Flowcop, thanks voor de toelichting! Goed om de kennis over onze vrijstelling weer eens aan te halen
.
Ik snap de wens heel goed, denk dat het bij afzettingen en verplaatsingen ook meerwaarde heeft. Waar je wel goed over na moet denken zijn de gevolgen als het niet goed gaat. In hoeverre is het verwijtbaar aan de verlichting op de fiets? (mensen die opzij springen en letsel oplopen, aanrijdingen van mensen die afgeleid zijn, collega's die met flitsers het rode licht negeren en daardoor een ongeval veroorzaken). Misschien doemdenken, maar wel verstandig om af te kaderen. Zeker als jij spreekt over 'spoed'.
Waarom kies je er niet voor om ook een tweetoon te monteren? (als het toch om zichtbaarheid en vooral opmerkbaarheid gaat)
Wij beroepen ons voor onze vrijstelling van het RVV (dat is niet de regeling voertuigen) op een ontheffing van de minister, obv artikel 147 wvw. (
https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/2010520-vrijstelling-politie.pdf). Wanneer wij een voorrangsvoertuig zijn is de ontheffing niet van toepassing, immers artikel 91 RVV is dan leidend.
De vrijstelling spreekt inderdaad niet alleen over motorvoertuigen, ook lopend en met de fiets zijn we verkeersdeelnemer en mogen we gebruik maken hiervan mits noodzakelijk ter uitvoering van onze politietaak.
Echter een fiets kan nooit een voorrangsvoertuig zijn, want hier wordt wel gesproken over motorvoertuigen (artikel 29 RVV).
Het is inderdaad verboden om meer verlichting op je fiets te hebben als noodzakelijk (artikel 35 rvv), maar je zou je kunnen beroepen op een vrijstelling. Die vrijstelling - niet zijnde een voorrangsvoertuig - is alleen van toepassing indien
noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak. En daar ben ik bang dat je tegen wat problemen aan kunt lopen. Wanneer is dit noodzakelijk? En als dat noodzakelijk is, waarom moet jij dan op eigen initiatief allerlei lampjes monteren en hebben niet alle dienstfietsen dit?
Daarbij hebben we ook nog de regeling optische en geluidssignalen waar je onder gaat vallen als je met optische signalen rijdt. De fiets staat daarin niet benoemd, sterker nog. Men spreekt daar alleen over motorvoertuigen die met optische en geluidssignalen mogen rijden (artikel 4).
Kortom, vooral zo doorgaan! Maar mijn tip is om dit even te toetsen aan onze juridische afdeling, als je een mooie praktische invulling kunt aanvullen met een juridische dekking zou je zomaar de basis kunnen leggen voor een landelijk project c.q. invulling. Mocht ik je daarmee kunnen helpen of doorverwijzen naar de juiste contacten, je hebt mn zakelijke mail adres!