Iedere agent mag bepalen of ze van de toestemming gebruik maakt of niet. Het jezelf toestemming geven is aan een selecte groep voorbehouden, waar de hondengeleider niet tussen zit.
Ik spreek over mijn eigen ervaringen in de eigen regio (Haaglanden), hier geeft de MK toestemming en bepaalt de diender zelf uiteraard of hij/zij daar gebruik van maakt.
Echter, rijd ik met OGS zonder toestemming word ik hier door de MK op aangesproken en moet ik ze uitzetten. De hondengeleiders daarentegen hoor ik nooit 'toestemming' krijgen van de MK, maar komen regelmatig met OGS aanrijden. Ook in hun contact met de meldkamer (waarbij je duidelijk hoort dat ze met OGS rijden) wordt er nooit een opmerking gemaakt over het wel of niet hebben van toestemming, ze worden ook nooit gesommeerd om deze uit te zetten.
Ik kan me best voorstellen als we maar 1 hond in dienst hebben, die zich in Zoetermeer bevindt, en hij gestuurd wordt naar een incident in Scheveningen, dat hij OGS gebruikt zonder dat hij daar formeel toestemming voor krijgt. Daarom heb ik het idee dat hun dat zelf mogen bepalen.
Onze meldkamer zit heel strak in gebruik van OGS, een vechtpartij of heterdaad situatie is in principe voor ons geen aanleiding om met toestemming te mogen rijden (hondjes vaak wel), bovendien krijgt over het algemeen maar één auto toestemming. Eenheden die zich koppelen zakken af zonder toestemming....