oorzaken van stoornissen in de vitale functies

Auteur Topic: oorzaken van stoornissen in de vitale functies  (gelezen 6078 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lies

  • Gast
Gepost op: 10 december 2005, 18:50:36
Een oorzaak van een stoornis in de vitale funcitie kan ten grondslag liggen aan een stoornis aan de bloedsomloop. Door een onvoldoende werking van de longen kan ik ook nog bevatten.

Maar het wordt lastig als het oranje kruisboekje (blz 16) schrijft dat, als stoornis aan de ademhaling hebt dit kan komen een onvodoende werking van het hart.
Hoe zou dit gezien moeten worden? ::)

lieske




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2005, 19:02:25
Een oorzaak van een stoornis in de vitale funcitie kan ten grondslag liggen aan een stoornis aan de bloedsomloop. Door een onvoldoende werking van de longen kan ik ook nog bevatten.

Maar het wordt lastig als het oranje kruisboekje (blz 16) schrijft dat, als stoornis aan de ademhaling hebt dit kan komen een onvodoende werking van het hart.
Hoe zou dit gezien moeten worden? ::)

lieske

Ik weet niet precies of ik je vraag goed begrijp, maar ik vertaal hem even in "Hoe kan een stoornis in de hartfunctie een stoornis in de ademhaling veroorzaken" Als dat niet is wat je boedoelt moet je het ff zeggen hoor.
twee voorbeelden van wat wellicht bedoeld wordt:

Een stoornis in het hart (bijvoorbeeld links decompensatie, slechte functie van de linker harthelft) kan Asthma Cardiale veroorzaken waardoor er vochtophoping in de longen ontstaat, dit vocht zorgt er voor dat de gasuitwisseling in de longen niet goed functioneert.

Als het hart een slechte pompfuncie heeft komt er mogelijk te weinig bloed in de longen, de bloeddoostroming (perfusie) van de longen is dan verminderd wat ook de gasuitwisseling bemoeilijkt.

Onder ademhaling versta ik in dit laatste geval dus de combinatie van ventilatie, doorbloeding (perfusie) en gasuitwisseling (difusie)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


lies

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2005, 21:22:59
Bedankt voor de uitleg maar wat ik bedoel staat in het oranje kruisboekje 24e druk blz 16.
ik type het even over dan zie je gelijk wat ik bedoel


Oorzaken van stoornissen in de viltale functies

1 een geheel of gedeeltijlke afgelsloten luchtweg
bijvoorbeeld door: zijn allemaal duidelijk

2 een onvoldoende werking van de longen
bijvoorbeeld door:
    oppervlakkig ademen bij pijn door gebroken ribben
    een doordingende borstwond
    verdrinking of bedelving
    beschadiging van de hersenen of het ruggemerg
    stoornissen in de bloedsomloop

3 een onvoldoende werking van het hart
bijvoorbeeld door:
    hartinfarct  of stoornissen in het hartritme
    veel bloedverlies
    een elektrische schok
    beschadiging van de hersenen of het ruggemerg
    stoornissen in de ademhaling

4 onvoldoende bloed in de bloedvaten
bijvoorbeeld door: voorbeelden zijn duidelijk

5 een gestoorde sturing vanuit de hersenen
bijvoorbeeld door: voorbeelden zijn duidelijk


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2005, 10:39:15
Bedankt voor de uitleg maar wat ik bedoel staat in het oranje kruisboekje 24e druk blz 16.
ik type het even over dan zie je gelijk wat ik bedoel


Oorzaken van stoornissen in de viltale functies

1 een geheel of gedeeltijlke afgelsloten luchtweg
bijvoorbeeld door: zijn allemaal duidelijk

2 een onvoldoende werking van de longen
bijvoorbeeld door:
    oppervlakkig ademen bij pijn door gebroken ribben
    een doordingende borstwond
    verdrinking of bedelving
    beschadiging van de hersenen of het ruggemerg
    stoornissen in de bloedsomloop

3 een onvoldoende werking van het hart
bijvoorbeeld door:
    hartinfarct  of stoornissen in het hartritme
    veel bloedverlies
    een elektrische schok
    beschadiging van de hersenen of het ruggemerg
    stoornissen in de ademhaling

4 onvoldoende bloed in de bloedvaten
bijvoorbeeld door: voorbeelden zijn duidelijk

5 een gestoorde sturing vanuit de hersenen
bijvoorbeeld door: voorbeelden zijn duidelijk



Ik denk dat Jacques jouw vraag bij punt 2 al heeft verklaard. Door een stoornis in het hart, dus onvoldoende vermogen van de linker kamer om bloed uit de longen af te voeren heeft tot gevolg dat er vocht in de longen treed. Dit bemoeilijkt de ademhaling. Hierdoor is de stoornis in de circulatie de oorzaak voor de stoornis in de ademhaling.
Bij punt 3 is de verklaring niet zo ingewikkeld. Als er geen ademhaling meer is, komt er onvoldoende zuurstof in het bloed om het hart op gang te houden en stopt dit. Een stoornis in de (evt A en) B is dan de oorzaak voor een stoornis in de C.