Wat vind jij zwaarlijvig dan? De korf van de hoogwerker kan zoals al eerder gezegd zo'n 500 Kilo aan. Beste meneer die daar overheen komt. Ik heb hier nog nooit meegemaakt dat er 2 hoogwerkers of een grote kraan nodig was. De enige mogelijkheid is nog bij een plek waar de arm boom in een ver uitgerekte positie moet staan. Dan wordt het maximum gewicht lager. Daar als daardoor een patient niet afgehezen kan worden komt er gewoon een TS terplaatse (Desnoods 2) en gaat het slachtoffer gewoon via het trappenhuis naar beneden.
Ik vraag me af of die afhijsingen met de grote kraan wel echt nodig zijn. Gezien ze de kraan hebben snap ik dat hij gebruikt wordt. Maar volgens mij wordt hij in de rest van het land nergens gemist.
Sommige personen passen gewoon niet op een brancard of bergingsbak. En soms kan de hoogwerker of autoladder niet daar komen(achterzijde woning) om de patiënt daar uit huis te halen.
http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/29-hulpverlening/24714-haagse-grote-kraan-ondersteunt-brandweer-rotterdamEn hoe andere regio's het oplossen is mij onbekend. Maar deze oplossing van Haaglanden schijnt naar ieders tevredenheid te werken, gezien de frequente inzet in meerder Regio's rondom Haaglanden.
En dat een hoogwerker of autoladder bij maximale vlucht nog steeds maximaal belast kan worden, gelijk aan de belasting bij niet uitgeschoven mastdelen, betwijfel ik, bij welk merk dan ook.
Grootste probleem zit ook bij die 500kg maximale korf belasting. Dat is in ideale situatie, en niet maximaal uitgeschoven toestand. En tel even 90 kg voor de bediener van de korf, de ambulance medewerkster 60 Kg
en de zwaarlijvige patiënt +/-150 kg. Voeg daar aan toe het gewicht van de brancardsteun en brancard zelf en je zit al boven de 300kg. En dat krijg je met een autoladder of hoogwerker alleen bij een optimale opstelling voor elkaar. Oja en geloof me, de hoogwerker vanaf beneden besturen naar een raam als er een patiënt in moet is niet een handige oplossing.
Overigens wel behoorlijk off topic deze discussie in de zwaailichten hoek.