Ik vind het onbestaanbaar dat dit door heeft kunnen gaan. Natuurlijk kan je informatie bij het verkeerde eind zijn. Natuurlijk wil je een demonstratie tegen politiegeweld niet beëindigen door de Dam leeg te vegen, maar vergeleken met de meeste eenheden zit Amsterdam nog redelijk ruim in het personeel. Vraag bijstand van andere eenheden voor de noodhulp en stuur je eigen mensen low-profile de Dam op en laat ze mensen aanspreken. Doe een beroep op de mensen om na te denken over de drukte, over Corona, biedt ze meerdere andere lokaties aan waar ze verder kunnen demonstreren zoals bijvoorbeeld de RAI.
Tja ik denk dat dit makkelijker gezegd is als gedaan, in de praktijk gaat dit niet zo snel. Vergis je niet dat de demo slechts 1,5 uur duurde hé, eer je de bijstand geregeld hebt is alles alweer klaar.
En wat doe je dan met de mensen die niet weg willen gaan? Wie A zegt, moet ook B zeggen. Algemeen bekend is dat er tussen de actievoerders ook demonstranten van AFA rondliepen, ook aandere aanwezigen staan niet bekend om hun bereidheid aanwijzingen van de politie op te volgen.
Bovenstaande had kunnen werken in de beginfase, op het moment dat je ziet dat er veel meer mensen komen als verwacht. Nogmaals, die staan er niet in 10 min. Op dat moment denk ik de juiste keuze geweest.
Staat onverlet dat er fouten zijn gemaakt, dat dit compleet verkeerd ingeschat is en men op voorhand al moeten sturen. Achteraf met de ME vegen is een no-go en had misschien wel meer gedoe opgelevert.