AED ligt op vochtige ondergrond of op staal

Auteur Topic: AED ligt op vochtige ondergrond of op staal  (gelezen 15005 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 9 december 2005, 09:17:14
Wheeeeeeeeeew... BED LOS! *KNAL* [geluid van sinusritme]

Ik heb het nu bij 2 mensen gedaan (4 klappen in totaal) en het klinkt gewoon ontzettend stoer om dat te zeggen ;)
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 9 december 2005, 12:27:55
Tja, de handleidingen van elke AED zegt het..  En de fabrikant is productaansprakelijk, als jij z'n gebruiksaanwijzing niet opvolgt geen garantie geen product aansprakelijkheid..  En ik ben wel vaak eigenwijs, maar hierin luister ik graag de fabrikant...


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 december 2005, 11:02:43
Je hoeft i.p. geen maatregelen te nemen....naar wat ik heb vernomen onlangs van een cardioloog is dat het zelfs niet uitmaakt als je de pat. /bed vasthoud! De Joules kunnen bij de hulpverlener weinig kwaad omdat het slechts lekkage is....de grootste kracht zit tussen de 2 elektrodes.

Dus "bed los" is eigenlijk niet nodig..maar ach we zijn het zo gewend he! 8)

Dat klopt, zoals ik al zei in een andere topic er zijn ziekenhuizen waar tijdens het defibrilleren zelfs het masseren niet onderbroken wordt!
Even voor de volledigheid, ze gebruiken dan wel handschoenen en een cprezy.


lies

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 10 december 2005, 21:40:33
Dat klopt, zoals ik al zei in een andere topic er zijn ziekenhuizen waar tijdens het defibrilleren zelfs het masseren niet onderbroken wordt!
Even voor de volledigheid, ze gebruiken dan wel handschoenen en een cprezy.

dit geeft wel gelijk aan dat handschoenen belangrijk zijn bij het gebruik van een AED! wat betekent trouwens de afkorting ILCOR ik kom zoveel afkortingen tegen?  ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 10 december 2005, 23:22:48
dit geeft wel gelijk aan dat handschoenen belangrijk zijn bij het gebruik van een AED! wat betekent trouwens de afkorting ILCOR ik kom zoveel afkortingen tegen?  ;D

International Liaison Committee on Resuscitation
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 11 december 2005, 00:07:43
dit geeft wel gelijk aan dat handschoenen belangrijk zijn bij het gebruik van een AED!
Dit is onzin. Als je geen contact tussen de electroden maakt met het slachtoffer, heb je 0% kans om een schok te krijgen. Nogmaals: de stroom gaat van de ene electrode naar de andere electrode, door het hart heen. En dat alle manuals zeggen dat je er van af moet blijven is omdat je de ECG's die die AED maakt anders zou kunnen storen, waardoor het apparaat niet weet of er (nog) een schok moet worden toegediend.

Wel is het uiteraard verstandig om handschoenen te dragen bij bloed of andere 'vrije lichaamssappen'
Arts  www.alphalog.nl


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 11 december 2005, 10:52:44
Dit is onzin. Als je geen contact tussen de electroden maakt met het slachtoffer, heb je 0% kans om een schok te krijgen.

 Waar ik het over had is dat je dus wel contact hebt met de pt. (doorgaan met masseren tijdens defibrilleren)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 11 december 2005, 12:28:53
Lees even wat ik citeerde voor je je aangevallen voelt. Een defibrillator is géén AED (hoewel ze een AED stand kunnen hebben) en worden niet door EHBO-ers gebruikt. Een AED 'beveelt' je het slachtoffer los te laten. Vandaar dat ik zeg dat handschoenen niet nodig zijn voor contactisolatie bij een AED.
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 11 december 2005, 12:48:46
Als elecktrotechnicus heb ik een heilig ontzag voor elektriciteit gekregen. Je hoort, ruikt en ziet het niet en als je het voelt, dan heb je geluk gehad.

De moderne AED produceren een stroomstaat van 10 A bij een spanning van een paar duizend volt.

Het circuit bestaat uit + electrode (hoewel tegenwoordig is het een wisselspanning  8)), de huidweerstand, de lichaamsweerstand, de huidweertand en de - electrode. De huidweerstand is het hoogst en daarom wordt een gel gebruikt die de huidweerstand verlaagd.

Toen er nog geklapt werd met strijkijzers, kon het gebeuren dat de gelijdende gel te rijkelijk op de electrode zat en dat er langs die weg contact met de hand van de hulpverlener gemaakt werd. Als die op dat moment tegen het bed stond, dan kan er een tweede stroomkring ontstaan die de hulpverlener fataal kan worden.

Ik zou het slachtoffer niet in het water laten liggen vanwege onderkoeling, en tijdens het klappen geen contact maken met het slachtoffer, maar verdere maatregelen lijken me niet echt nodig.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 12 december 2005, 14:04:02
Waarom zou je niet gewoon de aanwijzingen in de gebruiksaanwijzing lezen en opvolgen ?