Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2732212 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #10100 Gepost op: 23 april 2016, 09:42:34
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1420118 date=1461199544
Wat vind jij zwaarlijvig dan? De korf van de hoogwerker kan zoals al eerder gezegd zo'n 500 Kilo aan. Beste meneer die daar overheen komt. Ik heb hier nog nooit meegemaakt dat er 2 hoogwerkers of een grote kraan nodig was. De enige mogelijkheid is nog bij een plek waar de arm boom in een ver uitgerekte positie moet staan. Dan wordt het maximum gewicht lager. Daar als daardoor een patient niet afgehezen kan worden komt er gewoon een TS terplaatse (Desnoods 2) en gaat het slachtoffer gewoon via het trappenhuis naar beneden.



De korfbelasting is meestal het probleem ook niet. Zoals je aangeeft ligt deze bij de meeste hoogwerkers rond de 400 / 500 kg. De brancardsteun kan meestal maar rond de 150 kg hebben. Het kan dus goed zijn dat een zwaarlijvig persoon om die reden niet afgehezen kan worden. Ook is het niet zo dat het maximale draagvermogen van een hoogwerker afhankelijk is van zijn vlucht. Dit verschilt per merk (De Hilton die wij hebben kan op zijn maximale vlucht nog steeds de maximale belasting aan).


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #10101 Gepost op: 23 april 2016, 10:39:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1420450 date=1461392500
Het gaat je never niet lukken om met 2 redvoertuigen een persoon af te hijsen, en de oplossing is heel simpel. Normaal gaat er een manschap mee in de korf ter ondersteuning van de patient. In geval van een zwaar persoon zal dat persoon de reis even alleen moeten maken. Elk redvoertuig kan vanaf beneden worden bedient.

Wellicht ligt hier een verklaring voor mijn post. Wellicht gaat de andere ladder mee, zodat die er naast hangt, zodat de patient niet 'alleen' is. Bovendien kan de tweede ladder/hw aanwijzingen geven, gaat makkelijker dan zelf zien vanaf de grondbediening...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10102 Gepost op: 23 april 2016, 11:49:51
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1420472 date=1461400762
Wellicht ligt hier een verklaring voor mijn post. Wellicht gaat de andere ladder mee, zodat die er naast hangt, zodat de patient niet 'alleen' is. Bovendien kan de tweede ladder/hw aanwijzingen geven, gaat makkelijker dan zelf zien vanaf de grondbediening...

Klinkt plausibel.
Echter als de belasting voor een redvoertuig te hoog wordt neem dan even een hoogwerker met korf of een mobiele kraan en geen experimenten met redvoertuigen.


cornevdijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,777
 [URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?i


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10104 Gepost op: 25 april 2016, 20:42:47


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #10105 Gepost op: 26 april 2016, 23:00:24
Citaat
Wat vind jij zwaarlijvig dan? De korf van de hoogwerker kan zoals al eerder gezegd zo'n 500 Kilo aan. Beste meneer die daar overheen komt. Ik heb hier nog nooit meegemaakt dat er 2 hoogwerkers of een grote kraan nodig was. De enige mogelijkheid is nog bij een plek waar de arm boom in een ver uitgerekte positie moet staan. Dan wordt het maximum gewicht lager. Daar als daardoor een patient niet afgehezen kan worden komt er gewoon een TS terplaatse (Desnoods 2) en gaat het slachtoffer gewoon via het trappenhuis naar beneden.

Ik vraag me af of die afhijsingen met de grote kraan wel echt nodig zijn. Gezien ze de kraan hebben snap ik dat hij gebruikt wordt. Maar volgens mij wordt hij in de rest van het land nergens gemist.
Sommige personen passen gewoon niet op een brancard of bergingsbak. En soms kan de hoogwerker of autoladder niet daar komen(achterzijde woning) om de patiënt daar uit huis te halen.
http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/29-hulpverlening/24714-haagse-grote-kraan-ondersteunt-brandweer-rotterdam
En hoe andere regio's het oplossen is mij onbekend. Maar deze oplossing van Haaglanden schijnt naar ieders tevredenheid te werken, gezien de frequente inzet in meerder Regio's rondom Haaglanden.
En dat een hoogwerker of autoladder bij maximale vlucht nog steeds maximaal belast kan worden, gelijk aan de belasting bij niet uitgeschoven mastdelen, betwijfel ik, bij welk merk dan ook.
Grootste probleem zit ook bij die 500kg maximale korf belasting. Dat is in ideale situatie, en niet maximaal uitgeschoven toestand. En tel even 90 kg voor de bediener van de korf, de ambulance medewerkster 60 Kg  :P en de zwaarlijvige patiënt +/-150 kg. Voeg daar aan toe het gewicht van de brancardsteun en brancard zelf en je zit al boven de 300kg. En dat krijg je met een autoladder of hoogwerker alleen bij een optimale opstelling voor elkaar. Oja en geloof me, de hoogwerker vanaf beneden besturen naar een raam als er een patiënt in moet is niet een handige oplossing.
Overigens wel behoorlijk off topic deze discussie in de zwaailichten hoek. ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10106 Gepost op: 26 april 2016, 23:14:32
Hier in de regio zie ik sowieso nooit een Ambupleeg meegaan in de korf. Dat gaat ook niet, gezien die dan beneden al in moet stappen meestal. De tijd die t kost voordat de patient in de korf ligt (En de patient dus alleen is) is langer dan de tijd die er anders afgehezen wordt. Indien nodig wordt de korf van beneden bediend en kan de brandweerman in de korf voortzetten met bijvoorbeeld Reanimeren. Ook dan gaat er geen pleeg of chauffeur mee in de korf.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #10107 Gepost op: 27 april 2016, 23:27:02
Citaat
Hier in de regio zie ik sowieso nooit een Ambupleeg meegaan in de korf. Dat gaat ook niet, gezien die dan beneden al in moet stappen meestal. De tijd die t kost voordat de patient in de korf ligt (En de patient dus alleen is) is langer dan de tijd die er anders afgehezen wordt. Indien nodig wordt de korf van beneden bediend en kan de brandweerman in de korf voortzetten met bijvoorbeeld Reanimeren. Ook dan gaat er geen pleeg of chauffeur mee in de korf.
Omdat jij het bij jou in de regio niet ziet, of niet bij bent wil niet zeggen dat het soms echt noodzakelijk is dat de verpleegkundige of arts wel mee gaat in de korf bij de patiënt. En een hoogwerker met knikmast besturen vanaf de bok als die tussen bomen, bovenleidingen tram, straatlantaarns of geveldelen heen staat is bijna onmogelijk.
Er zijn al til assistenties geweest van personen van 200-300 kg. Geen normale brancard die dat aankan, en geen bergingsbak waar zo'n persoon in past. Denk dat deze methode van Haaglanden beter en netter is als de oplossing die andere regio's toepassen wanneer ze zo'n zware patiënt moeten vervoeren.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10108 Gepost op: 28 april 2016, 09:32:55
Citaat van: tower-ladder link=msg=1421063 date=1461792422
Denk dat deze methode van Haaglanden beter en netter is als de oplossing die andere regio's toepassen wanneer ze zo'n zware patiënt moeten vervoeren.
Alleen hebben de overige regio's niet zo'n mooie kloeke kraan zoals Haaglanden die heeft. En rest dus de andere regio's dus niets anders dan het op hun manier oplossen, en als dat dan maar even niet zo netjes en handig kan zij dat maar zo. Ergens met spoed een grote kraan vandaan toveren is ook geen oplossing, en ik denk ook niet dat men in alle regio's direct een grote kraan gaan neerzetten.


112NoordWestNL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
Reactie #10109 Gepost op: 28 april 2016, 16:40:18
https://www.youtube.com/watch?v=KPTiA7ZiX6I
5X Brandweer met spoed naar de Industriestraat in IJmuiden voor een Zeer Grote Brand GRIP 1
Voertuigen die u ziet,
CVD 12-1298 ? , IM COPI 12-1204 , HW Hoofddrop 12-4250 , TS Halfweg-Zwanenburg 12-4030 , AL Zandvoort 12-3350

https://www.youtube.com/watch?v=HjPKH3unA_U
PRIO 1 TS 11-1033 en HW 11-5051 naar een Schoorsteenbrand aan de Kwadijkerweg in de ZuidoostBeemster