Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2771182 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Surveillanceteam

  • Gast


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8601 Gepost op: 26 augustus 2014, 02:58:37
Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1291227 date=1408826748
De quad van de KNRM valt mij op.. Hoe ga je dit uitleggen als je hier een aanrijding mee krijgt? Zit geen sirene op, en je kunt mij niet wijs maken dat ie voldoet aan de signalerings eisen...  :-\

De KNRM is voor zover ik weet helemaal niet aangewezen als hulpdienst welke blauwe verlichting en/of tweetonige hoorn mogen voeren. Zelfs al zou het voertuig dus aan de eisen voldoen is het nog steeds illegaal.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8602 Gepost op: 26 augustus 2014, 08:28:00
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1291607 date=1409014717
De KNRM is voor zover ik weet helemaal niet aangewezen als hulpdienst welke blauwe verlichting en/of tweetonige hoorn mogen voeren. Zelfs al zou het voertuig dus aan de eisen voldoen is het nog steeds illegaal.


In de officiele berichtgeving over KNRM station Marken (materieel) wordt geen quad vermeld.

 
Materieel
 
Reddingboot Hendrik Jacob
 Sinds 3 juli 2004 , de dag van de doop, is de reddingboot Hendrik Jacob in dienst op station Marken. De Hendrik Jacob is een reddingboot van het type Atlantic 75. Ter behoud v
Lees verder >>>
Reddingboot Frans Verkade
 De reddingboot Frans Verkade is van de Valentijn-klasse. Dit paradepaard van de vloot van Station Marken wordt op 26 september 1997 gedoopt en in februari 1998 in dienst gesteld
Lees verder >>>


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #8603 Gepost op: 26 augustus 2014, 09:16:59
Citaat van: Thor link=msg=1291612 date=1409034480

In de officiele berichtgeving over KNRM station Marken (materieel) wordt geen quad vermeld.

 
Materieel
 
Reddingboot Hendrik Jacob
 Sinds 3 juli 2004 , de dag van de doop, is de reddingboot Hendrik Jacob in dienst op station Marken. De Hendrik Jacob is een reddingboot van het type Atlantic 75. Ter behoud v
Lees verder >>>
Reddingboot Frans Verkade
 De reddingboot Frans Verkade is van de Valentijn-klasse. Dit paradepaard van de vloot van Station Marken wordt op 26 september 1997 gedoopt en in februari 1998 in dienst gesteld
Lees verder >>>


In dit artikel van de KNRM word er wel gesproken over de inzet van de Quad. (met wat foto's)

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/marken/reddingrapporten/drukke-zaterdag-met-hulpverlening-op-het-ijs-6ba5acad

Drukke zaterdag met hulpverlening op het ijs

Marken, 26 januari 2013

Het KNRM-station Marken is sinds vier jaar actief bij ijsreddingen. Afgelopen zaterdag diende de gelegenheid zich aan om te gaan oefenen. Nog voordat de oefening begonnen was, begon de pager te piepen en te trillen.
Op de pager verscheen de melding: PRIO 1 IJSREDDING (persoon op het ijs) GOUWZEE MONNICKENDAM. Er lag een schaatser met een hoofdwond op het ijs ter hoogte van Monnickendam. De alarmcentrale probeerde de melder terug te bellen om zo een exacte plaats van het ongeval te verkrijgen. De centralist kreeg echter geen gehoor bij de melder. Nadat het ijsreddingteam een flinke zoekslag gemaakt had kwam het bericht binnen dat het slachtoffer al van het ijs was. Hij was inmiddels op eigen gelegenheid onderweg naar het ziekenhuis.

De tweede melding kwam binnen via een voorbijganger. Deze man meldde dat er dwars van Marken een vrouw op het ijs was gevallen die letsel aan haar arm had opgelopen. De vrouw werd door bekende richting de haven gedirigeerd. Hierna is zij per bus naar het ziekenhuis gegaan.

De derde melding betrof een persoon met hoofdletsel.  Deze man was midden op de Gouwzee onderuit gegaan, waarbij hij vol op het achterhoofd was gevallen. Door de verschillende wakken  kon  het ijsreddingteam pas nabij afslag Uitdam het ijs op. Gezien de afstand tot aan het slachtoffer is gekozen om verder te gaan met de quad waarover het ijsreddingteam beschikt.

Aangekomen bij het slachtoffer werd direct geconstateerd dat er bloed uit de oren kwam, dit kon duiden op een schedelbasisfractuur. De ernst van de situatie werd hierdoor gelijk duidelijk. Allereerst is het slachtoffer gestabiliseerd en is er een nekkraag aangelegd. Vervolgens is de man per brancard op aanhanger richting de wal vervoerd. Hier waren inmiddels ambulance en MMT (Mobiel Medisch Team) aangekomen. Aldaar is de man onderzocht en met spoed vervoerd naar het VU Medisch Centrum in Amsterdam.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8604 Gepost op: 26 augustus 2014, 10:16:21
Citaat van: Wouter link=msg=1291625 date=1409037419
In dit artikel van de KNRM word er wel gesproken over de inzet van de Quad. (met wat foto's)


Dat kon ik mij inderdaad ook herinneren. Op de site van de KNRM wordt naast de vaartuigen onder overig materieel wel gerept over o.a. de KHV's en niet over de quad (s).
De KHV voertuigen voeren nmm amber en geen blauw.
Ook het materieel van de KNRM lifeguards voert volgens de foto's amber.
Mogelijk op Marken, met het blauw, een particulier initiatief van een van de opstappers van de KNRM aldaar.


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #8605 Gepost op: 26 augustus 2014, 18:10:31
Ze hebben wel vaartuigen die blauwe signalering hebben......Bijna alle reddingboten hebben een blauwe pit..
Voertuig zal niet vernoemd zijn, omdat dit soort dingen niet op een website bijgehouden wordt.


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #8606 Gepost op: 27 augustus 2014, 00:32:42
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1291709 date=1409069431
Ze hebben wel vaartuigen die blauwe signalering hebben......Bijna alle reddingboten hebben een blauwe pit..
Voertuig zal niet vernoemd zijn, omdat dit soort dingen niet op een website bijgehouden wordt.
Maargoed als ik de reacties lees, komt het er op neer dat dit voertuig dus eigenlijk geen blauwe lampen mag voeren. Ookal is het nog zo handig etc.
Nu wordt er dus op de openbare weg mee gereden, en mensen kunnen dit dus zeker aanzien als voorrangsvoertuig. Vooral in het donker.
Dus kan nog lastig worden als je hier ooit een aanrijding mee gaat krijgen..
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #8607 Gepost op: 27 augustus 2014, 06:56:53
Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1291755 date=1409092362
Maargoed als ik de reacties lees, komt het er op neer dat dit voertuig dus eigenlijk geen blauwe lampen mag voeren. Ookal is het nog zo handig etc.
Nu wordt er dus op de openbare weg mee gereden, en mensen kunnen dit dus zeker aanzien als voorrangsvoertuig. Vooral in het donker.
Dus kan nog lastig worden als je hier ooit een aanrijding mee gaat krijgen..

Wellicht geregeld binnen de veiligheidregio. Aangezien het ijsreddingteam daar ook door word aangestuurd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8608 Gepost op: 27 augustus 2014, 07:18:57
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1291709 date=1409069431
1.Ze hebben wel vaartuigen die blauwe signalering hebben......Bijna alle reddingboten hebben een blauwe pit..
2.Voertuig zal niet vernoemd zijn, omdat dit soort dingen niet op een website bijgehouden wordt.

1.Dat wordt vermeld in het BPR onder artikel 3.27 :


Artikel 3.27. Bijkomend teken van schepen van handhavingsdiensten en van brandweerboten

Een schip van ambtenaren belast met toezicht of opsporing mag, om zich kenbaar te maken, als bijkomend teken een blauw gewoon rondom schijnend flikkerlicht of snel flikkerlicht tonen. Het zelfde geldt voor een brandweerboot die hulp biedt of daartoe op weg is en voor een reddingsvaartuig bij een reddingsoperatie met toestemming van de bevoegde autoriteit.


2.De KHV's worden wel genoemd op de website van de KNRM.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8609 Gepost op: 27 augustus 2014, 07:46:04
Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1291755 date=1409092362
Maargoed als ik de reacties lees, komt het er op neer dat dit voertuig dus eigenlijk geen blauwe lampen mag voeren. Ookal is het nog zo handig etc.
Nu wordt er dus op de openbare weg mee gereden, en mensen kunnen dit dus zeker aanzien als voorrangsvoertuig. Vooral in het donker.
Dus kan nog lastig worden als je hier ooit een aanrijding mee gaat krijgen..

Op het ijs zijn nmm geen verkeersregels dus die blauwe lamp van dat voertuig zal ook op het ijs geen probleem geven en zeker niet als het gaat om een hulpverlening.

(N.B. Overigens is het twijfelachtig of je met een voertuig op het ijs verzekerd bent.)