ontsmetten van een wond

Auteur Topic: ontsmetten van een wond  (gelezen 20150 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

whiter

  • Gast
Gepost op: 11 december 2005, 17:04:13
ik heb begrepen dat je altijd de omgeving van de wond moet ontsmetten maar is het ook nodig om de wond zelf te ontsmetten? is reinigen van de wond met water niet voldoende en daarna de omgeving ontsmetten met bijvoorbeeld betadine of sterilon




Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #1 Gepost op: 11 december 2005, 17:08:43
ik heb begrepen dat je altijd de omgeving van de wond moet ontsmetten maar is het ook nodig om de wond zelf te ontsmetten? is reinigen van de wond met water niet voldoende en daarna de omgeving ontsmetten met bijvoorbeeld betadine of sterilon

Klopt, maar alleen als je met een wond niet meer naar de arts doorgaat. Dus als je zelf de eindbehandeling van de wond doet, kun je reinigen met water, zodat je kunt beoordelen. Daarna de omgeving van de wond ontsmetten en afdekken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2005, 19:46:07
Klopt, maar alleen als je met een wond niet meer naar de arts doorgaat. Dus als je zelf de eindbehandeling van de wond doet, kun je reinigen met water, zodat je kunt beoordelen. Daarna de omgeving van de wond ontsmetten en afdekken.

Wanneer je de wond zelf behandelt, kun je de wond eventueel eerst schoonspoelen met water of bij een vinger bijvoorbeeld in een bakje met een verdunde betadine oplossing (1 deel betadine oplossing op 9 delen water).
Daarna kun je de wond verder behandelen met een betadine oplossing of een hibitane / styerilon (chloorhexidine) oplossing.
Chloorhexidine prikt meer, maar geeft minder vlekken, zeep kan de werking van chloorhexidine verminderen))
De wond zal er nooit steriel door worden, maar de kans op infectie neemt wel af.

Desinfectiemiddelen niet te lang gebruiken omdat ze de wondgenezing kunnen vertragen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2005, 21:13:06
Voorkeur voor een chloorhexidine oplossing.
Bethadine geeft een langere wondgenezingstijd en kans op allergie er voor is groter


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 11 december 2005, 22:30:15
Voorkeur voor een chloorhexidine oplossing.
Bethadine geeft een langere wondgenezingstijd en kans op allergie er voor is groter

Daar staat tegenover dat de werkingsperiode van de bethadine langer is.
Dat kan een voordeel zijn bij doorspelende kinderen.

kortom de keuze hangt ook hier af van de situatie


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 december 2005, 20:48:22
ik heb begrepen dat je altijd de omgeving van de wond moet ontsmetten maar is het ook nodig om de wond zelf te ontsmetten? is reinigen van de wond met water niet voldoende en daarna de omgeving ontsmetten met bijvoorbeeld betadine of sterilon

De wond zelf ontsmetten met betadine of sterilon is bij een wond die goed gebloed heeft niet nodig, uitspoelen met wat water en evt zeep kan voldoende zijn.
Nadeel van het gebruiken van betadine of sterilon is dat het de wondgenezing vertraagd, zoals SEH zustertje en Jacques zeggen, omdat deze stoffen behalve bacteriën doden, ook witte bloedcellen kapot maken. En die had je nou juist weer nodig voor de wondgenezing en bescherming tegen infecties.

Het hoe en wat van wonden wordt helaas maar matig in de boekjes van het OK uitgelegd.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 13 december 2005, 10:53:48
nu wil ik dit onderwerp een beetje spannender maken met de volgende vraag ?

Wanneer doe je nu definitieve wondbehandeling en waar uit bestaat die dan.. ?, In de huissituatie kan je redelijk het OK boekje volgen.. Maar in de context van deze vraag zou ik het graag zien in de zin van dat je als hulpverlener verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor de dienst die je levert..  Dus pleister plakken waar bij de Eerste hulpdienst gegeven word bij een evenement.

Waar begint definitieve wondbehandeling, (dus waar je iemand niet door stuurt naar een arts) en waar bestaat die behandeling uit of kies je er eigenlijk voor om geen defintieve wondbehandeling te doen, en iemand tips geven om zichzelf te behandelen ?

Beetje afhankelijke van de aard van de verwonding. Ik zie regelmatig eerste hulpposten, een grote schaafwond behandelen met betadine poeder"  ??? of het andere uiterste Joh, straks ff bij het douchen even goed schoonmaken.. en verder aan de lucht laten drogen.."


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 december 2005, 11:30:10
Hier komt weer een gezellige discussie van  ;D...
Heel goed trouwens, want ook dit is een van de mazen in het OK boekje...

Uit een ander EHBO-boek:

"Criteria voor doorsturen zijn o.a.:
· Wonden die gehecht moeten worden vanwege hun grootte of om cosmetische redenen. Met "grote" wonden wordt bedoeld wonden groter dan 1 cm. Cosmetische redenen kunnen zijn wonden in het gelaat of wonden met rafelige wondranden.
· Diep of niet tot de bodem zichtbare wonden waarbij onderliggende structuren als slagaders, pezen of zenuwen beschadigd kunnen zijn.
· Vuile wonden waarbij een verhoogde kans op tetanus bestaat. In principe zijn alle wonden "vuile wonden" maar hier worden in het bijzonder bedoeld wonden met straatvuil, bijtwonden (menselijke bijtwonden!) of vleesmeswonden.
· Wonden met inwendig of omringend beschadigd weefsel, zoals scheur- of bijtwonden.
· Wonden over gewrichten. Deze wonden kunnen namelijk contractuurvorming (dwangstand van een gewricht) of gewrichtsbeschadiging geven."

Het is heel lastig om precieze getallen te noemen bij bijvoorbeeld de diepte van een wond. Wanneer een wond gehecht moet worden, dient dit binnen 6 uur na het ongeval te gebeuren.

Wanneer de EHBO'er de definitieve wondbehandeling moet doen, is deze deels op eigen kennis aangewezen, omdat dit niet zo specifiek behandeld is in het OK boekje.

Wat belangrijk is om mee te geven aan het slachtoffer is: 'Verschoon het verbandje/de pleister iedere dag en probeer de wond goed schoon te houden. Wordt de huid om de wond rood, warm, dik en pijnlijk of komt er pus uit de wond, ga er dan mee langs de huisarts.'

Beetje afhankelijke van de aard van de verwonding. Ik zie regelmatig eerste hulpposten, een grote schaafwond behandelen met betadine poeder"  ??? of het andere uiterste Joh, straks ff bij het douchen even goed schoonmaken.. en verder aan de lucht laten drogen.." 

Betadine poeder op een schaafwond, mmm, beetje dubieus. Ik zou de schaafwond goed afspoelen met wat water en zeep, droog deppen met een gaasje en indien nodig afdekken met (metalline) gaas. Of een schaafwond ook ontsmet mag worden met Betadine of Sterilon ga ik even navragen.


Ik zei eerder dat Betadine en Sterilon niet ín de wond mogen, omdat ze dan ook witte bloedcellen doden. Ergens anders lees ik dat dit met name geld voor huidontsmettingsmiddelen en het oudere Jodiuminctuur. Betadine en Sterilon zouden niet necrotiserend werken. Ook dit zoek ik nog even na.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #8 Gepost op: 13 december 2005, 11:37:09
Schaafwonden worden op de SEH schoongemaakt met een chloorhexidine oplossing.
Er wordt nooit meer met Bethadine gewerkt.

Schaafwonden kun je ook goed schoon krijgen door ze uit te bruisen met waterstofperoxide 3%, waar na dan als nog met chloorhexidine de wond schoon gemaakt wordt.
Wellicht is de behandeling weer per ziekenhuis / arts verschillend
(stel je voor dat we eens allemaal het zelfde gaan doen ;D)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 13 december 2005, 11:47:44
Als we zouden doodgaan aan een schaafwond, waren we met z'n allen in de oertijd al uitgestorven. Ons afweersysteem kan wel wát hebben...
Arts  www.alphalog.nl