Whelen Centurion (reparatie en verbetering m.b.v. Chevy Van)

Auteur Topic: Whelen Centurion (reparatie en verbetering m.b.v. Chevy Van)  (gelezen 6222 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Gepost op: 21 december 2008, 14:54:25
Hallo,

Hier een verhaal met foto's over een lichtbalk van mij die kapot was gegaan en met hulp van mede forumlid Chevy Van, alias René Foppes weer helemaal werkend en verbeterd is. Tijdens de reparatie afgelopen week zijn er wat foto's gemaakt, en het leek ons leuk deze op het forum te plaatsen. Dus bij deze.

Begin dit jaar, ergens eind februari, heb ik via Markplaats een mooie amberkleurige lichtbalk van Whelen op de kop weten te tikken. Het betreft een Whelen Centurion, tot enkele jaren geleden gebruikt bij de politie en de KMAR.
Deze balk was daar oorspronkelijk ook afkomstig van en blauw. De vorige eigenaar, die lichtbalken verzamelde, heeft hem oranje gemaakt en na een tijdje te koop aangeboden.
Ik was de gelukkige die de balk voor een mooie prijs over kon nemen. Gezien de afstand tussen beide woonplaatsen (3 uur rijden) besloot ik de Centurion te laten verzenden door TNT Post. Ik had al eerder enkele lichtbalken bij hem op deze manier laten versturen en dat ging altijd goed.




Helaas deze keer niet. Op de een of andere manier leek de goed verpakte doos met daarin de balk gevallen te zijn tijdens transport. Precies op een hoek, zodat er een grote scheur in zat, en een van de draaiers in de balk doormidden was gebroken.
Bij aansluiten deed van de balk alleen de draailampen het nog, de strobes werkten niet meer.




Aangezien ik de zending tot een bedrag van 500 euro verzekerd had laten verzenden, heb TNT Post aangeschreven en een klacht ingediend.

Na maanden van  zeuren en zelfs de geschillencommissie ingeschakeld te hebben heb ik mijn gelijk niet kunnen behalen. Volgens hun was de zending niet goed verpakt, terwijl die wel voldeed aan de verpakkingseisen die TNT Post steldt aan een breekbare zending, namelijk dubbele laag karton, noppenfolie en aangegeven op de doos dat het breekbaar was. Ik kon het wel hogerop gaan zoeken, maar daar had ik na al die maanden geen zin meer in.
Ik snap niet waarom ze moeilijk deden, hun zijn er tenslotte voor verzekerd en je betaald er als klant extra voor.
Ik verstuur nu dus nooit meer iets via TNT Post en raadt iedereen aan om niet extra te betalen voor een verzekerde zending. Ze wurmen zich in allerlei bochten om onder schade vergoeden uit te komen.

Toen maar op zoek naar een nieuwe kap en ander materiaal. Ik schrok van de prijzen, nieuwe kap kostte inclusief BTW 200 euro, en een draaier 45 euro !! Dat had de hele balk me nog niet gekost.
Ik was niet van plan zoveel te gaan betalen en ben al die tijd Marktplaats maar in de gaten gaan houden voor onderdelen.

In november heb ik besloten op forumgenoot Chevy Van eens een mail te sturen, gezien zijn zwaailichtenverzameling en kennis van zwaailichten.
Hij reageerde erg leuk en wilde graag zijn hulp geven. Daarom een afspraak gemaakt en afgelopen dinsdag ben ik bij hem langsgeweest.
Uit zijn onderdelen-depot had hij inmiddels al een goede tweedhands draaier gevonden en een powersupply mochten de strobes niet meer werken door een defect daar aan.
Via Marktplaats had ik inmiddels een tweehands kap gevonden voor 10 euro incl. verzenden. Dus die was ook onderweg.

Eenmaal bij René de balk op zijn Workmate gezet en de boel eens opengehaald, onder toeziend oog van de dinosaurussen. ;D




Na het openhalen eerst de kapotte draaier er maar uitgehaald en vervangen voor de nieuwe.
Vervolgens de strobes getest die inderdaad niets deden. Vervolgens de bedrading maar eens langsgelopen en de zekering bekeken die in de balk zat. De zekering was doorgebrand, dus werd vervangen.




Bij het opnieuw aansluiten, deden de strobes het wel weer, maar niet het patroon wat zou moeten. Het zo het Whelen action pattern moeten zijn, maar nu flitste hij erg onregelmatig.
Weer de bedrading nagelopen, en René kwam tot de conclusie dat de strobes voldoende stroomtoevoer (+) hadden, maar te weinig massa (-). Daarom een nieuwe draad getrokken en meer massa gemaakt. Nu deden ze het weer zoals het hoorde.
Aangezien we toch aan het dradentrekken waren, hebben we de strobes en de draaiers apart bedienbaar gemaakt, en de Alleylights (schijnwerpers aan de zijkanten) die niet meer aagesloten waren, weer aangesloten.



Verder gaf René de tip om het middenstuk die nu grijs was ook oranje te gaan maken. Dit door de kapotte kap op maat te zagen en deze in het midden te zetten.
René pakte vervolgens nog een extra draaier en twee spiegels, die ik daar dan in kon schroeven. Had ik nog een extra lichtpunt, wat veel mooier zou lijken.
Tevens maakte René vast een extra plusdraad om daar de draaier op aan te kunnen sluiten.

Afgelopen vrijdag heb ik de "nieuwe" kap thuis gekregen en ben ik direct begonnen met zagen.





Na het zagen de draaier en spiegels er in geschroefd.






En als laatste de oranje kappen er weer op.




En het resultaat is erg mooi. Het is een superopvallende balk geworden.
René, nogmaals bedankt voor je hulp en idee.

De Centurion voor:




En na:





En een filmpje:

http://nl.youtube.com/watch?v=ocKTgQxLQhg


Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 december 2008, 20:50:14
Mooi spul hè, zwaailichten  ;D ;D

Ik had me op het ergste voorbereid, maar de schade viel mee!
Onder toeziend oog van de dino's én Marco zelf was de reparatie 'zo gepiept'! Hij ziet er weer puntgaaf uit, en die extra draaier met spiegels in het midden was inderdaad helemaal zo'n gek idee nog niet  ;) maar daarvoor moet je ook zwaailichten-gek zijn om die opties allemaal zo in je hoofd te hebben zitten hahaha!

Het is een pracht-exemplaar geworden zo, heel graag gedaan!!


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 december 2008, 20:31:36
Ja laat die "fopneus" maar aanklooien he ;D

Rene ff off topic, kijk jij nog uit voor mij naar zo'n zwart kapje voor mijn lamp?


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 december 2008, 22:13:45
Ik klooi niet aan, het is bijna-semi-professioneel-verzamelaarskennis-geknutsel wat mede tot dit resultaat heeft geleid  ;D

Zwart kapje, wordt aan gewerkt!


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 december 2008, 00:40:44
bijna-semi-professioneel-verzamelaarskennis-geknutsel

Nog een mazzel dat je niet stotttttert ;D

Ik hoor het wel van dat kapje. Zit niet vaak meer bij jouw in de buurt, maar rij wel ff om dan.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 24 december 2008, 01:00:44
Misschien beter dat jullie je 'date' verder via PM willen afhandelen? ;D

Zwart kapje voor die 'lamp' van Ron kan van alles zijn natuurlijk :-X ;D :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 december 2008, 01:24:38
Zwart kapje voor die 'lamp' van Ron kan van alles zijn natuurlijk :-X ;D :P
Die gedachtengang en emoticons alleen al zeggen meer over jouw twisted mind die iets van een `lamp` maakt dan over onze conversatie, het gaat nog altijd over zwaailampen aan deze zijde.

FOEI Maarten!! Vuilak dat je bent  ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2008, 16:51:22
Wilt u insinueren dat ik het over wat anders heb? :o ;D



Laten we maar weer on-topic gaan. Lijkt me beter ;D ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 25 december 2008, 00:30:23
Zo is het, ontopic!

**Reclameboodschap**
De reparatie van deze Centurion werd mede mogelijk gemaakt door mijn enorme onderdelen-voorraad
** einde reclameboodschap**

 ;D ;D

Met in het achterhoofd dat de hele power supply wel eens stuk zou kunnen zijn had ik vantevoren een vervangende klaargelegd, en ook al extra draaiers en spiegels.
Mocht het zo zijn dat die hele flits-unit en/of de strobes het niet meer zouden doen dan had ik een conversie naar "all-rotator" voorgesteld. Gelukkig was dit niet nodig, de zekering was de eerste boosdoener, een kapotte strobe-unit de tweede (die had Marco zelf reserve mee) en de stroom-voorziening de derde boosdoener.
Extra draden trekken lostte het probleem, ook voor de draaiers, in één keer op.

De Centurion is een balk apart, enorm hoog dus een windvanger á la Twinsonic (from the good old days) maar wél enorm grote reflectoren waardoor je een hoge Candlepower (zo duidt je de licht-units voor halogeen aan;)) per rotator krijgt, in combi met de model 64 strobes op een EB6 dus een prachtig mooi en divers lichtbeeld.
Dan mag een LFL Liberty wel 5x zo plat zijn als een Centurion, de reflector van de Centurion is zélf al bijna 3x zo groot als de corner LED-units uit een Liberty... this baby puts out some light!!

.... toch maar weer eens beginnen met het klussen aan mijn eigen balken in plaats van die van iemand anders  ;) ;)

Fijne maar vooral verlichte (halogeen, strobe én LED) dagen allen!