het verhaal banden blijft lastig vindt ik hoor, de een zegt dit de ander dat,
zelfs de "geleerden " zijn er niet over uit. en iedere levernacier zegt iets in zijn voordeel.
wat moet je nu in NL met die 5 vlokken die er vallen, nu is het toevallig 2 jaar dat het wat door sneeuwt
maar de sneeuw word meteen vast gereden tot ijs, dat haalt een deel van de prestatie van de winterband ook weg.
hierbij wil ik meteen opmerken dat een zomerband niet bestaat. sinds we praten over winterbanden is denk ik het beeld onstaan dat de andere band dan maar een zomerband is, dit blijft natuurlijk een 4 seizoenenband.
ik rijdt zelf in mijn dienstvoertuig met een 4 seizoenenband met modder en sneeuw kwalificatie, bij mijn laatste inzet, wilde ik de hoek om,
reed nog geen 30 km/h de richting was wel rechtsaf maar gleed gewoon deels rechtdoor, op een laagje van nog geen 3 cm sneeuw
en nu na 21.000 km 4 nieuwe banden nodig volledig op, dus ja rendement, kosten, verbruik, gebruiks gemak zeg het maar.
nu de irritatie van de nieuwe banden als je de hoek om gaat een brommend geluid van banden die in het asfalt bijten, ook niet echt om vrolijk van te worden. ieder voertuig heeft zijn grens, ik las iets van iemand die zei, ik rijd 4 wheeldrive, ook die heeft een grens, die mag wel hoger liggen dan een 2 wiheldrive, maar als de auto over de grens gaat ben je hem ook echt kwijt, een bijkomend nadeel dus, ook zijn 4 wheeldrives over het algemeen iets zwaarder, dat gewicht moet je dus op sneeuw / ijs ook nog eens tot stilstand brengen, en ja dan is een winterband wel soepeler dan een 4 seizoenenband, maar alles hangt nog steeds af van de rijkunsten van de chauffeur, ik denk dat we voorlopig niet uitgepraat kunnen raken over het fenomeen banden.
groet
Logistiek.