opleiding rode kruis nederland

Auteur Topic: opleiding rode kruis nederland  (gelezen 8107 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sigmash

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2006, 19:18:52
Klopt, de stabiele zijligging volgens het Oranje kruis is ook een vinding van meneer Rautec. Ik durfde de naam al niet te gebruiken, uit mijn blote hoofd twijfelde ik of hij van Rautec of van Heimlich was... Het was in elkgeval een "oude bekende".  ;)

Died1234

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 28 september 2006, 14:45:10
In Oostenrijk worden de ambulance-Verpleegkundige (en chauffeurs) via het rode kruis opgeleid en zijn ook lid van het rode kruis. De Opleiding in Oostenrijk is daarom ook  een beetje langer dan de Nederlandse "Rode Kruis" opleiding. De Traumateams en Rampenbestreiding wordt ook door het rode kruis georganiseerd.

Heel interessant hoe dat de verschillende landen met hun Rode Kruis-organisaties om gaan (of hoe ze ingezet worden).

Groeten,
Eric

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 28 september 2006, 21:40:23
Klopt, de stabiele zijligging volgens het Oranje kruis is ook een vinding van meneer Rautec. Ik durfde de naam al niet te gebruiken, uit mijn blote hoofd twijfelde ik of hij van Rautec of van Heimlich was... Het was in elkgeval een "oude bekende".  ;)

Zo oud is Heimlich nou ook weer niet... de greep van Heimlich is 'pas' 32 jaar oud ;)
Arts  www.alphalog.nl

Bart_RK

• Junior gebruiker
  • **
  • Hulpdienstvrijwilliger, Afdeling Willebroek
Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2006, 21:27:33
Bij ons in Vlaanderen zijn de volgende opleidingen:

- EHBO (dienst Leergangen)
- Interventie (hierin zie je de basis van de hulpverlening: tenten opzetten, confrontatie meerdere SO's, brancardage, manipulatie SO, ramp hv, uitgebreide wondzorg, shock, ...) dit onderdeel is verplicht
- Verzorging (uibreiding: werking in gewondennest, zuurstof toedienen, infusen klaar maken, mug arts bijstaan, echt teorie over hulpposten en ramphulpverlening) deze is niet verplicht
- ZWH (ambulancier)

verder is er nog leiding (ploeg- en sectieleider), radiocommunicatie, en waarschijnlijk nog enkele andere
De mannen van het Rode Kruis zijn geweldig. Waar de ontploffingen het ergst zijn, daar zijn zij - RW Thompson, WOII veteraan -

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 8 november 2006, 01:43:13
Zo oud is Heimlich nou ook weer niet... de greep van Heimlich is 'pas' 32 jaar oud ;)

Nou ja, de bedrieger Henry J. Heimlich verbond zijn naam toen aan de handeling.
http://www.philadelphiaweekly.com/view.php?id=8048

Kees  8)