Zijn er (politie) mensen die ervaring hebben met de X-marker??

Auteur Topic: Zijn er (politie) mensen die ervaring hebben met de X-marker??  (gelezen 45329 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #90 Gepost op: 31 oktober 2011, 22:10:56
Als je het al weet. Waarom stuur je de politie er dan een brief over?


afloda

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #91 Gepost op: 31 oktober 2011, 23:50:45
ik heb de wijkagent een brief gestuurt van wege dat ik lastig gevallen werd in de straat, en heb er ook een bijlage van de xmarker bij gedaan, zodat hij wist hoe ik er over denk, en hoe ik zou handelen als dat nodig zou zijn.


judgementec

  • beveiliger
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #92 Gepost op: 10 maart 2015, 14:16:07
Ik werk zelf in de beveiliging en heb het al 2 jaar aan mijn riem hangen. Het is legaal en heeft zo zijn voor- en nadelen. Want het schrikt af. Aangezien mensen denken dat het pepperspray is. (mits je een goede houder koopt).
 Komt het in je ogen, doet het alsnog pijn. Alles in je ogen doet namelijk pijn. Zelfs water.

Alleen heb je een nadeel. Ik heb het gelukkig (nog) niet meegemaakt, maar ik hoor het wel van sommige collega's en van de politie... en dat is dat mensen waarbij je het gebruikt, je kunnen aanklagen wegens verminking.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #93 Gepost op: 10 maart 2015, 14:22:57
Citaat van: judgementec link=msg=1336261 date=1425993367
Ik werk zelf in de beveiliging en heb het al 2 jaar aan mijn riem hangen. Het is legaal en heeft zo zijn voor- en nadelen. Want het schrikt af. Aangezien mensen denken dat het pepperspray is. (mits je een goede houder koopt).
 Komt het in je ogen, doet het alsnog pijn. Alles in je ogen doet namelijk pijn. Zelfs water.
Het is inderdaad tot op zekere hoogte legaal. Echter, het inzetten van het middel en daarbij iemand (doelbewust) in zijn ogen spuiten kan/zal gewoon onder mishandeling vallen als het pijn en/of letsel tot gevolg heeft, eventueel gecombineerd met een categorie 4 sub 7 wapen.

En verminking ken ik niet in het strafrecht.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #94 Gepost op: 18 maart 2015, 08:26:38
Citaat van: judgementec link=msg=1336261 date=1425993367
Ik werk zelf in de beveiliging en heb het al 2 jaar aan mijn riem hangen. Het is legaal en heeft zo zijn voor- en nadelen. Want het schrikt af. Aangezien mensen denken dat het pepperspray is. (mits je een goede houder koopt).
 Komt het in je ogen, doet het alsnog pijn. Alles in je ogen doet namelijk pijn. Zelfs water.

Alleen heb je een nadeel. Ik heb het gelukkig (nog) niet meegemaakt, maar ik hoor het wel van sommige collega's en van de politie... en dat is dat mensen waarbij je het gebruikt, je kunnen aanklagen wegens verminking.

En hoe vind je werkgever dit?

In welke situatie zou je de X-Marker gebruiken? Welke wijze?
Geheid dat je er problemen mee gaat krijgen, is het niet strafrechtelijk (zie eerdere berichtgeving) dan wel met je werkgever.
Ook al zou je strafrechtelijk niet vervolgd worden, de kans is zeker aanwezig dat Bijzondere Wetten welke gaan over de uitgifte van de beveiligingspassen, je pas tijdelijk intrekken. Je werkgever gaat je echt niet 4 a 6 maanden of zelfs langer, betaald thuis laten zitten.

Wees verstandig. ;-)
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Reactie #95 Gepost op: 2 mei 2015, 21:32:22
Ik denk dat niet zozeer het gebruik ervan (in hulp behoevende situaties) zal worden afgestraft. Dit zal dan snel neigen naar noodweer, echter het verboden wapenbezit zou wel een probleem kunnen vormen. Hoewel ze zelf ze verkondigen dat het legaal is, zal er denk ik een rechterlijke toetsing moeten volgen om uitsluitsel te geven.

Het spul maakt volgens mij alleen blauw, en heeft verder geen werking. Het lijkt mij alleen onder artikel 2 vierde categorie te kunnen vallen:

7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

De pijn aan de ogen zal dan onder letsel moeten worden verstaan, denk ik zo.

De tijd zal het uitwijzen...
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


guest15549

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 3 mei 2015, 00:25:26
Citaat van: Security guard link=msg=1337869 date=1426663598
En hoe vind je werkgever dit?

In welke situatie zou je de X-Marker gebruiken? Welke wijze?
Geheid dat je er problemen mee gaat krijgen, is het niet strafrechtelijk (zie eerdere berichtgeving) dan wel met je werkgever.
Ook al zou je strafrechtelijk niet vervolgd worden, de kans is zeker aanwezig dat Bijzondere Wetten welke gaan over de uitgifte van de beveiligingspassen, je pas tijdelijk intrekken. Je werkgever gaat je echt niet 4 a 6 maanden of zelfs langer, betaald thuis laten zitten.

Wees verstandig. ;-)

4 a 6 maanden in het ziekenhuis liggen omdat een randebiel je in elkaar heeft getrapt en je je niet kon verdedigen is ook niet prettig...


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #97 Gepost op: 3 mei 2015, 09:04:22
Citaat van: RS496 link=msg=1347563 date=1430605526
4 a 6 maanden in het ziekenhuis liggen omdat een randebiel je in elkaar heeft getrapt en je je niet kon verdedigen is ook niet prettig...
Als iemand je zo in elkaar wilt slaan dan helpt een busje x marker je ook niet hoor.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #98 Gepost op: 3 mei 2015, 10:56:00
Hoewel ze zelf ze verkondigen dat het legaal is, zal er denk ik een rechterlijke toetsing moeten volgen om uitsluitsel te geven.

Het gerechtshof heeft al een uitspraak gedaan, in hoger beroep, over het bezit, na een terug verwijzing door de Hoge Raad:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2013:BZ8742

Daaruit:
Citaat
Vrijspraak

Verdachte werd op 15 november 2007 ter zake van verduistering aangehouden en ingesloten op het politiebureau te Tiel. Alvorens zijn insluiting werd verdachte gefouilleerd. Daarbij is toen bij verdachte een spuitbus merk X-marker in beslag genomen. Dit betreft een busje spray, ook wel smurfenspray genoemd, waarvan de inhoud een blauwe kleurstof bevat die, zodra het in aanraking komt met de huid, een blauwe verkleuring achterlaat die één tot drie dagen zichtbaar blijft.

Artikel 2, eerste lid van de WWM houdt, voor zover van belang in deze zaak, het volgende in:

Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

(…)

Categorie IV

(…)

7º Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.[/i,]

De vraag is, gelet op de hiervoor geciteerde wettekst en de tekst van de tenlastelegging, of een busje X-marker naar zijn aard of de omstandigheden waaronder het is aangetroffen voor geen ander doel bestemd is dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen.

Het hof is van oordeel dat dit niet is komen vast te staan. De omstandigheden waaronder het spuitbusje is aangetroffen, te weten een veiligheidsfouillering bij insluiting voor een ander, niet op de WWM, een dreigingsdelict of agressief delict betrekking hebbend feit, zijn niet redengevende omstandigheden voor de aanname dat het busje X-marker voor geen ander doel bestemd kan zijn dan om letsel toe te brengen aan personen of om mee te dreigen.

Vervolgens is de vraag of de aard van (de inhoud van) het busje maakt dat er voldaan is aan de wettelijke eisen voor strafbaarheid van het bezit ervan. Het hof stelt vast dat het openbaar ministerie geen informatie heeft verschaft over de precieze samenstelling van de inhoud van het busje X-marker. Of die samenstelling zodanig is, dat aangenomen kan worden dat daardoor letsel moet ontstaan voor degene die met de stof in contact wordt gebruikt, kan het hof daarom niet vaststellen. De stelling van de advocaat-generaal dat het louter blauw verkleuren van de huid, waarvan, gelet op de overgelegde productinformatie, kennelijk sprake is, zondermeer als letsel moet worden aangemerkt, steunt niet op de wet en levert (hoe belastend voor degene die het betreft dan ook) naar algemeen spraakgebruik geen letsel op. Ook kan, zonder nadere toelichting (die ontbreekt) niet zonder meer worden gesteld dat redelijkerwijze moet worden aangenomen dat het busje X-marker voor geen ander doel is bestemd dan te dreigen.

Gelet op het bovenstaande dient verdachte te worden vrijgesproken.

Let wel dat dit gaat over een specifiek geval waarbij de marker is aangetroffen. Andere omstandigheden kunnen leiden tot andere uitspraken.
De kanttekeningen die Red plaats bij bezit en gebruik lijken mij dan ook terecht.

En ik neem aan dat je bekend bent met het subsidiariteitsbeginsel in noodweer?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #99 Gepost op: 8 mei 2015, 15:12:50
Ik denk dat het onverstandig is om dit soort middelen (als beveiliger), aan je koppel te hangen. Zeker als je het hoofdzakelijke doel heb om mensen 'af te schrikken'.

Dat gaat op den duur tegen je gebruikt worden, zeker bij een controle bijzondere wetten.