Citaat: TAS-716 (Gisteren om 19:46:50)
http://www.youtube.com/watch?v=GKdMfflMfBYUser: Barendrecht_112Nieuws
'' Op de 18-172 van de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid zit sinds kort weer een drie-toon sirene ipv. een twee-toon, vrij opmerkelijk aangezien op de drie nieuwste exemplaren de nieuwe twee-toon sirene zit. (171, 175 & 177) ''
@ TAS-716: Uit eigen ervaring weet ik dat het soort tweetoon die de 18-172 hiervoor had totaal niet word opgemerkt door het overige verkeer en mensen erg slecht op je reageren als je met A1 achterop komt. De versterker die deze sirene had nooit op de markt mogen komen. De toonhoogtes klinken meer als een vervelende zoem dan als een sirene. Mensen die wandelen of fietsen horen je misschien wel maar iemand in een auto hoort je pas als je bijna op z'n trekhaak zit wat dan weer schrikreacties tot gevolg heeft.
Met deze sirene op je voertuig kan je hem net zo goed niet voeren. Een aantal sprinters van de ggd haaglanden had deze sirene ook en die zijn allemaal vervangen door een andere versterker omdat ze niet werden opgemerkt in het verkeer.
Recent was er ook een filmpje gepost van de hap-wagen van Goes, dit is de bewuste tweetoon.
Uit eigen ervaring weet ik ook dat de drietoon die er nu dus blijkbaar op zit in de praktijk wel heel goed opgemerkt word, mensen je eerder horen aankomen,goed de tijd hebben om op je te anticiperen wat de veiligheid tijdens de rit weer ten goede komt.
Wat mij betreft een groot verlies voor de ambulancetak dat de drietoon na 1 maart 2014 definitief zal uitsterven.
Gr. Icare