Je doet iets wat bewezen gevaarlijk is. Zomaar een vraag tussendoor: gebeuren er wel eens ongevallen met voertuigen die met OGS rijden? Antwoord is Ja. Vervolgvraag: raken er wel eens hulpverleners (ernstig) gewond of overlijden ze door dit soort ongevallen? Antwoord is, helaas, ook weer ja.
Gebeuren er wel eens ongevallen met voertuigen die
zonder OGS rijden? Antwoord is Ja (nog veel meer dan met OGS). Vervolgvraag; raken er wel eens hulpverleners gewond of overlijden ze door dit soort ongevallen? Antwoord is, helaas, ook Ja.
Dat je beroepshalve risico loopt is aanvaardbaar. Dat er beroepshalve mensen bij je in het voertuig zitten is ook aanvaarbaar. Maar dat je BEWUST je kinderen of andere buitenstaanders in gevaar brengt, zonder noodzaak, is mijner inziens onaanvaardbaar.
In gevaar brengen? Door OGS te rijden? Wanneer je zonder OGS rijdt loop je ook gevaar. Mensen die OGS rijden krijgen/hebben niet voor niks een opleiding gehad. Vind je mening beetje kort door de bocht.
Je zou maar met je kind achterin bij een langdurige inzet terecht komen? Of de gifwolk trekt ineens toch richting je dienstvoertuig, waar je kind zit te wachten. Of je kind moet poepen of piesen of heeft honger of dorst. Of er komt tijdens het rijden met OGS een onoplettende zot naar binnen zeilen waardoor je kind overlijdt. Enzovoort enzovoort.
Ach, er zou maar eens een trein door rood kunnen rijden en je helemaal te pletter knallen. Er zou maar eens een vliegtuig op je auto kunnen vallen. Je kind zou maar eens spontane diarree kunnen krijgen. Allemaal hypothetisch.
Inderdaad: eerst zorgen dat je kind en overige inzittenden veilig zijn en dan pas met OGS gaan rijden.
Mischien wel, mischien niet. Je weet de inzet niet, wie weet rijdt deze meneer naar een situatie van leven op dood. Ik zou dan ook voor deze optie kiezen.
Al met al, ik zie het probleem niet van het gebeuren. Bestuurder zal echt wel weten wat hij doet en rekening houden met zijn passagier(s). Risico loop je altijd, met of zonder OGS.