Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2771209 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #8640 Gepost op: 31 augustus 2014, 16:46:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1292502 date=1409495601
dat is een stevige aanname die je daar doet. Wie zegt dat de politie op dezelfde melding rijdt. Je trekt nu de professionaliteit van je medehulpverlener in twijfel zonder inhoudelijk er iets vanaf te weten.

Goh. Dat ken ik precies andersom. Hoe vaak we niet zeggen dat er geen beknelling is en dat het slachtoffer al in de ambu ligt en de brandweer onder prio 1 door komt. Of dat er geen reanimatie is en geen handjes nodig zijn en de brandweer tien minuten later door komt.

Dit is ook maar net hoe het afgesproken is per regio. Als de MKA een verzoek doet voor brw is het ook aan hun om het af te melden als het niet nodig is. Helaas in de praktijk al te vaak "mis" gegaan dat een en ander afbesteld wordt terwijl men het wel nodig heeft.

Ik ken wel idd de situatie dat politie auto's nog aan komen rijden met spoed terwijl er al heel veel staat. Dit heeft volgens mij vaak te maken dat niet-noodhulpeenhenden toch even gaan kijken of aanleunen bij een melding en daarna niet goed communiceren met elkaar. Echter zal dit overal anders zijn en heb je in een stad natuurlijk veel meer auto's, motoren en bikers rondrijden als op het platteland.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #8641 Gepost op: 31 augustus 2014, 17:58:09
Citaat van: Defender link=msg=1292504 date=1409496371
Dit is ook maar net hoe het afgesproken is per regio. Als de MKA een verzoek doet voor brw is het ook aan hun om het af te melden als het niet nodig is. Helaas in de praktijk al te vaak "mis" gegaan dat een en ander afbesteld wordt terwijl men het wel nodig heeft.

Daarom wordt er bij een af bestelling altijd navraag gedaan. Ik bestel geen brandweer af voor een patient. Die beoordeling laat ik bij de ambulancedienst. Die weet wat ze willen met de patient. Ik niet. In mijn regio neemt die ook vaak zelf het initiatief tot af bestellen of vraagt het aan ons als er geen handen vrij zijn.

Het probleem ligt denk ik vaak op de meldkamer. De keren dat ik een voertuig sprak dat onnodig door kwam was het voertuig nooit op de hoogte. Bij drukte wil de meldkamer dit wel eens vergeten door te geven.

Maar op dit filmpje is niet met zekerheid te zeggen dat de politiewagen onnodig door komt. Dat de taak voor de brandweer weg valt wil niet zeggen dat er voor de politie geen taak is. Wie weet liggen er wel 3 agenten op een agressieve omstander en vragen die om een auto er bij. Of er is een separate melding waarbij geen brandweer inzet nodig is. Die aanname doet Brandpreventje en vind ik ongefundeerd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #8642 Gepost op: 31 augustus 2014, 18:38:21
Niemand zegt dat maar niemand ontkent het ook, tot nu toe. Tot die tijd ga ik er vanuit, gezien de melding dat beide hulpdiensten voor dezelfde melding reden.

Dan valt er nog veel te verbeteren.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1292502 date=1409495601
dat is een stevige aanname die je daar doet. Wie zegt dat de politie op dezelfde melding rijdt. Je trekt nu de professionaliteit van je medehulpverlener in twijfel zonder inhoudelijk er iets vanaf te weten.

Goh. Dat ken ik precies andersom. Hoe vaak we niet zeggen dat er geen beknelling is en dat het slachtoffer al in de ambu ligt en de brandweer onder prio 1 door komt. Of dat er geen reanimatie is en geen handjes nodig zijn en de brandweer tien minuten later door komt.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #8643 Gepost op: 31 augustus 2014, 18:43:05
Citaat van: DiNozzo link=msg=1292508 date=1409500689
Daarom wordt er bij een af bestelling altijd navraag gedaan. Ik bestel geen brandweer af voor een patient. Die beoordeling laat ik bij de ambulancedienst. Die weet wat ze willen met de patient. Ik niet. In mijn regio neemt die ook vaak zelf het initiatief tot af bestellen of vraagt het aan ons als er geen handen vrij zijn.

Het probleem ligt denk ik vaak op de meldkamer. De keren dat ik een voertuig sprak dat onnodig door kwam was het voertuig nooit op de hoogte. Bij drukte wil de meldkamer dit wel eens vergeten door te geven.

Maar op dit filmpje is niet met zekerheid te zeggen dat de politiewagen onnodig door komt. Dat de taak voor de brandweer weg valt wil niet zeggen dat er voor de politie geen taak is. Wie weet liggen er wel 3 agenten op een agressieve omstander en vragen die om een auto er bij. Of er is een separate melding waarbij geen brandweer inzet nodig is. Die aanname doet Brandpreventje en vind ik ongefundeerd.

 O0


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #8644 Gepost op: 31 augustus 2014, 18:50:00
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1292512 date=1409503101
Niemand zegt dat maar niemand ontkent het ook, tot nu toe. Tot die tijd ga ik er vanuit, gezien de melding dat beide hulpdiensten voor dezelfde melding reden.

Dan valt er nog veel te verbeteren.

Natuurlijk ontkent niemand het aangezien er waarschijnlijk niemand bij geweest is. Als ik hier op kalk dat de lokale brandweerwagen door een hond bestuurd werd kan ook niemand dat ontkennen als die er niet bij geweest is.

Je trekt nu met een conclusie de professionaliteit van je mede hulpverlener in twijfel en geeft een voorbeeld waarvan ik er legio andersom heb en die totaal niet op deze casus toepasbaar zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8645 Gepost op: 31 augustus 2014, 19:07:41
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1292512 date=1409503101
Niemand zegt dat maar niemand ontkent het ook, tot nu toe. Tot die tijd ga ik er vanuit, gezien de melding dat beide hulpdiensten voor dezelfde melding reden.

Dan valt er nog veel te verbeteren.


Van een bevelvoerder bij de brandweer (?) had ik wat minder kortzichtigheid verwacht. Ik mag hopen dat je in je werk niet dit soort voorbarige en ongefundeerde conclusies trekt.

Je reacties wekken bij mij wel de indruk dat je het kennelijk niet zo hebt op de politie. Zoals Dinozzo al aangeeft zijn er legio voorbeelden waarin de politie/brandweer of ambulance doorrijd terwijl dit misschien niet nodig was. We kunnen er wel weer een wedstrijdje van maken over wie de leukste, mooiste en meeste voorbeelden heeft, maar daar schiet niemand wat mee op.

Het komt de onderlinge verstandshoudingen en samenwerking in ieder geval niet ten goede, terwijl we uiteindelijk allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #8646 Gepost op: 1 september 2014, 09:41:10
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1292485 date=1409491285
Ik weet niet wat er aan de hand is maar als de brandweer al weer terug keert naar garage dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat politie met spoed nodig is.

Ach het komt mij niet onbekend voor, als ik (als First Responder) netjes meldt dat er geen sprake is van een reanimatie en één ambulance rustig maar doorkomen voor nacontrole komt dit blijkbaar nog steeds niet duidelijk door bij de politie want die presteren het regelmatig om na dit nader bericht met meerdere eenheden met alle signalen aan te komen stormen (met alle gevolgen voor hen zelf en andere weggebruikers).


Zoals andere forumleden al aangegeven hebben; wat een bijzondere kortzichtigheid. De TS die terug gaat is -zoals in het begin van het filmpje te zien is- de tweede TS. Die rukt kennelijk automatisch mee uit, mogelijk vanwege onderbezetting of iets dergelijks. De eerste TS staat dus gewoon nog ter plaatse en is wellicht bezig met de bevrijding. Dat de politie dan nog met toeters en bellen doorkomt kan veel redenen hebben: ontruiming van een ruimte, afschermen incident, spoedbegeleiding ambulance.....en ga zo maar even door.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #8647 Gepost op: 1 september 2014, 10:07:34
wat een onnozele discussie, je weet helemaal niet wat er speelt.

Als de MK mij een spoedrit toebedeelt, rij ik met spoed tot ik anders van hen hoor. Ik kan wel een hele optocht van andere HV voertuigen tegenkomen, ik weet niet wie waar geweest is, wie bij mijn melding betrokken is (geweest) dus zolang ik niet anders weet, rij ik lekker met OGS door. Aangezien op de bordjes staat dat ze bijna op de plaats van bestemming waren is er ook geen tijd geweest om navraag te doen...

De reacties lijken mij van het kaliber 'ik heb het niet zo op de politie'...


Hulpdiensten Zuid-Holland

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #8648 Gepost op: 1 september 2014, 10:32:01
Citaat van: Steven78 link=msg=1292474 date=1409487702
Netjes toch? Even afwachten welke baan de chauffeur kiest, dan voorzichtig door rood oprijden zonder het kruispunt over te steken om ruimte te maken.
vind ik ook maar was gewoon benieuwd wat jullie er van vonden :-)


Hulpdiensten Zuid-Holland

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70