Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2732140 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #9280 Gepost op: 18 mei 2015, 15:19:18
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1351080 date=1431954964
al denk ik dat dit de landelijke eenheid/snelweg (voormalig KLPD) is. Want de regionale eenheid rijdt naar mijn weten met de Mercedesen.

Al jaren niet meer. Die mercedessen zijn inmiddels al diverse jaren afgevoerd. Deze Volvo's zijn gewoon van de Verkeerspolitie Rotterdam.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #9281 Gepost op: 18 mei 2015, 15:28:47
Als Belgische ambulancier kom ik vrij vaak in Nederland in het kader van repatriëringen (zowel voor Belgen als Nederlanders).
Heel af en toe is het al eens voorgevallen dat de toestand van de patiënt het noodzakelijk maakt om met OGS in Nederland te rijden.
Wij bellen dan telkens zo snel mogelijk 112 in Nederland (vaak de job van de 2de chauffeur/ bijzitter die dan al vlakbij de grens een nederlands netwerk zoekt) en melden ons aan, geven de opdracht door (hiervoor geven we onze dokter en/of verpleegkundige door, die mee aan boord zitten) en in 99% van de gevallen krijgen wij dan ook de toestemming om met OGS verder te rijden. Heel uitzonderlijk zelfs al eens met een begeleiding.

Het is een kwestie van hier geen misbruik van te maken, je te gedragen als chauffeur in het verkeer zoals het hoort, en regelmatig het forum hier eens bij te houden, zodat je wat op de hoogte bent van de stand van zaken.  O0
En we komen ook graag in Nederland, en werken ook graag voor Nederlanders (je moet eens weten waar die allemaal op vakantie gaan, daar komen we anders nooit  98uiye 098uo)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9282 Gepost op: 18 mei 2015, 16:44:42
Leuk om eens van die kant bericht te horen!  O0
Wat mij opvalt is dat de Belgische ambulance hier wel eens met de 'Wail' of Yelp' rondrijdt, misschien uit onwetendheid... maar formeel ben je dan geen voorrangsvoertuig. Alleen de tweetoon (hebben de Belgische ambu's ook) maakt je een voorrangsvoertuig  :).

Het geeft wel leuke reacties trouwens om voertuigen met zulke sirenes te horen/zien rijden!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #9283 Gepost op: 18 mei 2015, 17:46:19
Citaat van: silque link=msg=1351069 date=1431951247
Dat sowieso, wederzijdse hulpverlening en natuurlijk de verdragen voor grensoverschrijdend politiewerk wat regelmatig voorkomt. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat wanneer een voertuig OGS voert (met tweetoon, geen Yelp) hij altijd een voorrangsvoertuig is en dus mag afwijken van de bepalingen in het RVV.
Ik lees namelijk nergens dat het persé Nederlandse voertuigen moeten zijn en ik lees ook nergens dat ze allemaal specifiek zijn genoemd. Zo wordt politie/ambulance en brandweer 'algemeen' genoemd en daar valt een Belgische ambulance ook onder.
De Belgische ambulance die in Amsterdam met OGS rijdt mag dus gebruik maken van de vrijstellingen, zoals ik het lees.

Maar ik ben benieuwd Marrk, misschien zie ik iets over het hoofd!

Zover ik weet moet je als voorrangsvoertuig houden aan de wetgeving van het betreffende land waar je op dat moment bent. Er is afgesproken dat wij in Duitsland en België rijden volgens de Nederlandse brancherichtlijn. Met als uitzondering dat je in België blauw zwaailicht voert met een A2 rit en in Duitsland tussen de file door rijdt. Ik kan me voorstellen dat dit andersom ook zo is afgesproken.


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #9284 Gepost op: 18 mei 2015, 19:12:31
Hondengeleiders Politie amsterdam met spoed naar een vechtpartij.

http://www.youtube.com/watch?v=SvCeQx-F1OI
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #9285 Gepost op: 19 mei 2015, 17:40:34
Citaat van: silque link=msg=1351095 date=1431960282
Leuk om eens van die kant bericht te horen!  O0
Wat mij opvalt is dat de Belgische ambulance hier wel eens met de 'Wail' of Yelp' rondrijdt, misschien uit onwetendheid... maar formeel ben je dan geen voorrangsvoertuig. Alleen de tweetoon (hebben de Belgische ambu's ook) maakt je een voorrangsvoertuig  :).

Het geeft wel leuke reacties trouwens om voertuigen met zulke sirenes te horen/zien rijden!

Ik heb die discussie al eens langs zien komen en iemand postte toen volgens mij een stukje uit het verkeersreglement dat een niet-nederlands voertuig uit een land waarmee afspraken zijn wel degelijk een voorrangsvoertuig is in NL met de signalen van het herkomstland. Weet alleen bij god niet meer waar dat stukje staat...


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #9286 Gepost op: 19 mei 2015, 17:59:53
Citaat van: Steven78 link=msg=1351287 date=1432050034
Weet alleen bij god niet meer waar dat stukje staat...
Gelukkig ik wel O0

Citaat van: Artikel 30b RVV
De artikelen 29 tot en met 30a zijn niet van toepassing op Belgische en Duitse motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, in gebruik bij diensten voor eerstelijns spoedeisende hulpverlening alsmede motorvoertuigen van Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten, aangewezen bij of krachtens artikel 29, eerste lid, mits deze voertuigen elk de signalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.

Voor de volledigheid artikel 29 RVV erbij:
Citaat van: Artikel 29 RVV
   1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9287 Gepost op: 19 mei 2015, 18:46:04
Thanks Frank! weer wat geleerd.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Hulpdiensten Zuid-Holland

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #9288 Gepost op: 20 mei 2015, 16:26:13
Reanimatie op de Dam te Amsterdam, apart om te zien dat brandweer en politie anders rijden dan de ambulancedienst;

https://www.youtube.com/watch?v=E3Jm8KPxxtk


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #9289 Gepost op: 20 mei 2015, 16:51:45
Kan me voorstellen dat de brandweer via het Damrak wilt (meer rechte wegen, meer ruimte) en de ambulance makkelijk via het Rokin kan.