mensen kom op! hoevaak moet deze discussie nog gevoerd worden.. je bent een voorrangsvoertuig als men licht én geluidssignalen voerd. Deze voertuigen hebben alleen lichtsignalen en zijn officieel dus geen voorrangsvoertuig.
en nu back to topic lijkt mij
Met prio 2, dan mag je lichtsignalen, maar geen geluid, voeren, ben je ook een voorangsvoertuig. Op 112-almere hebben ze dat vroeger mooi uitgelegd, maar naar wat gegoogle kwam ik op deze site:
http://www.verkeerstheorie.com/P_Voor_laten_gaan_van_bussen,_trams_en_bijzonder_vervoer_(auto).html. Niet de betrouwbaarste, maar aangezien ik er heilig van overtuigd ben dat het wel zo is)correct me if I'm wrong, liefst met wet erbij oid) en ik zo snel niet de wet kon vinden gebruik is deze maar even als bron.
Voor laten gaan bijzonder vervoer
Je bent verplicht om voorrangsvoertuigen voor te laten gaan wanneer ze geluids- of lichtsignalen voeren.
Een militaire colonne mag je nooit doorsnijden.
Een begrafenisstoet hoef je niet te laten voorgaan, maar het is natuurlijk wel zo beleefd.
Denk trouwens ook eens aan een stil inbraakalarm, daar wil je ook niet met toeters en bellen aankomen, want dan is het vogeltje al gevlogen, maar toch moet je er met spoed heen, dus een aantal stoplichten skippen, rechts inhalen etc. zolang het maar veilig is...
Sam