Als elecktrotechnicus heb ik een heilig ontzag voor elektriciteit gekregen. Je hoort, ruikt en ziet het niet en als je het voelt, dan heb je geluk gehad.
De moderne AED produceren een stroomstaat van 10 A bij een spanning van een paar duizend volt.
Het circuit bestaat uit + electrode (hoewel tegenwoordig is het een wisselspanning
), de huidweerstand, de lichaamsweerstand, de huidweertand en de - electrode. De huidweerstand is het hoogst en daarom wordt een gel gebruikt die de huidweerstand verlaagd.
Toen er nog geklapt werd met strijkijzers, kon het gebeuren dat de gelijdende gel te rijkelijk op de electrode zat en dat er langs die weg contact met de hand van de hulpverlener gemaakt werd. Als die op dat moment tegen het bed stond, dan kan er een tweede stroomkring ontstaan die de hulpverlener fataal kan worden.
Ik zou het slachtoffer niet in het water laten liggen vanwege onderkoeling, en tijdens het klappen geen contact maken met het slachtoffer, maar verdere maatregelen lijken me niet echt nodig.