M.b.t. TSen in bv Monster niet. En dús gaat de KVT alleen uit van regionaal voor handen zijnd materiaal. Dat het voor de gemiddelde burger niet uit te leggen is dat er eenheden uit Rozenburg komen terwijl de brandweer Monster rustig verder slaapt, is natuurlijk een feit...
greetz,  Enrique

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 18 mei 2010, 19:23:12
Moet je als centralist altijd de KVT volgen of mag je nog zelf logisch nadenken? Een belletje naar Haaglanden met een opgaaf van wat je aan materiaal nodig heb was volgens mij voldoende geweest? ??? ::) Of denk ik te simpel?  ::)

jordy_

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 18 mei 2010, 19:39:20
Het staat vast wel goed in de KVT... m.b.t. de WO Zoetermeer zijn er afspraken gemaakt. M.b.t. TSen in bv Monster niet. En dús gaat de KVT alleen uit van regionaal voor handen zijnd materiaal. Dat het voor de gemiddelde burger niet uit te leggen is dat er eenheden uit Rozenburg komen terwijl de brandweer Monster rustig verder slaapt, is natuurlijk een feit...

Dat is inderdaad echt onbegrijpelijk.

Moet je als centralist altijd de KVT volgen of mag je nog zelf logisch nadenken? Een belletje naar Haaglanden met een opgaaf van wat je aan materiaal nodig heb was volgens mij voldoende geweest? ??? ::) Of denk ik te simpel?  ::)

ik ben het in ieder geval helemaal met jou eens! Al is dit absoluut ook niet de enigste regio waar naar mijn mening verbeter punten liggen.

AVN

• Forum gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 18 mei 2010, 20:14:23

Ik (als buitenstaander) probeer de situatie van een centralist in te beelden.

Je krijgt een melding van middelbrand/grote brand en dient extra brandweereenheden op te roepen.
Je wilt (als centralist) zo snel mogelijk actie ondernemen, dus je kijkt wat de KVT adviseert en alarmeert conform dat advies.

Vrij snel zijn de geadviseerde eenheden gealarmeerd en op weg naar het incident.
Als centralist heb je je werk goed gedaan :)

Toch zijn de burgers niet tevreden, en naar mijn mening terecht, want ze hebben niet de snelst mogelijke (extra) hulp gekregen.
Waarom niet ? Omdat de KVT niet de dichtsbijzijnde (eventueel interregionale) korpsen aangeeft.

En volgens mij ligt daar het probleem en niet bij de centralist.

Maar als buitenstaander kan ik het natuurlijk volledig verkeerd hebben, alhoewel dit wel de indruk is die ik krijg.

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2010, 21:54:48
Moeten we niet toewerken naar een landelijke KVT, waardoor je echte grensgevallen van de snelste hulp kunt voorzien? Kijk eens bij Uithoorn/Vrouwenakker. Daar kan je zo met 3 verschillende regio's te maken hebben, en dat is hier (Benthuizen) ook het geval. De samenwerking tussen de regio's is niet optimaal te noemen.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 18 mei 2010, 22:38:08
In Gelderland-Midden is het volgens mij redelijk goed geregeld,als in Ederveen een HW nodig is komt de HW vanuit Utrechts-Land korps Veenendaal,en  bij de Hoenderloogroep op de kop van Deelen(gem. Ede) komt de 1e TS vanuit Noord en Oost Gelderland korps Hoenderloo en de TS van Arnhem-Noord in De Glind gem Barneveld rukt als eerste Utrechts land korps Achterveld uit.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #47 Gepost op: 18 mei 2010, 22:58:17
Moeten we niet toewerken naar een landelijke KVT, waardoor je echte grensgevallen van de snelste hulp kunt voorzien? Kijk eens bij Uithoorn/Vrouwenakker. Daar kan je zo met 3 verschillende regio's te maken hebben. De samenwerking tussen de regio's is niet optimaal te noemen.

Je spreekt uit ervaring of alleen uit het gebiedje Benthuizen??
Mijn ervaring leert dat zéker in het randgebied Uithoorn(Amsterdam)/Amstelhoek(Utrecht)/Vrouwenakker(Hollands-Midden) er een hele goede samenwerking is.
Dat zelfde geld voor Aalsmeer en Leimuiden (weg langs de Westeinderplas).

Al meerdere  malen gezien/gehad dat de regio's over en weer contact hadden en er gewoon dubbel werd aangereden.

Tegenwoordig werkt Amsterdam ook met een interregionale KVT, waarbij de dichtstbijzijnde kazerne weer gepiept word. Zo kan het voorkomen dat de AC van Amsterdam voor een OMS de hoogwerker van Hoofddorp oproept (dmv. de lichtkrant op AC Haarlem, waarna AC Haarlem dit alarm omzet en doorpiept) om naar Aalsmeer te gaan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 19 mei 2010, 20:49:04
Moeten we niet toewerken naar een landelijke KVT, waardoor je echte grensgevallen van de snelste hulp kunt voorzien? Kijk eens bij Uithoorn/Vrouwenakker. Daar kan je zo met 3 verschillende regio's te maken hebben, en dat is hier (Benthuizen) ook het geval. De samenwerking tussen de regio's is niet optimaal te noemen.

Die landelijke meldkamer lijkt mij dan ook welkom........... 8)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 20 mei 2010, 12:52:14
12:41:10 20-05-10  PRIO 1 DORPSSTRAAT AALSMEER ASSISTENTIE AAN (AMBULANCEDIENST: afhijsen patient) [ 351 ]
   0108212 BRW Haarlemmermeer (Hoofddorp) (Bemanning HW 351)
   0108281 BRW Haarlemmermeer (Hoofddorp) (Lichtkrant)

--------------------------------------------------------------------------------

12:40:24 20-05-10  HV 1 AFHIJSEN PATIENT SPOED DORPSSTRAAT ASM [ 3531 HFD351C ]
   0100001 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Aalsmeer (Bevelvoerder)
   0100003 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Aalsmeer (Korpsalarm)
   0100010 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Aalsmeer (TS 611)
   0100019 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Aalsmeer (Lichtkrant)
  0102995 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant AC Haarlem)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !