0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.
Stukje geciteerd van de leverancier."Is X-Marker Legaal? Ja, X-Marker is het Maximale wat men wettelijk gezien mag gebruiken. Het mag niet traanverwekkend, verstikkend of weerloosmakend zijn en het mag ook geen giftige stoffen bevatten.De werkgroep advies wapens en munitie heeft bepaalt dat een product zoals X-Marker niet onder de wapenwet valt en de minister van Justitie heeft dit advies opgevolgd. Dus X-Marker is geen verboden wapen en valt derhalve ook niet onder Artikel 2 catergorie II onder 6 van de Wet Wapens en Munitie."
Als het niet legaal zou zijn mag het toch niet eens verkocht worden in Nederland? (Wat nu wel gebeurd) Of zie ik dat nu verkeerd...?
Onzin Je kunt ook blauwe zwaailichten kopen als burger zijnde, toch mag je ze niet in je auto hebben. Je kunt van alles kopen, maar dat maakt het product nog niet legaal.
Hoi Ger@rd,Jij wilde weten waarom het niet of wel strafbaar is.Ik kan bij voorbaat al zeggen dat ik geen bron of verslag hier heb maar ik kan je uitleggen waarom het "dragen van een X-marker" niet strafbaar is.Als je de hele WWM erop naslaat: Nergens wordt de X-marker of soortgelijk iets vermeld.Enige waar je de neiging hebt naar toe kan gaan, en wat anderen hier ook al geopperd hebben is categorie IV. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen. Maar een X-marker is NIET bestemd om een ander letsel toe te brengen. En dat dreigen wat erin genoemd wordt heeft geen betrekking op :" Pas op of ik kleur je kop blauw" maar heeft betrekking op het dreigen met letsel toebrengen. (Denk aan dreigen met een tafelpoot)Maar zoals ik al aangaf; 1 element is belangrijk om van cat IV te spreken: Geen ander doel dan letsel aan te brengen. Dus X-marker kan je daar niet onder brengen.Dus jouw vraag: Bezit of dragen van een X-Marker is zeker niet strafbaar. Net zomin al een spuitbus verf of een edingstift.Als je het zonder noodzaak gebruikt spreek je van mishandeling.