Heb zelf een quattro prive. Heeft zeker ook mijn voorkeur tov 2wd. Maar 4wd is eigelijk grotendeels goed voor tractie. Banden voor grip. Het remmen of glijden is bij een 4wd net zo als een 2wd. Glijdt hij dan gaat het gewoon te snel. Met 4wd kun je beter corrigeren na een slip maar als het glad is dan grijpt de asr en esp zo hard in dat alle 4wd voordelen (en fun) weg zijn. De hele auto voelt anders omdat dat per auto verschillend is. De Transporter is zwaarder maar is in de sneeuw en bij gladheid fijner dan een Touran. Die zwabbert en glijdt meer en heeft minder bodemvrijheid. Je zit sneller op sneeuwrichels. En doordat zo zo in de kont hangen is de tractie van de voorwielen k*t.
Ja als het echt glad is, dan heb je inderdaad niet zo heel veel extra's aan 4-w aandrijving. Heb wel leuk voorbeeld:
We waren met twee Volvo V70's op de bergen in, de een gewoon 2-w aandrijving, andere XC70, 4-wielaandrijving. De XC70 kwam zonder problemen bij 20 cm sneeuw op wegdek omhoog, de andere moest sneeuwkettingen omdoen.
Tuurlijk met 2-w kan je ook ver komen, zeker in Nederland. Maar begrijp heel goed dat er voor MMT een 4-w gekozen is.