Een oorzaak van een stoornis in de vitale funcitie kan ten grondslag liggen aan een stoornis aan de bloedsomloop. Door een onvoldoende werking van de longen kan ik ook nog bevatten.
Maar het wordt lastig als het oranje kruisboekje (blz 16) schrijft dat, als stoornis aan de ademhaling hebt dit kan komen een onvodoende werking van het hart.
Hoe zou dit gezien moeten worden?
lieske
Ik weet niet precies of ik je vraag goed begrijp, maar ik vertaal hem even in "Hoe kan een stoornis in de hartfunctie een stoornis in de ademhaling veroorzaken" Als dat niet is wat je boedoelt moet je het ff zeggen hoor.
twee voorbeelden van wat wellicht bedoeld wordt:
Een stoornis in het hart (bijvoorbeeld links decompensatie, slechte functie van de linker harthelft) kan Asthma Cardiale veroorzaken waardoor er vochtophoping in de longen ontstaat, dit vocht zorgt er voor dat de gasuitwisseling in de longen niet goed functioneert.
Als het hart een slechte pompfuncie heeft komt er mogelijk te weinig bloed in de longen, de bloeddoostroming (perfusie) van de longen is dan verminderd wat ook de gasuitwisseling bemoeilijkt.
Onder ademhaling versta ik in dit laatste geval dus de combinatie van ventilatie, doorbloeding (perfusie) en gasuitwisseling (difusie)