Het is heel simpel! Als een buitenlandse ambulance bijv. een verplaatsing doet binnen Nederland (want van iets anders is geen sprake) moet deze rit aangemeld worden bij de LE. Zij mogen dan optische en geluidssignalen voeren maar moeten zich verder aan de verkeersregels houden. Dus geen vrijstelling RVV. Beetje krom is het wel. Maar deze chauffeur doet dat dus heel netjes
Dat wist ik niet Marrk, bij ons in Zeeland rijdt zo nu en dan wel eens een Belgische ambulance met OGS en deze passeert ook gewoon de rode verkeerslichten.
Als ik de regelgeving er op nalees zie ik nergens een belemmering voor deze Belgische ambulance om dit te doen, hij is immers een voorrangsvoertuig en heeft in mijn ogen ook gewoon een ontheffing van het RVV.
Het RVV omschrijft een voorrangsvoertuig als een motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen (OGS) voert als bedoeld in artikel 29 RVV, nergens staat dat dit een Nederlands voertuig moet zijn. In artikel 91 RVV staat omschreven dat de voorrangsvoertuigen af mogen wijken van de voorschriften in het RVV.
Overigens is het wel degelijk mogelijk dat er sprake is van iets anders dan een verplaatsing. Bij zware ongevallen/medische noodsituaties in het grens gebied (denk aan zeeuws vlaanderen) wordt wel eens een Belgische ambulance en/of MMT (MUG) ingezet. Deze rijden naar de locatie van het incident met OGS en maken daarbij gebruik van de vrijstelling. Zij zijn op dat moment leeg en niet bezig met een verplaatsing.