Bluswater voorziening

Auteur Topic: Bluswater voorziening  (gelezen 4527 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Gepost op: 28 november 2005, 13:29:54
Beste Collega's,

In mijn gemeente is er een groot jachtslot, dit staat midden in een bos op een berg.
Je snapt natuurlijk wel dar hier niet zoveel druk meer op de waterleiding zit.
Ze hebben hier voldoende brandkranen en ze ziiten ook dicht genoeg bij het pand, maar helaas leveren ze heel weinig druk (exacte getallen weet ik niet).
Nou ben ik een beetje aan het onderzoeken of ik iets kan eisen en hoeveel.
Ik ben tot nu toe alleen afstanden in de bouwverordening tegengekomen
In brandveiligheidsinstallaties van nvbr en in het theorie boek van ahbm-p staan wel verwijzingen naar een ccrb-bulletin, maar ik wil eigenlijk een stukje wettext.
En geen van voorgenoemde publicaties is wettext.

Dus waar staat hier iets over vast.

Groet Emiel




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2005, 20:52:48
Beste Collega's,

In mijn gemeente is er een groot jachtslot, dit staat midden in een bos op een berg.
Je snapt natuurlijk wel dar hier niet zoveel druk meer op de waterleiding zit.
Ze hebben hier voldoende brandkranen en ze ziiten ook dicht genoeg bij het pand, maar helaas leveren ze heel weinig druk (exacte getallen weet ik niet).
Nou ben ik een beetje aan het onderzoeken of ik iets kan eisen en hoeveel.
Ik ben tot nu toe alleen afstanden in de bouwverordening tegengekomen
In brandveiligheidsinstallaties van nvbr en in het theorie boek van ahbm-p staan wel verwijzingen naar een ccrb-bulletin, maar ik wil eigenlijk een stukje wettext.
En geen van voorgenoemde publicaties is wettext.

Dus waar staat hier iets over vast.

Groet Emiel

Ehhh... ik weet van een "paar" jaar geleden nog wel dat in de model bouwverordening (VNG) een artikel stond dat een beetje leek op : "bij een onvoldoende openbare bluswatervoorziening kunnen aanvullende/alternatieve bluswatervoorzieningen voorgeschreven worden".

Als dit artikel (of iets dat daarop lijkt) in jullie gemeentelijke bouwverordening staat, kan je dus het volgende doen :

Beschrijven of de standaard openbare bluswatervoorziening in die wijk (volgens de normale ontwerprichtlijnen) voldoende is voor dit gebouw. Daarbij kan je de benodigde opbrengst voor dit gebouw volgens mij halen uit de nvbr publicatie. Als er meer nodig is dan redelijkerwijze aanwezig is in die omgeving, is het volgens mij mogelijk om in het kader van de bouwvergunning aanvullende eisen te stellen.....

Ik ben benieuwd of ik (nog) een beetje op het goede spoor zit.....    ;) ;D      Palmpie????;D

groeten,
René de Caluwé


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2005, 23:25:36
Even in je bouwverordening kijken (Zie onderstaand uittreksel).

Daarna moet je controleren of je een bluswater 'beleid' hebt. (Je kunt dit maken aan de hand van: http://nvbr.www3.site4u.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1125&ContentId=510 ). Daarin kan je aangeven wanneer (welke afstand maximaal tot 'normale' water voorziening),  hoeveel (30/60/90/?? m3) en op welke manier het water aangeboden moet worden (blusvijver, blusriool, geboorde put, enz. ) Misschien heeft de regio al iets opgesteld???  ;)

Of je moet bij elk gebouw specifiek gaan motiveren waarom ze dit moeten aanleggen / voor gaan zorgen. Dit kan soms nogal wat discussies opleveren..... ;) Beter is het even bestuurlijk laten aftikken, dan heeft het door de ondernemer een bakje koffie drinken bij de burgemeester ook weinig nut....  ;D ;D ;)

--------------
Uit de 10e wijziging MBV

Artikel 2.5.3 Bereikbaarheid van bouwwerken voor wegverkeer. Brandblusvoorzieningen
toelichting
1. Indien de toegang tot een bouwwerk dat voor het verblijf van mensen is bestemd, meer dan 10 meter is
verwijderd van een openbare weg, moet een verbindingsweg tussen die toegang en het openbare
wegennet aanwezig zijn die geschikt is voor verhuisauto's, vuilnisauto's, ziekenauto's, brandweerauto's
en het overige te verwachten verkeer.
2. Een geschikte verbindingsweg in de zin van het eerste lid moet, tenzij de gemeenteraad voor de
desbetreffende weg in een bestemmingsplan of in een verordening of anderszins voorschriften heeft
vastgesteld:
a. een breedte hebben van ten minste 4,5 m, over een breedte van ten minste 3,25 m zijn verhard en een
vrije hoogte boven de kruin van de weg hebben van ten minste 4,2 m;
b. zijn verhard op een wijze die geschikt is voor motorvoertuigen met een massa van ten minste 14.600
kg en zijn voorzien van de nodige kunstwerken; en
c. op doeltreffende wijze kunnen afwateren.
3. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op een bijgebouw, als bedoeld in artikel 2, onder b,
van het Besluit bouwwerken, voorzover dit bijgebouw niet tot bewoning bestemd is, maar wel tot een
hoofdgebouw behoort dat op hetzelfde terrein is gelegen.
4. Nabij ieder bouwwerk dat voor het verblijf van mensen is bestemd, moeten zodanige opstelplaatsen voor
brandweerauto's aanwezig zijn, dat een doeltreffende verbinding tussen die auto's en de
bluswatervoorziening kan worden gelegd.
5. Bij afwezigheid van een toereikende openbare bluswatervoorziening moet worden zorg gedragen voor
een doeltreffende niet-openbare bluswatervoorziening.

6. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in het eerste en het vierde lid,
indien de aard, de ligging en het gebruik van het bouwwerk zich daarvoor lenen.


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2005, 14:35:00
Het komt er dus op neer dat ik hier beleid voor moet schrijven(of lenen van de buurgemeenten)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2005, 17:02:42
Het komt er dus op neer dat ik hier beleid voor moet schrijven(of lenen van de buurgemeenten)


Je kan ook aan de hand van dit geval het beleid gaan ontwikkelen. Bij dit geval gewoon tot een oplossing komen en dat verwerken tot beleid.

Misschien heeft je regionale brandweer al iets vastgesteld (of uitgewerkt) voor de regio??


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2005, 19:01:04
Ik zou de volgende documentatie maar eens aanschaffen  ;D ;):

-------------------------
Handleiding bluswatervoorziening en bereikbaarheid
Handleiding van NVBR
Publicatiedatum: 2003

Voorwoord
Voor u ligt de Handleiding Bluswatervoorziening en bereikbaarheid. Zoals de naam aangeeft, wordt hierin de bluswatervoorziening en de bereikbaarheid in zijn totaliteit besproken. Daarmee vervangt deze handleiding de CCRB-bulletins nummer 2 en 9.
Het is vooral een praktische vertaling van normeringen uit de genoemde bulletins naar de preparatieve praktijk. De handleiding geeft stapsgewijs informatie op basis waarvan de gebruiker zijn keuzes kan afwegen. Enerzijds is dus gestreefd naar volledige informatie, anderzijds naar ruimte voor de gebruiker om verantwoorde keuzes te maken. Daarnaast verwacht de NVBR dat deze handleiding bij kan dragen aan denken en discussiëren over een gewenst veiligheidsniveau en hoe dat kan worden bereikt.

De handleiding is niet bedoeld als een statisch werk. Daarom houden de samenstellers zich dan ook aanbevolen voor suggesties en opmerkingen over de inhoud, zodat die in de toekomst kunnen worden verwerkt. Gebruikers kunnen hun bevindingen schriftelijk aanbieden aan de NVBR onder vermelding van ‘Handleiding Bluswatervoorziening en bereikbaarheid’.

De Handleiding Bluswatervoorziening en bereikbaarheid is samengesteld door de gelijknamige projectgroep. Namens het bestuur van de NVBR wil ik de leden danken voor hun deskundige inzet en enthousiasme. Want zonder hen zou deze publicatie nu niet voor u liggen.

mr. J.B.M. Tilman
directeur NVBR


Inleiding
Medio 2001 verscheen het CCRB-bulletin nr. 9 “Secundaire en Tertiaire Bluswatervoorziening”1. Al tijdens het samenstellen van dit bulletin bleek dat het brandweerveld behoefte heeft aan een praktische handleiding, waarin de normeringen in dit bulletin en in het CCRB-bulletin nr. 2 “Primaire bluswatervoorziening”2 zijn vertaald naar de preparatieve praktijk. Er was behoefte aan een opvolger van de officieel nooit uitgegeven NBF-publicatie “De omgeving van een brandveilig gebouw” uit 1992.

Het bestuur van het College van Commandanten van Regionale Brandweren (CCRB) onderkende deze noodzaak en gaf de projectgroep Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid de opdracht om een praktische handleiding te schrijven. De handleiding moest met name ingaan op bluswatervoorziening en bereikbaarheid in zijn totaliteit, een item waaraan de laatste tijd, onder andere in het kader van Duurzaam Veilig, veel aandacht is besteed. De doelstelling van de projectgroep was dan ook het samenstellen van een praktische handleiding, bruikbaar in de alledaagse praktijk, toe te passen door alle Nederlandse gemeenten en flexibel in de uitwerking. De basis was al gelegd in de CCRB-bulletins. Deze handleiding gaat in op bluswatervoorziening en bereikbaarheid in zijn totaliteit en vervangt daarmee de eerder verschenen CCRB-bulletins nr. 2 en 9.

In deze handleiding gaat hoofdstuk 1 over bereikbaarheid en hoofdstuk 2 over de bluswatervoorziening; primair, secundair en tertiair.

Onderwerpen met een meer of minder duidelijk proactief karakter staan niet in deze handleiding. De projectgroep Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid adviseert een aparte handleiding te maken over proactieve aspecten. Proactieve thema’s kunnen op beleidsmatig terrein immers van groot belang zijn, bijvoorbeeld voor de bereikbaarheidsproblematiek.

De handleiding geeft niet uitputtend en eenduidig op alle vragen een antwoord. De projectgroep koos ervoor aan te geven hoe met aspecten van objectpreparatie omgegaan kan worden, zodat de gebruiker van de handleiding afgewogen keuzes kan maken.

Hoe uiteindelijk een gewenst veiligheidsniveau in een gemeente wordt gehaald, wordt mede bepaald door het feit hoe een gemeente taken als preventie, repressie en andere takken van preparatie vorm geeft. Kortom, de handleiding moet handvatten geven voor discussies over het gewenste veiligheidsniveau en op welke manieren dat niveau bereikt kan worden. Dat wenst de huidige maatschappij; vanzelfsprekend worden deze eisen ook aan de brandweer gesteld.