opleiding rode kruis nederland

Auteur Topic: opleiding rode kruis nederland  (gelezen 8108 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

nick961

• Gast
Gepost op: 11 december 2005, 21:16:08
Hallo ik ben nick van der schoot en ik zit belgie in het rode kruis nu is mijn vraag wat voor opleidingen er zijn in het rode kruis nederland on of die overeenkomen met de opleidingen van het rode kruid vlaanderen

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2005, 20:53:47
Hallo ik ben nick van der schoot en ik zit belgie in het rode kruis nu is mijn vraag wat voor opleidingen er zijn in het rode kruis nederland on of die overeenkomen met de opleidingen van het rode kruid vlaanderen
De opleidingen die je bij de gemiddelde afdeling hier in Nederland krijgt:
- EHBO-cursus van het Oranje Kruis (www.ehbo.nl)
- Reanimatie, eventueel aangevuld met AED (www.nrr.nl)
- Herhalingslessen met enige verdieping
- Eventueel modules: EHBO bij kinderen, Wandelletsels
- Opleiding verbindingen (voor communicatie met portofoon en mobilofoon op het net van het RK)
(- EHBD-U Drugs bij uitgaan?)(Meningen lopen zeer uiteen, sommige afdelingen wel, andere niet)

Ik ben niet bekend met de opleidingen van het Rode Kruis in Vlaanderen. Ik denk dat het niveau in België wat hoger ligt, maar dat is meer een gok dan dat ik het kan onderbouwen. De opleiding van het Oranje Kruis is niet zo diepgaand en meer gericht op incidentele hulpverlening.

Rolf

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2005, 23:11:21
Hallo Nick,
Binnen de Euregio Maas-Rijn zijn we bezig met een project wat nou net jou vraag beantwoord.
De bedoelling is om de afdelingen in de euregio met elkaat kenns te laten maken en elkaars cultuur verschillen leren kennen en begrijpen.
Zo word er samen gewerkt op het gebied van Sociaale hulp, Noodhulp en Jeugd en Jongeren (waar ik zelf mee bezig ben).
Bij de jeugd zie je al dat handelingen verschillen bij het verlenen van EH en ook bevoegtheden welke de EH-verlener heeft.
Als je intresse hebt in deze stuur me even een PB zal ik eens zoeken wie de noodhulp aan Vlaamse zijde heeft ik denk dat deze persoon je beter kan vertellen hoe en wat.

Groetjes Rolf

redder-limburg

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2006, 13:01:13
Hoi,

Zoals Rolf al zei heb ik zelf ondervonden dat er een aantal dingen anders waren in België bij het rode kruis dan bij de Nederlandse. Ik ben namelijk naar een dag van dat project geweest en heb gezien dat ze toen de stabiele zijliging anders deden als dat wij in Nederland doen.
Ik kan je natuurlijk ook niet vertellen wat de verschillen zijn maar ik wilde alleen even vertellen dat ik dat ook heb meegemaakt.

groetjes yoeri

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2006, 20:12:18
Hoi,

Zoals Rolf al zei heb ik zelf ondervonden dat er een aantal dingen anders waren in België bij het rode kruis dan bij de Nederlandse. Ik ben namelijk naar een dag van dat project geweest en heb gezien dat ze toen de stabiele zijliging anders deden als dat wij in Nederland doen.
Ik kan je natuurlijk ook niet vertellen wat de verschillen zijn maar ik wilde alleen even vertellen dat ik dat ook heb meegemaakt.

groetjes yoeri

??? Wel geweest  :o gezien dat het anders ging  :-\
Maar niet weten/ kunnen vertellen wat de verschillen zijn  :-[

Mis ik iets  :D ;)

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

redder-limburg

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2006, 21:09:47
Nou het is nogal moeilijk uit te leggen omdat het toch al een half jaar geleden is toen ik het gezien heb. Er waren ook maar een aantal kleine dingen die anders waren. Datweet ik wel nog. Maar wat er nu precies anders ging dat weet iki niet meer

groeten yoeri

7194

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2006, 00:09:28
Ik mis de HOC opleiding in het rijtje. Of staat die er expres niet bij omdat het meestal een opleiding is die gezamelijk wordt verzorgd door het rode kruis en de GHOR (ambulancedienst)?

Rolf

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2006, 00:11:55
Citaat
 Wel geweest   gezien dat het anders ging  
Maar niet weten/ kunnen vertellen wat de verschillen zijn  

Mis ik iets  
IK weet het wel nog :D
In Nederland leggen we de onderste arm in de kijk richting van het s.o. dus recht vooruit.(3 uur op de klok)
De Belgen en de Duitsers rollen over de arm heen en trekken deze vervolgens tot ca. 45 graden naar achteren dus de benen wijzen naar de 6 op de klok en de onderste arm naar de 8.
-Voordeel het s.o. ligt als een blok beton.
-groot nadeel draai een s.o. maar eens snel terug als de ademhaling weg valt of zo.
Naar ik weet noemt men dit ook wel de NATO methode.
In April zijn in Naaldwijk de nat. jeugd EH wedstrijden we zijn voornemens om daar met een gemengde ploeg deel te nemen (buiten wedstreid beding) om de verschillen te laten zien, maar ook om te laten zien dat je ondanks verschillende talen en protocollen "samen" kunt helpen.
(we zijn samen met de organiserende NRK afd. de mogelijkheden aan het bekijken en onze Duitse collega's willen kijken of ze daar een kamp kunnen opzetten van RK tenten en veldkeuken waar ons drie landen team en de aanhang die we mee nemen kunnen vertoeven.
Als er definetieve zaken geregeld zijn zal ik een berichtje plaatsen in de evenementen kalender.

Groetjes Rolf

sigmash

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2006, 09:01:50
De Belgen en Duitsers gebruiken inderdaad de NATO-houding, Nederland wijkt met de stabiele zijligging af van de internationale standaard. Toch werd de NATO-houding ook door het oranje kruis gedoceerd: in het oude boekje "van gediplomeerde naar ervaren EHBO-er" staat deze uitgelegd in het kader van de grootschalige hulpverlening.
De NATO-houding is namelijk beter geschikt voor een so op een brancaard: ligt stabieler bij het lopen over ongelijk terrein, ligt lekkerder als het lang duurt omdat de schouder naar achteren is gedraaid ipv van naar voren. (zelf mogen ervaren bij het spelen van so  ;) ) en last but not least je past met de brancard door een deur. In de Oranje Kruis stabiele zijligging steekt een arm uit buiten de brancard.

m.v.g.

Robin

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2006, 17:49:16
De Belgen en Duitsers gebruiken inderdaad de NATO-houding, Nederland wijkt met de stabiele zijligging af van de internationale standaard. Toch werd de NATO-houding ook door het oranje kruis gedoceerd: in het oude boekje "van gediplomeerde naar ervaren EHBO-er" staat deze uitgelegd in het kader van de grootschalige hulpverlening.
De NATO-houding is namelijk beter geschikt voor een so op een brancaard: ligt stabieler bij het lopen over ongelijk terrein, ligt lekkerder als het lang duurt omdat de schouder naar achteren is gedraaid ipv van naar voren. (zelf mogen ervaren bij het spelen van so  ;) ) en last but not least je past met de brancard door een deur. In de Oranje Kruis stabiele zijligging steekt een arm uit buiten de brancard.
Klopt allemaal, maar een groot nadeel is dat de ruggegraat in die houding getordeerd wordt. Daarom gewbruiken we onder normale omstandigheden de Rautek methode.