Ik snap niet waarvoor die zo laat of midden in de nacht met weinig verkeer zo een kabaal maken. Bij ons in Limburg doen ze dat ook. Ge wordt om 02.00u uit je nest getoeterd en van ellende dan maar een sanitaire stop doen.
In Belgie is enkel in de nachtelijke uurtjes blauw-blauw aan. Ze krijgen heus wel prio van die een of twee autos die ze tegenkomen.
Het is heel simpel. In de wet staat dat je zowel optische- als geluidssignalen (OGS) moet voeren om een voorrangsvoertuig te zijn. Voer jij (de hulpverlener) alleen blauwe lampen en veroorzaak je daardoor een aanrijding... Dan wordt het lastig, want je bent op dat moment een gewone verkeersdeelnemer. Sowieso voor de brandweer en ambulance is het zo dat zij maar een beperkt aantal vrijstellingen hebben als zij geen OGS voeren. Hoe dat precies geregeld is durf ik niet zo precies te vertellen. Maar ik heb me weleens laten vertellen, dat zij alleen met OGS een verkeerslicht wat op rood staat mogen negeren.
Ze doen het echt niet om je te pesten. Daarbij kan je Nederland niet met Belgie vergelijken, want daar heb je een andere wetgeving omtrent het voeren van OGS. 1 Voorbeeld daarvan is dat de gasmaatschappij ook met OGS mogen rijden, want hier in Nederland niet is toegestaan.