Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2732133 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #9270 Gepost op: 18 mei 2015, 13:46:12
Citaat van: Martijn1086 link=msg=1351052 date=1431948687
En ja hoor, daar gaan we weer, in plaats van gewoon naar deze video te kijken, en ervan te genieten wordt er weer coïtus gepleegd met de regeltjes.
Hij zet alleen z'n blauwe lampen aan, zoals deze chauffeur heeft geleerd, en toepast zoals hem het in België wordt verplicht.
( En ja ik ken het riedeltje dat sommige leden hier te veel gebruiken: Hij is in Nederland, dus dient met zich aan het Nederlandse wegbeleid te houden art.95000 van het wetboek van strafrecht, blz. 22 paragraaf 9)

Hij rijdt niet als een gek door het verkeer, jaagt andere weggebruikers niet de stuipen op t lijf, dus hij houdt zich keurig aan de verkeersregels.

En ik denk dat je als ambulance chauffeur het al druk genoeg hebt als je niet bekend bent in Amsterdam om je veilig door het verkeer te loodsen, dus ik denk dat deze man voor extra zekerheid kiest, en zn blauwe verlichting aanzet.

Maarja, het is altijd makkelijker je te verbergen achter de regeltjes dan je even in te leven in de situatie.

Het is heel simpel! Als een buitenlandse ambulance bijv. een verplaatsing doet binnen Nederland (want van iets anders is geen sprake) moet deze rit aangemeld worden bij de LE. Zij mogen dan optische en geluidssignalen voeren maar moeten zich verder aan de verkeersregels houden. Dus geen vrijstelling RVV. Beetje krom is het wel. Maar deze chauffeur doet dat dus heel netjes ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9271 Gepost op: 18 mei 2015, 13:58:54
Citaat van: Marrk link=msg=1351061 date=1431949572
Het is heel simpel! Als een buitenlandse ambulance bijv. een verplaatsing doet binnen Nederland (want van iets anders is geen sprake) moet deze rit aangemeld worden bij de LE. Zij mogen dan optische en geluidssignalen voeren maar moeten zich verder aan de verkeersregels houden. Dus geen vrijstelling RVV. Beetje krom is het wel. Maar deze chauffeur doet dat dus heel netjes ;)

Dat wist ik niet Marrk, bij ons in Zeeland rijdt zo nu en dan wel eens een Belgische ambulance met OGS en deze passeert ook gewoon de rode verkeerslichten.
Als ik de regelgeving er op nalees zie ik nergens een belemmering voor deze Belgische ambulance om dit te doen, hij is immers een voorrangsvoertuig en heeft in mijn ogen ook gewoon een ontheffing van het RVV.
Het RVV omschrijft een voorrangsvoertuig als een motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen (OGS) voert als bedoeld in artikel 29 RVV, nergens staat dat dit een Nederlands voertuig moet zijn. In artikel 91 RVV staat omschreven dat de voorrangsvoertuigen af mogen wijken van de voorschriften in het RVV.

Overigens is het wel degelijk mogelijk dat er sprake is van iets anders dan een verplaatsing. Bij zware ongevallen/medische noodsituaties in het grens gebied (denk aan zeeuws vlaanderen) wordt wel eens een Belgische ambulance en/of MMT (MUG) ingezet. Deze rijden naar de locatie van het incident met OGS en maken daarbij gebruik van de vrijstelling. Zij zijn op dat moment leeg en niet bezig met een verplaatsing.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Martijn1086

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Reactie #9272 Gepost op: 18 mei 2015, 14:09:29
Citaat van: silque link=msg=1351063 date=1431950334
Dat wist ik niet Marrk, bij ons in Zeeland rijdt zo nu en dan wel eens een Belgische ambulance met OGS en deze passeert ook gewoon de rode verkeerslichten.
Als ik de regelgeving er op nalees zie ik nergens een belemmering voor deze Belgische ambulance om dit te doen, hij is immers een voorrangsvoertuig en heeft in mijn ogen ook gewoon een ontheffing van het RVV.
Het RVV omschrijft een voorrangsvoertuig als een motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen (OGS) voert als bedoeld in artikel 29 RVV, nergens staat dat dit een Nederlands voertuig moet zijn. In artikel 91 RVV staat omschreven dat de voorrangsvoertuigen af mogen wijken van de voorschriften in het RVV.

Overigens is het wel degelijk mogelijk dat er sprake is van iets anders dan een verplaatsing. Bij zware ongevallen/medische noodsituaties in het grens gebied (denk aan zeeuws vlaanderen) wordt wel eens een Belgische ambulance en/of MMT (MUG) ingezet. Deze rijden naar de locatie van het incident met OGS en maken daarbij gebruik van de vrijstelling. Zij zijn op dat moment leeg en niet bezig met een verplaatsing.


Bij ons in Goes en Vlissingen komen er ook geregeld Belgische ambulances voorbij met alle toeters en bellen aan voor een (spoed)verplaatsing.
Dus ik ging er ook van uit dat die ontheffing hebben als zijnde voorrangs voertuig.

Maar ik denk ook niet dat er iemand wakker van zal liggen als er buitenlandse HV voertuigen langs komen met OGS om te helpen.

Maar Marrk, bedankt voor je toelichting, weer wat geleerd.


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #9273 Gepost op: 18 mei 2015, 14:10:56
Citaat van: silque link=msg=1351063 date=1431950334
Dat wist ik niet Marrk, bij ons in Zeeland rijdt zo nu en dan wel eens een Belgische ambulance met OGS en deze passeert ook gewoon de rode verkeerslichten.
Als ik de regelgeving er op nalees zie ik nergens een belemmering voor deze Belgische ambulance om dit te doen, hij is immers een voorrangsvoertuig en heeft in mijn ogen ook gewoon een ontheffing van het RVV.
Het RVV omschrijft een voorrangsvoertuig als een motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen (OGS) voert als bedoeld in artikel 29 RVV, nergens staat dat dit een Nederlands voertuig moet zijn. In artikel 91 RVV staat omschreven dat de voorrangsvoertuigen af mogen wijken van de voorschriften in het RVV.

Overigens is het wel degelijk mogelijk dat er sprake is van iets anders dan een verplaatsing. Bij zware ongevallen/medische noodsituaties in het grens gebied (denk aan zeeuws vlaanderen) wordt wel eens een Belgische ambulance en/of MMT (MUG) ingezet. Deze rijden naar de locatie van het incident met OGS en maken daarbij gebruik van de vrijstelling. Zij zijn op dat moment leeg en niet bezig met een verplaatsing.

Misschien ivm grensgebied andere regeling. Diensten welke vrijstelling hebben zijn genoemd en hebben aparte vrijstelling afgegeven door De minister van verkeer en waterstaat. Ook is eea geregeld in verdrag van Benelux. Zal eea nog ff opzoeken.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9274 Gepost op: 18 mei 2015, 14:14:07
Citaat van: Marrk link=msg=1351067 date=1431951056
Misschien ivm grensgebied andere regeling. Diensten welke vrijstelling hebben zijn genoemd en hebben aparte vrijstelling afgegeven door De minister van verkeer en waterstaat. Ook is eea geregeld in verdrag van Benelux. Zal eea nog ff opzoeken.

Dat sowieso, wederzijdse hulpverlening en natuurlijk de verdragen voor grensoverschrijdend politiewerk wat regelmatig voorkomt. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat wanneer een voertuig OGS voert (met tweetoon, geen Yelp) hij altijd een voorrangsvoertuig is en dus mag afwijken van de bepalingen in het RVV.
Ik lees namelijk nergens dat het persé Nederlandse voertuigen moeten zijn en ik lees ook nergens dat ze allemaal specifiek zijn genoemd. Zo wordt politie/ambulance en brandweer 'algemeen' genoemd en daar valt een Belgische ambulance ook onder.
De Belgische ambulance die in Amsterdam met OGS rijdt mag dus gebruik maken van de vrijstellingen, zoals ik het lees.

Maar ik ben benieuwd Marrk, misschien zie ik iets over het hoofd!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #9275 Gepost op: 18 mei 2015, 14:29:31
Citaat van: Marrk link=msg=1351067 date=1431951056
Misschien ivm grensgebied andere regeling. Diensten welke vrijstelling hebben zijn genoemd en hebben aparte vrijstelling afgegeven door De minister van verkeer en waterstaat. Ook is eea geregeld in verdrag van Benelux. Zal eea nog ff opzoeken.
Ben je niet toevallig in de war met de diensten die zijn aangewezen om O&G op hun voertuigen te mogen hebben en deze te mogen voeren?
Zoals silque al aangeeft zijn de voertuigen in gebruik bij politie en ambulance vrij 'algemeen' aangewezen zonder beperking op nationaliteit.

Daarnaast is er volgens mij nog een regeling die Belgische en Duitse ambulances en brandweervoertuigen in Nederland dezelfde status geeft als Nederlandse hulpverleningsvoertuigen. Deze kan ik alleen zo snel niet meer vinden.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #9276 Gepost op: 18 mei 2015, 14:30:28
Citaat van: Marrk link=msg=1351061 date=1431949572
Het is heel simpel! Als een buitenlandse ambulance bijv. een verplaatsing doet binnen Nederland (want van iets anders is geen sprake) moet deze rit aangemeld worden bij de LE. Zij mogen dan optische en geluidssignalen voeren maar moeten zich verder aan de verkeersregels houden. Dus geen vrijstelling RVV. Beetje krom is het wel. Maar deze chauffeur doet dat dus heel netjes ;)

Voor de grensregio geldt inderdaad een andere regeling. Kan deze zo niet snel vinden. Melding aan LE geldt alleen voor de orgaantransporten.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #9277 Gepost op: 18 mei 2015, 14:36:40
Citaat van: Dion link=msg=1351075 date=1431952171
Deze kan ik alleen zo snel niet meer vinden.
Ah, deze blijkt in 2009 ook bij de invoering van de regeling OGS te zijn vervallen. Daarvoor luidde de regeling:
Citaat
Belgische en Duitse motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, Belgische en Duitse ziekenauto’s alsmede motorvoertuigen van de in artikel 1 bedoelde Belgische en Duitse organisaties worden vrijgesteld van het bepaalde in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 en de artikelen 3, 4 en 5 van de Regeling optische en geluidssignalen onder de voorwaarde dat zij optische en geluidssignalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.
(De gehele vervallen regeling: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011363/geldigheidsdatum_wijkt_af_van_zoekvraag/geldigheidsdatum_01-05-2003)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9278 Gepost op: 18 mei 2015, 14:56:09
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1351076 date=1431952228
Voor de grensregio geldt inderdaad een andere regeling. Kan deze zo niet snel vinden. Melding aan LE geldt alleen voor de orgaantransporten.

Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik weet dat er aparte regelingen zijn op het gebied van bijstand en op het gebied van recht van oversteek (als wij vanuit Zeeland naar Limburg moeten met een dienstauto, is dat sneller via België bijv.) maar ik zie niet in waarom het noodzakelijk is om alleen voor de grensgebieden een aparte regeling voor OGS te doen.
Nogmaals, met de huidige OGS regeling zou een Belgische ambulance als het goed is gewoon gebruik kunnen maken van de vrijstellingen in het hele land.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #9279 Gepost op: 18 mei 2015, 15:16:04
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1350955 date=1431897800
http://www.youtube.com/watch?v=YD-MHtz84mM

Hier een video van 112Barendrecht. VKP vliegt letterlijk door de lucht met die V70.....gaat overdreven door de bocht om vervolgens............lang te moeten wachten op de volgambulance.

Wat een *******, je hoort nog een collega roepen "Blijven"..... er zou er net eentje oversteken.... moet er niet aan denken. En dan blijkt het een langzaam glijdend vervoer te zijn. Ook de manier waarop hij vervolgens wegrijdt.... Nee inderdaad dit zijn we niet gewend van de eenheid Rotterdam, al denk ik dat dit de landelijke eenheid/snelweg (voormalig KLPD) is. Want de regionale eenheid rijdt naar mijn weten met de Mercedesen.