Toch al rijinstructeur vraag ik mij af of we dit moeten willen.
Er zijn teveel haken en ogen al aan het verkeer vooral het fietsverkeer waar je als weggebruiker al soms geen snars meer van begrijpen.
En dan komt het begrijpen uit de hoek van de fietsers die gewoon zelf geen bal van de wetgeving aantrekken.
Een voorbeeld situatie:
Een fiets met zwaailicht komt aanrijden, de automobilist hoort een OGS voerend motorvoertuig. De automobilist ziet de fiets en wil daar ruimte voor maken (want voor de gemiddelde automobilist is elk voertuig een motorvoertuig) hierdoor blokkeert of zelf erger raakt hij een OGS voerend motorvoertuig. In dit geval kunnen drie dingen gebueren: 1 schade zonder, 2 schade blik, 3 schade met (en niet geheel zonder mogelijkheid dodelijk afloop doordat automobilisten de neiging hebben om na contactschade te willen uitwijken).
Een tweede voorbeeld:
Een te groot vertrouwen op het opvallen van het blauwe licht. Nu met zo'n blikkendoos om je heen blijft de schade meestal beperkt tot materieel. Deze laatste is ook bij onderzoek bewezen, het is een feit dat 31% een te groot vertrouwen heeft in het OGS en daardoor te gefocust op de melding rijdt ipv het verkeer.
Overigens vind ik persoonlijk het een goede ontwikkeling om weer nieuwe ideeën te zien.