Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2731446 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #10090 Gepost op: 20 april 2016, 16:09:05
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1419695 date=1461053085
Volgens mij gebruiken ze in Zaanstreek-Waterland in dit soort gevallen twee ladders/hoogwerkers. Schijnt ook te kunnen.

Ik zou niet weten hoe! Gemiddeld kan één hoogwerker een fors persoon uit een woning halen, met een korflast van 500 KG. Mocht de persoon niet meer op de brancarddrager kunnen/passen, is hijsen met een redbrancard onder de korf nog een optie.
Afhijsen met twee ladders/hoogwerkers lijkt me mission impossible?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10091 Gepost op: 20 april 2016, 17:56:35
Citaat van: honderd link=msg=1419997 date=1461160651
Het lijkt mij persoonlijk sterk dat ze in ZaWa gaan balanceren met twee ladders om een fors persoon veilig af te hijsen.

Dat kan denk ik niet eens. Immers zal het gewicht nooit op elk moment 50/50 verdeeld zijn waardoor de ladders gewoon in de overbelastingsbeveiliging springen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10092 Gepost op: 20 april 2016, 19:09:20
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1420036 date=1461167795
Dat kan denk ik niet eens. Immers zal het gewicht nooit op elk moment 50/50 verdeeld zijn waardoor de ladders gewoon in de overbelastingsbeveiliging springen.

Het is inderdaad niet erg waarschijnlijk dat het zal gebeuren bij redvoertuigen. Het kan wel,dat heet een jo-jo waarbij de last wordt opgehangen aan een enkelschijfsblok met aan iedere kant een halend part dan heb je de last L  verdeeld over bijv. twee kranen ieder met exact L/2.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10093 Gepost op: 20 april 2016, 20:13:22
Citaat van: FP924 link=msg=1419668 date=1461020863
Waarom moeten die handjes uit Den Haag mee komen voor een inzet in Rotterdam?

Voor zover bij mij bekend is de grote kraan en haakarm springbemanning vanuit de TS. Net als je ziet bij de gezamenlijke brandweer. De grote kraan wordt dus niet "los" ingezet.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


kyran

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #10094 Gepost op: 20 april 2016, 20:15:44
Citaat van: RemRoof link=msg=1420068 date=1461176002
Voor zover bij mij bekend is de grote kraan en haakarm springbemanning vanuit de TS. Net als je ziet bij de gezamenlijke brandweer. De grote kraan wordt dus niet "los" ingezet.

RemRoof

Alleen bij voertuigen te water en dergelijke meldingen rukt die zonder de TS en HA uit .


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #10095 Gepost op: 20 april 2016, 23:20:29
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1420036 date=1461167795
Dat kan denk ik niet eens. Immers zal het gewicht nooit op elk moment 50/50 verdeeld zijn waardoor de ladders gewoon in de overbelastingsbeveiliging springen.

Toch vraag ik mij af hoe bijv. Za/Wa dan een afhijsing doet met zwaarlijvige personen. Wij hebben immers niet zo'n kraan en die zijn er in Nederland schaars.
De MICU gaat ook altijd naar die meldingen waarbij twee ladders/hoogwerkers worden gebruikt. Die gebruiken ze in regio 13 ook voor zware personen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #10096 Gepost op: 21 april 2016, 02:09:43
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1420103 date=1461187229
Toch vraag ik mij af hoe bijv. Za/Wa dan een afhijsing doet met zwaarlijvige personen. Wij hebben immers niet zo'n kraan en die zijn er in Nederland schaars.
De MICU gaat ook altijd naar die meldingen waarbij twee ladders/hoogwerkers worden gebruikt. Die gebruiken ze in regio 13 ook voor zware personen.

Heb je hier wellicht een video, foto's of verslagen van? Of concludeer je op basis van twee gealarmeerde redvoertuigen dat het op de door jou genoemde manier gaat?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10097 Gepost op: 21 april 2016, 02:45:44
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1420103 date=1461187229
Toch vraag ik mij af hoe bijv. Za/Wa dan een afhijsing doet met zwaarlijvige personen. Wij hebben immers niet zo'n kraan en die zijn er in Nederland schaars.
De MICU gaat ook altijd naar die meldingen waarbij twee ladders/hoogwerkers worden gebruikt. Die gebruiken ze in regio 13 ook voor zware personen.

Wat vind jij zwaarlijvig dan? De korf van de hoogwerker kan zoals al eerder gezegd zo'n 500 Kilo aan. Beste meneer die daar overheen komt. Ik heb hier nog nooit meegemaakt dat er 2 hoogwerkers of een grote kraan nodig was. De enige mogelijkheid is nog bij een plek waar de arm boom in een ver uitgerekte positie moet staan. Dan wordt het maximum gewicht lager. Daar als daardoor een patient niet afgehezen kan worden komt er gewoon een TS terplaatse (Desnoods 2) en gaat het slachtoffer gewoon via het trappenhuis naar beneden.

Ik vraag me af of die afhijsingen met de grote kraan wel echt nodig zijn. Gezien ze de kraan hebben snap ik dat hij gebruikt wordt. Maar volgens mij wordt hij in de rest van het land nergens gemist.

Ik heb nog nooit gehoord dat er 2 voertuigen gebruikt werden voor 1 afhijsing. Hoe werkt dat practisch? De brancard kan maar vastgemaakt worden in de brandcardsteun op 1 korf tegelijk. Of wil je hem los over de 2 korven leggen. Je moet wel zeer beheerst zijn met de hoogwerker om dat recht te houden als je naar beneden gaat. Het kans dat het slachtoffer veilig beneden komt lijkt mij in dat geval nihil. Dan kan je hem nog beter zo van het balkon afgooien. Dan bespaar je in elk geval weer wat tijd voordat je in het ziekenhuis aankomt.

Het is niet persoonlijk bedoeld, maar zolang ik inderdaad geen beelden heb gezien van zo'n afhijsing geloof ik eerder dat het een broodje aap verhaal is.  :P
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Code3NL

  • Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Reactie #10098 Gepost op: 21 april 2016, 20:31:41
Afhijsen met twee redvoertuigen is echt een onzin verhaal in mijn ogen. Je kan ze nooit gelijk houden, hoe goed je ook getraind bent, en ze zijn ook niet te koppelen.

Het geval in Rotterdam had ermee te maken, dat de persoon in een ziekenhuisbed naar beneden moest. Knappe jongen die dat met zijn AL/HW lukt, hierdoor is er gekozen voor de grote kraan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10099 Gepost op: 23 april 2016, 08:21:40
Het gaat je never niet lukken om met 2 redvoertuigen een persoon af te hijsen, en de oplossing is heel simpel. Normaal gaat er een manschap mee in de korf ter ondersteuning van de patient. In geval van een zwaar persoon zal dat persoon de reis even alleen moeten maken. Elk redvoertuig kan vanaf beneden worden bedient.