Toch vraag ik mij af hoe bijv. Za/Wa dan een afhijsing doet met zwaarlijvige personen. Wij hebben immers niet zo'n kraan en die zijn er in Nederland schaars.
De MICU gaat ook altijd naar die meldingen waarbij twee ladders/hoogwerkers worden gebruikt. Die gebruiken ze in regio 13 ook voor zware personen.
Wat vind jij zwaarlijvig dan? De korf van de hoogwerker kan zoals al eerder gezegd zo'n 500 Kilo aan. Beste meneer die daar overheen komt. Ik heb hier nog nooit meegemaakt dat er 2 hoogwerkers of een grote kraan nodig was. De enige mogelijkheid is nog bij een plek waar de arm boom in een ver uitgerekte positie moet staan. Dan wordt het maximum gewicht lager. Daar als daardoor een patient niet afgehezen kan worden komt er gewoon een TS terplaatse (Desnoods 2) en gaat het slachtoffer gewoon via het trappenhuis naar beneden.
Ik vraag me af of die afhijsingen met de grote kraan wel echt nodig zijn. Gezien ze de kraan hebben snap ik dat hij gebruikt wordt. Maar volgens mij wordt hij in de rest van het land nergens gemist.
Ik heb nog nooit gehoord dat er 2 voertuigen gebruikt werden voor 1 afhijsing. Hoe werkt dat practisch? De brancard kan maar vastgemaakt worden in de brandcardsteun op 1 korf tegelijk. Of wil je hem los over de 2 korven leggen. Je moet wel zeer beheerst zijn met de hoogwerker om dat recht te houden als je naar beneden gaat. Het kans dat het slachtoffer veilig beneden komt lijkt mij in dat geval nihil. Dan kan je hem nog beter zo van het balkon afgooien. Dan bespaar je in elk geval weer wat tijd voordat je in het ziekenhuis aankomt.
Het is niet persoonlijk bedoeld, maar zolang ik inderdaad geen beelden heb gezien van zo'n afhijsing geloof ik eerder dat het een broodje aap verhaal is.