Want dat weet de vrijwilliger? Het is een nobel iniatief maar ik vraag mij wel af of het juist is. De bezuinigingen in de afgelopen jaren hebben hun sporen achtergelaten, waaronder patiënten die te lang op de SEH blijven omdat zij niet doorgeplaatst worden. Of het Rode Kruis dat probleem met vrijwilligers moet oplossen?
Het Rode Kruis heeft als doelstelling ondermeer de zelfredzaamheid van mensen vergroten. Het ondersteunen van mensen bij de overgang van ziekenhuis naar huis past daar volgens mij wel in.
Vrijwilligers van het rode kruis kunnen nagaan of het netwerk van mensen in staat is hulp te bieden. De mensen kunnen in een telefooncirkel opgenomen worden, ze kunnen tips en hulp krijgen om langer zelfstandig te wonen etc.
Het vervoer van het ziekenhuis naar huis is inderdaad iets wat een taxi bedrijf ook kan doen, en wat ook gewoon vergoed wordt volgens mij. De verzekeraar betaalt liever een taxi dan een ziekenhuisbed. Doordat het rode kruis het doet heeft het rode kruis wel een mooie ingang om te mensen voor de andere projecten te koppelen