Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2798774 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #10410 Gepost op: 27 september 2016, 09:14:51
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1449415 date=1474958942

Ideaal zou zijn een LED-kleefpit die zijn uitlijning automatisch aanpast, maar ook dit is niet eenvoudig, immers werken er tijdens het rijden ook krachten op de wagen en de pit die een eventueel zwaartekrachtgevoelig mechanisme in de war kunnen brengen. Dus alleen bij plaatsing (dus snelheid nagenoeg nul) de lamp laten testen wat horizontaal is? Ook niet goed want dit maakt een juiste instelling na het plaatsen tijdens het rijden wat lastig...

Maar het is wel een begin. Zichzelf nivellerende lasers zoals die in de wegenbouw gebruikt worden kunnen als basis dienen. Die proberen zichzelf, binnen grenzen, horizontaal te houden. Dit kan natuurlijk ook prima op een auto. De software zal het er druk mee hebben, en het zal niet altijd lukken, maar als het 50% van de tijd lukt is dat al winst.
A train can never carry as much as the track beneath it.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #10411 Gepost op: 27 september 2016, 09:45:04
Het AT rijdt vrijwel altijd zigzaggend (vegen), als ze in een treintje rijden zie je dat ook heel goed en rijden ze nooit recht achter elkaar. Zo zien weggebruikers direct dat er meerdere voertuigen met spoed aan komen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10412 Gepost op: 27 september 2016, 09:53:16
Citaat van: silque link=msg=1449424 date=1474962304
Het AT rijdt vrijwel altijd zigzaggend (vegen), als ze in een treintje rijden zie je dat ook heel goed en rijden ze nooit recht achter elkaar. Zo zien weggebruikers direct dat er meerdere voertuigen met spoed aan komen.

Zo wordt het ons ook geleerd tijdens de rijopleiding, in Qatar hebben we ook de mogelijk verschillende sirenegeluiden te gebruiken, deskundigen zeggen dat als je zorgt dat je tijdens het zigzaggend vegen verschillende sirenegeluiden voert de overige wegebruikers je nog beter zien en horen


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #10413 Gepost op: 27 september 2016, 10:22:40
Citaat van: silque link=msg=1449424 date=1474962304
Het AT rijdt vrijwel altijd zigzaggend (vegen), als ze in een treintje rijden zie je dat ook heel goed en rijden ze nooit recht achter elkaar. Zo zien weggebruikers direct dat er meerdere voertuigen met spoed aan komen.

Dit werd toch ook verteld/laten zien tijdens dat programma van de DSI?
Groeten,  Tazbrw


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #10414 Gepost op: 27 september 2016, 10:26:00
Citaat van: oma link=msg=1449425 date=1474962796
...in Qatar hebben we ook de mogelijk verschillende sirenegeluiden te gebruiken, deskundigen zeggen dat als je zorgt dat je tijdens het zigzaggend vegen verschillende sirenegeluiden voert de overige wegebruikers je nog beter zien en horen
Goed nieuw punt, dat laatste. Ik erger me al langer aan de trend in NL (maar ook een beetje in D) om maar alle sirenes zo eender mogelijk te willen laten klinken. Het verschil tussen één wagen en twee of drie (en dan gaat het om politie en ambu's maar ook de brandweerwagens zonder luchtdruk-Martinhoorn) is nog wel te horen maar boven de drie hoor je het niet meer hoeveel er nòg komen. Met wat meer variatie in geluidspatronen en toonhoogtes zou het verschil al duidelijker worden.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Reactie #10415 Gepost op: 27 september 2016, 11:56:10
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1449439 date=1474964760
Goed nieuw punt, dat laatste. Ik erger me al langer aan de trend in NL (maar ook een beetje in D) om maar alle sirenes zo eender mogelijk te willen laten klinken. Het verschil tussen één wagen en twee of drie (en dan gaat het om politie en ambu's maar ook de brandweerwagens zonder luchtdruk-Martinhoorn) is nog wel te horen maar boven de drie hoor je het niet meer hoeveel er nòg komen. Met wat meer variatie in geluidspatronen en toonhoogtes zou het verschil al duidelijker worden.

Ik moet zeggen dat wij in Brabant, waar het filmpje ook is opgenomen, de ambulance, politie en brandweer (buiten de Martinhoorn om) vrijwel elk hun eigen sirene voert. Ik woon in de buurt van de snelweg, en doordat veel wagens van het Arrestatieteam een andere sirene voert, hoor ik al snel aan de sirene of het het Arrestatieteam is dat langskomt.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #10416 Gepost op: 27 september 2016, 12:00:01
Citaat van: tazbrw link=msg=1449436 date=1474964560
Dit werd toch ook verteld/laten zien tijdens dat programma van de DSI?

Weet ik niet, niet gevolgd.

Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1449439 date=1474964760
Goed nieuw punt, dat laatste. Ik erger me al langer aan de trend in NL (maar ook een beetje in D) om maar alle sirenes zo eender mogelijk te willen laten klinken. Het verschil tussen één wagen en twee of drie (en dan gaat het om politie en ambu's maar ook de brandweerwagens zonder luchtdruk-Martinhoorn) is nog wel te horen maar boven de drie hoor je het niet meer hoeveel er nòg komen. Met wat meer variatie in geluidspatronen en toonhoogtes zou het verschil al duidelijker worden.

Ik vraag me af of het een trend is, ik hoor nog duidelijk het verschil tussen de politie sirenes, (nieuwe) ambulances en de brandweer.
Sterker nog, onze onopvallende voertuigen hebben een hele andere sirene dan de opvallende. Ook de motoren hebben een veel lichtere sirene dan de auto's.
Kortom, zelfs binnen de politie is er nog geen eenheid (m.u.v. de LAPV).
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Reactie #10417 Gepost op: 27 september 2016, 12:09:37
Citaat van: silque link=msg=1449471 date=1474970401
Weet ik niet, niet gevolgd.

Ik vraag me af of het een trend is, ik hoor nog duidelijk het verschil tussen de politie sirenes, (nieuwe) ambulances en de brandweer.
Sterker nog, onze onopvallende voertuigen hebben een hele andere sirene dan de opvallende. Ook de motoren hebben een veel lichtere sirene dan de auto's.
Kortom, zelfs binnen de politie is er nog geen eenheid (m.u.v. de LAPV).

In dit filmpje hoor je ook goed dat voertuigen van het Arrestatieteam verschillende sirenes voeren:

https://www.youtube.com/watch?v=wMOqHB9K9_s

Bij ambulance of politievoertuigen is dit veel duidelijker afgesproken naar mijn mening, mogelijk hebben leden van het Arrestatieteam ook instemming over de sirenes die elke wagen voert?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #10418 Gepost op: 27 september 2016, 12:28:25
Nee dat hebben ze niet hoor, ik vermoed dat de oorzaak ligt in het feit dat de opbouwer niet merk/type gebonden is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #10419 Gepost op: 27 september 2016, 13:26:36
Citaat van: silque link=msg=1449471 date=1474970401
Weet ik niet, niet gevolgd.

Ik vraag me af of het een trend is, ik hoor nog duidelijk het verschil tussen de politie sirenes, (nieuwe) ambulances en de brandweer.
Sterker nog, onze onopvallende voertuigen hebben een hele andere sirene dan de opvallende. Ook de motoren hebben een veel lichtere sirene dan de auto's.
Kortom, zelfs binnen de politie is er nog geen eenheid (m.u.v. de LAPV).

De toonhoogte is wettelijk vastgesteld en is gelijk voor alle hulpverleningsvoertuigen. Echter het geluid is bij elke opbouwer (merk/type etc.) anders. Netzoals muziekinstrumenten ook verschillend klinken terwijl ze wel dezelfde toon of noot spelen.