Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2815621 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #10320 Gepost op: 2 september 2016, 09:53:27
Als de melding prio 2 nacontrole is, waarom komt dan ook de SIV met prio 1 ter plaatse?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10321 Gepost op: 2 september 2016, 09:59:07
Citaat van: Rickvb link=msg=1445385 date=1472800625
Da's gek, de tussentijdse evaluaties zeggen juist precies het tegenovergestelde! Juist in het Waterlandse gebied heeft de SIV de meerwaarde dat er gegarandeerd brandweer ter plaatste komt bij een incident, het gebeurd nog veel te vaak dat posten hun voertuig niet vol krijgen. Verder ben ik wel benieuwd waar die vele discussies dan plaats vinden? En ook dit incident kon prima afgehandeld worden met twee personen.
En oja, de agent zat op het moment van de melding nog in de briefing, vandaar het late aantrekken van het vest.

Zijn deze tussentijdse evaluaties openbaar of vallen ze onder staatsgeheim?

In het Waterlandse gebied is de brandweerzorg ondermaats als men de inzet van SIV-2 verkoopt als een garantie dat er nog brandweer ter plaatse komt.

De brandweer in Waterland hoort 24/7 een TS6 binnen 6 - 8 minuten te kunnen garanderen in dorpen/steden met woonwijken, verzorgingstehuizen, bejaardentehuizen, kinderopvang, winkels. Als je het niet kan garanderen ben je namelijk de volgende regio waar de brandweercommandant zijn strepen kan oppoetsen om met sip gezicht plechtig een bosje bloemen neer te leggen bij een verzorgingstehuis waar een paar oudjes de pijp uit zijn gegaan bij onbenullige brandjes dankzij een ernstig falend brandweerkorps dat niet in staat is 6 brandweermensen met een tankautospuit binnen 6 minuten ter plaatse te krijgen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10322 Gepost op: 2 september 2016, 10:00:15
Citaat van: rozema12 link=msg=1445390 date=1472802807
Als de melding prio 2 nacontrole is, waarom komt dan ook de SIV met prio 1 ter plaatse?

Wat is precies het verschil tussen prio 1 en prio 2 voor de Nederlandse brandweer, spoed resp. zonder spoed?


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #10323 Gepost op: 2 september 2016, 10:01:26
Origineel als P2 Nacontrole gealarmeerd. Echter zie ik vaker dat de SIV alsnog met spoed ter plaatse komt als er in het Waterlandse een P2 is. Ik gok dat ze met spoed gaan rijden om de aanrijtijd te verkorten.

De brandweerzorg is inderdaad gegarandeerd, maar de mogelijkheden blijven beperkt. In gevallen dat de SIV én een TAS gealarmeerd worden, zie ik dat de vrijwillige TAS alsnog eerder is ter plaatse is.
De brandweerzorg is gegarandeerd, maar of het beter is? Zo zie ik vaak een P2 dier in nood voor een SIV. Maar met twee man een paard uit een sloot trekken blijft toch meestal niet te lukken, waardoor er een half uur later alsnog een TAS gealarmeerd moet worden.

De diensten op de SIV schijnen ook erg saai te zijn. Je mag blij zijn als je op een dag één keer mag uitrijden.

Daarnaast kan met het nieuwe Pager-systeem precies in de gaten gehouden worden of er een onderbezetting is. Daar kan dus op ingespeeld worden.


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #10324 Gepost op: 2 september 2016, 10:05:25
Heb in al die jaren enkele keren meegemaakt dat een TAS niet gevuld kon worden in Waterland. Er is personeelstekort, maar dat geldt geloof ik bij alle regio's. Het werk is ook niet echt aantrekkelijk als je weet dat de SIV alle meldingen 'afpakt' :D

Een van de oplossingen die ZaWa doet is het stationeren van kleinere wagens. Zo krijgt Kwadijk binnenkort een SIV-4 (en gaat de huidige TAS van Kwadijk tijdelijk naar Monnickendam)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10325 Gepost op: 2 september 2016, 10:11:41
Citaat van: oma link=msg=1445393 date=1472803215
Wat is precies het verschil tussen prio 1 en prio 2 voor de Nederlandse brandweer, spoed resp. zonder spoed?

Ja. Prioriteit 1 tussen de 6-18 minuten afhankelijk van de regio en inzet SIV. Prioriteit 2 is volgens mij 15-30 minuten.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10326 Gepost op: 2 september 2016, 10:13:25
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1445395 date=1472803286
Origineel als P2 Nacontrole gealarmeerd. Echter zie ik vaker dat de SIV alsnog met spoed ter plaatse komt als er in het Waterlandse een P2 is. Ik gok dat ze met spoed gaan rijden om de aanrijtijd te verkorten.

...

Als dat het geval is, lijkt het erop dat de SIV het goed moet doen in de statistieken om zo de pilot te kunnen verantwoorden.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #10327 Gepost op: 2 september 2016, 10:24:52
Er is een onderzoeksrapportage uitruk op maat (2016) van de VrZW. Zal eens navragen of deze ook openbaar gedeeld wordt, kan hem zo snel niet online vinden.
Opschaling van P2 naar P1 zal altijd een gegronde reden hebben, een bevelvoerder kan en mag hier een keuze in maken. Verder is er bij deze melding gewoon geen TS nodig geweest; bij alarmering niet, ter plaatse ook niet.

Misschien weer een draadje naar topic Variabele Voertuigbezetting?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10328 Gepost op: 2 september 2016, 10:36:12
Citaat van: Rickvb link=msg=1445409 date=1472804692
Opschaling van P2 naar P1 zal altijd een gegronde reden hebben, een bevelvoerder kan en mag hier een keuze in maken. Verder is er bij deze melding gewoon geen TS nodig geweest; bij alarmering niet, ter plaatse ook niet.

Hier haak ik dus weer af omdat ik de afwegingen van de bevelvoerder niet begrijp.

Je krijgt een melding om zonder spoed even te controleren of een brandje daadwerkelijk goed afgeblust is echter heb je tijdens het aanrijden gegronde reden om er een spoedrit met zwaailicht en sirene van te maken zonder de opdracht te geven om met spoed een volledig bezette TS6 evt in combinatie met redvoertuig ter plaatse te sturen.

Een gegronde reden voor de bevelvoerder om op te schalen zou in mijn ogen zijn als je tijdens aanrijden rook ziet, je weet dan de melding niet klopt.


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #10329 Gepost op: 2 september 2016, 14:15:27
https://www.youtube.com/watch?v=mVuLTYNf7ng

Hier weer een klassieker inmiddels: een kinderfietsje gevonden naast een sloot. Hulpdiensten massaal uitgerukt. Ik vraag mij af waarom er nu geen SIV is gealarmeerd? In dit gebied zijn in het verleden zowel de SIV van Purmerend én Volendam geweest bij incidenten.

In dit geval was er volgens mij onderbezetting in Broek in Waterland, waardoor Monnickendam met een TAS moest opdraven. Broek kwam ter plaatse met een PM-auto.