C2000 in de grensstreek

Auteur Topic: C2000 in de grensstreek  (gelezen 4038 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #10 Gepost op: 8 december 2005, 00:09:34
Laatst toevallig nog een grensoverschrijdende inzet gehad. De aanwezige duitser zatten gewoon op hun "funk-anlage" en ze hadden de beschikking over een c-2000 porto voor communicatie met Nl meldkamer of Brandweer. De voertaal was gewoon ""nederlands""", de Duitsers verstonden dit prima en de communcatie verliep redelijk zonder problemen.  :)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2012, 11:18:47
Communicatie hulpverlening grensstreek slecht

SLUIS - De koppeling tussen de communicatiesystemen voor hulpverleners van België en Nederland is het knelpunt bij de grensoverschrijdende hulpverlening. Dat bleek dinsdagavond maar weer eens tijdens een jaarlijkse oefening bij Sluis met Vlaamse en Nederlandse hulpverleners.

Het gaat om het Nederlandse communicatiesysteem P2000 en de Belgische variant hiervan, Astrid genaamd.

Langer bekend
Volgens de brandweer van de gemeente Sluis is dit al zeker vijf jaar bekend bij de Veiligheidsregio. "Er is al die tijd nog steeds niets aan gedaan. De Veiligheidsregio zou het terug moeten koppelen aan het ministerie. Zij kan dan in overleg met de Belgische collega's om de systemen op elkaar af te stemmen." In de praktijk gaat de communicatie telefonisch.

Functieverdeling
Volgens de brandweer is de samenwerking verder goed verlopen. Wel liet de functieverdeling te wensen over. De hulpverleners, die het eerst ter plekke waren, wilden te veel taken op zich nemen. Dit zou beter verdeeld moeten worden.

Scenario
Door onbekende oorzaak komt een motorrijder, komende vanuit de richting Sluis, op de verkeerde weghelft terecht. Hierdoor moet een tankwagen (geladen met kerosine) uitwijken. Bij deze manoeuvre raakt de vrachtwagencombinatie de motorrijder. De motorrijder komt ongeveer 100 meter voorbij het ongeval tot stilstand in een naast de Rondweg gelegen sloot. Alle hulp komt voor de motorrijder te laat. Door de uitwijkmanoeuvre komt de vrachtwagencombinatie geschaard over de Rondweg te staan.

Een vrachtwagen, die achter de tankwagen reed, kan niet tijdig remmen en bots op de tankwagen waardoor hier een lekkage bestaat. Zowel de bestuurder als zijn bijrijder raken bij de botsing bekneld in de cabine te zitten.

Vanuit de richting Sluis kan een personenauto de tankwagen niet meer ontwijken en rijdt in op de achterzijde van de tankwagen. Hierdoor komt de bestuurder vast te zitten in zijn auto.

Een tweede voertuig, komende vanuit de richting Sluis, raakt dermate afgeleid door het ongeval dat hij met zijn voorwiel in de berm terecht komt. Door te veel corrigeren raakt de auto in een slip en komt op zijn kop in de berm terecht. De bestuurder zit bekneld in zijn voertuig.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2012-05-08/119680/communicatie-hulpverlening-grensstreek-slecht


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2012, 20:46:06
Beetje jammer weer: P2000 wordt het benoemd ipv C2000. P2000 reikt tot ver over de grenzen, C2000 wat minder ver. Ik heb juist (blauwe kant) goede ervaringen met grensoverschrijdende communicatie. Astrid wordt gekoppeld aan een KTS ( korte termijn schengen ) gespreksgroep dan wel aan de ext-inmeld of inrap. Wij konden in ieder geval communiceren via C2000 met de Belgische collega's over de inrap tot in Antwerpen. Daar hield de achtervolging ook op, dus of daarbuiten ook nog bereik is van C2000 weet ik niet.  ^-^