Waarom hebben ze dan überhaupt blauw-blauw en woei-woei op die karren zitten?
Omdat Belgie nauwelijks regelgeving heeft op dat gebied.
Om je voertuig ambulance te mogen noemen en blauwblauw en sirene er op te mogen zetten hoef je enkel het woord ambulance erop te zetten, en binnen moeten er bevestigingspunten zijn voor een brancard en een flesje zuurstof, dan heb je al een ambulance en kan je met OGS rijden.
Als bedrijfje mag je dan ook nog zelf bepalen wat voor mensen je erop zet, en sommige diensten zetten dus mensen met enkel een ehbo diploma, of soms zelfs dat nog niet eens (zelf al 's meegemaakt ergens) op hun "ambulance" en dan gaan ze dus B-ritten doen, maar met zwaailicht en sirene, want ze bepalen zelf wanneer ze dat nodig vinden.
En daarnaast mag je een ambulance in Belgie sowieso al de blauwe zwaailichten gebruiken als er een patient in ligt, vandaar dat je soms een "ambulance" met de blauwe zwaailichten aan stil ziet staan bij een rood stoplicht.
Ze doen dan gewoon een B-rit, en om "duidelijk" te maken dat er een patient in ligt gaan de zwaailichten aan.
Maar voor het overige verkeer is dat natuurlijk heel onduidelijk, die zien een ambulance met zwaailichten aan komen en maken ruimte bij het stoplicht, en dan gaat die ambulance fijn vooraan staan, om vervolgens rustig te wachten tot het groen wordt.
En als er dan even later een echte ambulance (dienst 100) langs moet dan gaat 't verkeer niet meer opzij....
Overgens staat bovenstaande alleen op privediensten.
Overheidsdiensten (dienst 100) zijn allemaal degelijk voertuigen met apperatuur en materiaal dat voldoet aan bepaalde normen, en dat wordt ook allemaal gecontroleerd door 't ministerie.
En de bemanning heeft een gedegen opleiding gevolgd, DGH: Dringende Geneeskundige Hulpverlening.
Gelukkig echter zijn niet alle privediensten zo, je hebt er ook hele goeie tussen zit, die bijv. wel degelijk materiaal en voertuigen hebben, en die bijv. alleen werken met ervaren en gediplomeerd personeel.
Helaas voor hun verpesten die andere diensten het weer, die de hele dag met sirene in oude gammele busjes besteld vervoer doen, en waar soms personeel op zit zonder ook maar iets van opleiding, of die 1 hun eentje op pad gestuurd worden omdat dat goedkoper is voor de baas, maar dan zit er dus niemand bij de patient achterin
Het wordt hoog tijd dat er eens degelijke regels worden ingevoerd in Belgie, en daar wordt door de beroepssector ook al heel lang om gezeurd, helaas zonder succes tot nu toe.