Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2731547 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #9610 Gepost op: 31 augustus 2015, 17:42:40
Citaat van: silque link=msg=1369841 date=1441028945
Waar vind ik de uitzondering hierop voor politie burger voertuigen?
Artikel 5.2.51a lid 2 van de regeling voertuigen (of 5.3.51a, 5.4.51a etc.).
Deze artikelen zijn ook de basis van deze eis in de regeling OGS zie ik nu.
Citaat
Het eerste lid geldt niet voor personenauto’s gedurende hun inzet voor onopvallende politietaken en personenauto’s in gebruik bij de in
artikel 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9611 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:05:57
Citaat van: Dion link=msg=1369821 date=1441020906
Zodra een brandweerman gebruik maakt van een auto is die auto in gebruik bij de brandweer. De bordjes zijn dus gewoon toegestaan.
Of het wenselijk is vind ik een hele andere vraag.

Dat is niet waar....
Een politie-agent in zijn prive auto rijd ook niet opeens in een politie-auto, als hij gebruik maakt van  rijstelling in een privevoertuig heeft dat met de juridische status van de bestuurder te maken.

Deze lichtbordjes zijn wettelijk gezien niet toegestaan....
Dat waren knipperende koplampen tot 2009 op hvvoertuigen ook niet....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9612 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:15:18
Citaat van: Michael 2141 link=msg=1369833 date=1441025538
Er zijn binnen een brandweerkorps meer manschappen dan bevelvoerders of chauffeurs.

Zonder chauffeur of bevelvoerder kan/mag een voertuig niet uitrukken zij zijn daarom een must-have op het voertuig.
Om de inzetbaarheid van het brandweer voertuig te garanderen kan gewerkt worden met een piket systeem.
De dienstdoende bevelvoerder en chauffeur kan dan een piket voertuig krijgen om met prio 1 op te komen naar de kazerne.

Ik hoop dat het zo duidelijker voor je is.  :)
Voor mij is het wel duidelijk maar wettelijk is het anders ingekaderd. In geval van een aanrijding en een rechter met een slechte hangen ze je aan je kl***n op.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Germen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #9613 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:51:17
Art 41a rvv verbied het volgens mij.

Feitcode R459.      140 euro


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #9614 Gepost op: 31 augustus 2015, 21:31:43
Citaat van: Michael 2141 link=msg=1369833 date=1441025538
Oke, 2e voorbeeld dan.
In de onderstaande video zie je dat de bevelvoerder en chauffeur van dienst met prio 1 opkomen naar de kazerne.

http://www.youtube.com/watch?v=fKw4Xd88TAk&index=39&list=FLskeoKrL7eVeQ3LxWg2XOSQ

Waarom die 2? een bezetting van een TS bestaat uit gemiddeld 6 personen: 1 bevelvoerder 1 chauffeur en 4 manschappen.
Er zijn binnen een brandweerkorps meer manschappen dan bevelvoerders of chauffeurs.

Zonder chauffeur of bevelvoerder kan/mag een voertuig niet uitrukken zij zijn daarom een must-have op het voertuig.
Om de inzetbaarheid van het brandweer voertuig te garanderen kan gewerkt worden met een piket systeem.
De dienstdoende bevelvoerder en chauffeur kan dan een piket voertuig krijgen om met prio 1 op te komen naar de kazerne.

Ik hoop dat het zo duidelijker voor je is.  :)

In onze regio is het alarmeringssysteem vernieuwd. Vrijwillige brandweerleden geven via een knop op de pager aan of zij opkomen naar de kazerne. Vervolgens is op een grote monitor in de uitrukhal te zien wie nog onderweg zijn naar de kazerne. Zo ver als ik begreep mogen, waarschijnlijk onder bepaalde voorwaarden, ook vrijwilligers direct met hun kleding en eigen voertuig uitrukken naar plaats incident. (Bevelvoerder is op de hoogte middels die monitor)

Ik vraag mij of hoe dit verzekeringstechnisch is geregeld.

Systeem heeft meer voordelen. Binnen één minuut na alarmering kan gekeken worden of er voldoende opkomst is voor een uitruk. Indien er te weinig vrijwilligers opkomen, dan alarmeren ze meteen andere TAS. Zit ook digitale agenda in pager, dus kan meteen ingezien worden als de bezetting te laag is voor een eventuele uitruk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9615 Gepost op: 31 augustus 2015, 21:50:18
Citaat van: Dion link=msg=1369821 date=1441020906
Zodra een brandweerman gebruik maakt van een auto is die auto in gebruik bij de brandweer. De bordjes zijn dus gewoon toegestaan.
Of het wenselijk is vind ik een hele andere vraag.
Kletspraat, als ik op moet komen bij een alarmering is mijn auto nog steeds van mij. Valt hij nog steeds onder mijn verzekering, rij ik iemand van de sokken tijdens de rit naar de kazerne ben ik zelf het bokje, met en zonder bordje. En ik mag zelf de schade betalen aan mijn eigen auto na een aanrijding.

Citaat van: Michael 2141 link=msg=1369833 date=1441025538
Oke, 2e voorbeeld dan.
In de onderstaande video zie je dat de bevelvoerder en chauffeur van dienst met prio 1 opkomen naar de kazerne.

http://www.youtube.com/watch?v=fKw4Xd88TAk&index=39&list=FLskeoKrL7eVeQ3LxWg2XOSQ

Waarom die 2? een bezetting van een TS bestaat uit gemiddeld 6 personen: 1 bevelvoerder 1 chauffeur en 4 manschappen.
Er zijn binnen een brandweerkorps meer manschappen dan bevelvoerders of chauffeurs.

Zonder chauffeur of bevelvoerder kan/mag een voertuig niet uitrukken zij zijn daarom een must-have op het voertuig.
Om de inzetbaarheid van het brandweer voertuig te garanderen kan gewerkt worden met een piket systeem.
De dienstdoende bevelvoerder en chauffeur kan dan een piket voertuig krijgen om met prio 1 op te komen naar de kazerne.

Ik hoop dat het zo duidelijker voor je is.  :)
Ook onzin, er staat beschreven in de branchrichtlijn dat men niet met prio1 in  een dienstauto mag opkomen naar de kazerne. Ook die bevelvoerder en chauffeur mag zich netjes aan de verkeersregels houden.
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1369906 date=1441049503
In onze regio is het alarmeringssysteem vernieuwd. Vrijwillige brandweerleden geven via een knop op de pager aan of zij opkomen naar de kazerne. Vervolgens is op een grote monitor in de uitrukhal te zien wie nog onderweg zijn naar de kazerne. Zo ver als ik begreep mogen, waarschijnlijk onder bepaalde voorwaarden, ook vrijwilligers direct met hun kleding en eigen voertuig uitrukken naar plaats incident. (Bevelvoerder is op de hoogte middels die monitor)

Ik vraag mij of hoe dit verzekeringstechnisch is geregeld.

Systeem heeft meer voordelen. Binnen één minuut na alarmering kan gekeken worden of er voldoende opkomst is voor een uitruk. Indien er te weinig vrijwilligers opkomen, dan alarmeren ze meteen andere TAS. Zit ook digitale agenda in pager, dus kan meteen ingezien worden als de bezetting te laag is voor een eventuele uitruk.
Nog veel meer onzin. Een vrijwilliger mag niet met zijn eigen auto en bluskleding naar plaats incident rijden/uitrukken. Daar heeft de arbo een stokje voor gestoken. Ik ken een aantal posten die dat deden en daarmee moesten stoppen. En gezien de huidige discussie rond vervuilde bluskleding moet je het geen eens willen om die zooi met je eigen auto te vervoeren.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #9616 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:43:21
Citaat van: Peter71 link=msg=1369913 date=1441050618
Kletspraat, als ik op moet komen bij een alarmering is mijn auto nog steeds van mij. Valt hij nog steeds onder mijn verzekering, rij ik iemand van de sokken tijdens de rit naar de kazerne ben ik zelf het bokje, met en zonder bordje. En ik mag zelf de schade betalen aan mijn eigen auto na een aanrijding.
Volgens mij moet het veel algemener bekeken worden

Ik ben zelf werkzaam geweest in de autobranche, en als mij collega's op cursus moesten dan mochten zei niet met de eigen auto rijden, want in het geval van een schade waren de kosten voor het eigen bedrijf omdat de collega in opdracht van zijn werk op cursus moest.

tsjah ik verzin het ook niet  ???, mogelijk is dit in meer beroep takken zo geregeld.

Citaat van: Michael 2141 link=msg=1369809 date=1441018144
Bij ons is dit ook zo geregeld dat als je opkomt (en zelfs terug rijd naar huis) je voertuig verzekerd is door de brandweer en deze de schade ook dekt.
Het fijne weet ik er niet van en weet ook niet of dit bij ieder brandweerkorps zo geregeld is.  ;)



honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #9617 Gepost op: 31 augustus 2015, 23:37:20
Citaat van: Peter71 link=msg=1369913 date=1441050618
Kletspraat, als ik op moet komen bij een alarmering is mijn auto nog steeds van mij. Valt hij nog steeds onder mijn verzekering, rij ik iemand van de sokken tijdens de rit naar de kazerne ben ik zelf het bokje, met en zonder bordje. En ik mag zelf de schade betalen aan mijn eigen auto na een aanrijding.

Zelf kletspraat. ::)

In de meeste (ik dacht alle) veiligheidsregio's ben je als vrijwillige brandweerman verzekerd door de veiligheidsregio vanaf het moment van melding, totdat je weer op oorspronkelijke locatie bent.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #9618 Gepost op: 31 augustus 2015, 23:40:11
Even een onderscheid maken of je als persoon verzekerd bent of je voertuig.... Als persoon ben je misschien verzekerd, je voertuig zal een ander verhaal zijn.


Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #9619 Gepost op: 31 augustus 2015, 23:40:53
Citaat van: Peter71 link=msg=1369913 date=1441050618
Kletspraat, als ik op moet komen bij een alarmering is mijn auto nog steeds van mij. Valt hij nog steeds onder mijn verzekering, rij ik iemand van de sokken tijdens de rit naar de kazerne ben ik zelf het bokje, met en zonder bordje. En ik mag zelf de schade betalen aan mijn eigen auto na een aanrijding.
Ook onzin, er staat beschreven in de branchrichtlijn dat men niet met prio1 in  een dienstauto mag opkomen naar de kazerne. Ook die bevelvoerder en chauffeur mag zich netjes aan de verkeersregels houden.Nog veel meer onzin. Een vrijwilliger mag niet met zijn eigen auto en bluskleding naar plaats incident rijden/uitrukken. Daar heeft de arbo een stokje voor gestoken. Ik ken een aantal posten die dat deden en daarmee moesten stoppen. En gezien de huidige discussie rond vervuilde bluskleding moet je het geen eens willen om die zooi met je eigen auto te vervoeren.

Gelukkig is dat bij andere korpsen anders geregeld en dat het bij jullie als onzin gezien word voor zover ik begrijp?  :)
Anyhow, laten we er geen ellen lange discussie van maken, als die rode wagen de straat maar op kan dat is het belangrijkste  O0