Laten we er eens technisch-wetenschappelijk naar kijken.
Probleem: kleefpit plakt niet op glas of kunststof en het omringende metaal biedt geen plaats voor horizontale uitlijning van de pit
Oplossingen die ik kan bedenken:
(1) magneetkleefpit met kogelkop en spanschroef... (vergt echter instelling bij gebruik, zal wel vaak vergeten worden)
(2) zuignapkleefpit (werkt echter alleen bij schone zuignap/auto en precies op een horizontaal deel van het dak, normaal gesproken in het midden, plaatsing daardoor bemoeilijkt)
(3) combinatie van bovenstaande, dus zuignap en kogelkop (werkt echter nog steeds alleen bij schone zuignap/auto)
Deze oplossingen zijn derhalve hoogstens ten dele als zodanig te zien
Het bovenliggend probleem is eigenlijk: kleefpit straalt alleen in (nagenoeg) horizontaal vlak af.
Oplossing daarvoor zou in theorie zijn: verbreding (in richting omhoog/omlaag met betrekking tot horizontaal vlak) van de afstraling, eventueel afstraling uniform in alle richtingen (behalve richting dak), zodat je bij de plaatsing niet te kritisch hoeft te zijn mbt hoek. Ook operationeel een voordeel.
Dit is met LEDs (per stuk gericht licht, met lenzen die nodig zijn voor concentratie in/rond één richting met voldoende intensiteit) moeilijk maar niet onmogelijk - je hebt dan wel iets meer LEDs nodig die (eventueel mbv lenzen) ook omhoog/omlaag over een bredere hoek afstralen. Dus duurder, en meer volume...
Wat je eigenlijk nodig hebt is een puntvormige lichtbron die ongeveer uniform in (bijna) alle richtingen afstraalt. De oude Xenonflits komt enigszins in de buurt maar is zonder lenzen vermoedelijk niet tot voldoend opvallende intensiteit te brengen, wat de afstralingshoek weer terugbrengt, maar misschien toch nog tot een acceptabele waarde.
Ideaal zou zijn een LED-kleefpit die zijn uitlijning automatisch aanpast, maar ook dit is niet eenvoudig, immers werken er tijdens het rijden ook krachten op de wagen en de pit die een eventueel zwaartekrachtgevoelig mechanisme in de war kunnen brengen. Dus alleen bij plaatsing (dus snelheid nagenoeg nul) de lamp laten testen wat horizontaal is? Ook niet goed want dit maakt een juiste instelling na het plaatsen tijdens het rijden wat lastig...