Het gebruik van het vuurwapen door de politie in de VS en in Nederland is eigenlijk niet te vergelijken. Dat komt voor een groot deel doordat in Nederland het vuurwapen ter aanhouding mag worden gebruikt. In de meeste landen, waaronder de VS, mag er enkel worden geschoten uit noodweer.
Juist doordat we in Nederland ter aanhouding mogen schieten voorkom je vaak een noodweer situatie. Voorbeeld, een verdachte staat met een groot mes en heeft daar zojuist iemand mee verwond. Volgens de AI mag er in dit geval het vuurwapen worden gebruikt ter aanhouding. Agenten komen ter plaatse, waarschuwen de verdachte het mes neer te leggen wat de verdachte weigert. Hierop wordt verdachte in het been geschoten waarna hij kan worden aangehouden.
In de VS kennen ze geen schieten ter aanhouding. Daar kan pas geschoten worden als de verdachte op iemand afkomt met het mes of iets dergelijks. Op dat moment ben je genoodzaakt om te schieten om iemand uit te schakelen (hij of ik) wat meestal fataal afloopt.
Als je dit geval gaat bekijken vanuit de context in de VS (politie schiet uit noodweer) dan is 1 schot op de benen absoluut gevaarlijk. Je kunt iemand niet uitschakelen met een schot op de benen. Echter denk ik dat ze daar erg onbekend zijn met onze wetgeving en context daarachter. Vooral omdat het zo uniek is in de wereld. Maar mijn mening werkt dit erg goed en veilig, ook voor de verdachte. Niks aan doen doen!