Zodra een brandweerman gebruik maakt van een auto is die auto in gebruik bij de brandweer. De bordjes zijn dus gewoon toegestaan.
Of het wenselijk is vind ik een hele andere vraag.
Kletspraat, als ik op moet komen bij een alarmering is mijn auto nog steeds van mij. Valt hij nog steeds onder mijn verzekering, rij ik iemand van de sokken tijdens de rit naar de kazerne ben ik zelf het bokje, met en zonder bordje. En ik mag zelf de schade betalen aan mijn eigen auto na een aanrijding.
Oke, 2e voorbeeld dan.
In de onderstaande video zie je dat de bevelvoerder en chauffeur van dienst met prio 1 opkomen naar de kazerne.
http://www.youtube.com/watch?v=fKw4Xd88TAk&index=39&list=FLskeoKrL7eVeQ3LxWg2XOSQ
Waarom die 2? een bezetting van een TS bestaat uit gemiddeld 6 personen: 1 bevelvoerder 1 chauffeur en 4 manschappen.
Er zijn binnen een brandweerkorps meer manschappen dan bevelvoerders of chauffeurs.
Zonder chauffeur of bevelvoerder kan/mag een voertuig niet uitrukken zij zijn daarom een must-have op het voertuig.
Om de inzetbaarheid van het brandweer voertuig te garanderen kan gewerkt worden met een piket systeem.
De dienstdoende bevelvoerder en chauffeur kan dan een piket voertuig krijgen om met prio 1 op te komen naar de kazerne.
Ik hoop dat het zo duidelijker voor je is.
Ook onzin, er staat beschreven in de branchrichtlijn dat men niet met prio1 in een dienstauto mag opkomen naar de kazerne. Ook die bevelvoerder en chauffeur mag zich netjes aan de verkeersregels houden.
In onze regio is het alarmeringssysteem vernieuwd. Vrijwillige brandweerleden geven via een knop op de pager aan of zij opkomen naar de kazerne. Vervolgens is op een grote monitor in de uitrukhal te zien wie nog onderweg zijn naar de kazerne. Zo ver als ik begreep mogen, waarschijnlijk onder bepaalde voorwaarden, ook vrijwilligers direct met hun kleding en eigen voertuig uitrukken naar plaats incident. (Bevelvoerder is op de hoogte middels die monitor)
Ik vraag mij of hoe dit verzekeringstechnisch is geregeld.
Systeem heeft meer voordelen. Binnen één minuut na alarmering kan gekeken worden of er voldoende opkomst is voor een uitruk. Indien er te weinig vrijwilligers opkomen, dan alarmeren ze meteen andere TAS. Zit ook digitale agenda in pager, dus kan meteen ingezien worden als de bezetting te laag is voor een eventuele uitruk.
Nog veel meer onzin. Een vrijwilliger mag niet met zijn eigen auto en bluskleding naar plaats incident rijden/uitrukken. Daar heeft de arbo een stokje voor gestoken. Ik ken een aantal posten die dat deden en daarmee moesten stoppen. En gezien de huidige discussie rond vervuilde bluskleding moet je het geen eens willen om die zooi met je eigen auto te vervoeren.