Zijn er (politie) mensen die ervaring hebben met de X-marker??

Auteur Topic: Zijn er (politie) mensen die ervaring hebben met de X-marker??  (gelezen 45384 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Target77

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 17 december 2005, 17:12:45
Wellicht een idee voor de hulpverleningswinkel van Medisol  ;) ;D ;D


-:Rein:-

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 19 december 2005, 20:16:54
Ik heb de vraag eens goed uitgewerkt en voorgelegd aan de politie Utrecht. Ik ben erg benieuwd naar het antwoord.  :)

Ik ben ook erg benieuwd.

Overigens heb ik niet beweerd dat het een verboden of toegestaan middel is. Het enige wat ik gezegd heb is dat zodra ik het tegenkom, de persoon aanhoud en meeneem. En als dan achteraf blijkt dat het een toegestaan middel is, prima. Zul je mij niet over horen. Maar de twijfel bij mij is te groot om die persoon te laten gaan.

En paul_hartog, en nog een of andere moderator die in de beveiliging werk die heeft gereageerd..ik kom hier op dit forum om ervaringen en kennis te delen met anderen, niet om dit soort verwijten naar me toe gesmeten te krijgen. Discussie is goed en hartstikke leuk, maar niet op zo'n manier.

Bovendien ben ik de diender, ik maak beslissingen, en ik zal daar ook de eventuele consequenties van dragen. Liever een onrechtmatige aanhouding omdat dit soort spul kennelijk is toegestaan, dan iemand onrechtmatig ermee rond te laten lopen. Ik hoef me dan ook niet de les te laten lezen door een beveiligingbeamte en ene paul_hartog.


Target77

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 20 december 2005, 00:13:19
Hoeft niet te betekenen dat een beveiligingsbeambte niet over de juiste achtergrondkennins beschikt om ook een objectief oordeel te kunnen vellen over een situatie (eventueel gezien zijn/haar achtergrond). Maar ik zal jou heus niet beletten om hiervoor een eventuele onterechte aanhouding te laten begaan....dat zijn jouw zaken en is jouw groot recht. Echter mogen wij hier over in ons land nog wel een mening vormen. En dit forum is er nou eenmaal voor om van gedachten te kunnen wisselen, met in veel gevallen veel verschillende meningen van veel verschillende individuen. Hiervoor mijn oprechte excuses dat de mening van ondergetekende niet de jouwe is.  ;)


-:Rein:-

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 20 december 2005, 17:14:12
Hoeft niet te betekenen dat een beveiligingsbeambte niet over de juiste achtergrondkennins beschikt om ook een objectief oordeel te kunnen vellen over een situatie (eventueel gezien zijn/haar achtergrond). Maar ik zal jou heus niet beletten om hiervoor een eventuele onterechte aanhouding te laten begaan....dat zijn jouw zaken en is jouw groot recht. Echter mogen wij hier over in ons land nog wel een mening vormen. En dit forum is er nou eenmaal voor om van gedachten te kunnen wisselen, met in veel gevallen veel verschillende meningen van veel verschillende individuen. Hiervoor mijn oprechte excuses dat de mening van ondergetekende niet de jouwe is.  ;)

In je PB maak je het een en ander duidelijk. Het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt, in dat geval alle lof voor jou. Het enige wat ik zeg is dat je een beveiligingmedewerker bent, en geen politieambtenaar. Dit is overigens niet denigrerend bedoeld, maar het is ten alle tijden de beslissing van de politieambtenaar om wel of niet aan te houden. En natuurlijk leven we in een vrij democratisch land, en natuurlijk mag jij een mening hebben en zelf verkondigen op dit forum, maar houd wel ff in gedachten dat je géén politieambtenaar bent en dus ook niet moet proberen om in dat vaarwater te komen.


Target77

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 20 december 2005, 18:08:04
In je PB maak je het een en ander duidelijk. Het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt, in dat geval alle lof voor jou. Het enige wat ik zeg is dat je een beveiligingmedewerker bent, en geen politieambtenaar. Dit is overigens niet denigrerend bedoeld, maar het is ten alle tijden de beslissing van de politieambtenaar om wel of niet aan te houden. En natuurlijk leven we in een vrij democratisch land, en natuurlijk mag jij een mening hebben en zelf verkondigen op dit forum, maar houd wel ff in gedachten dat je géén politieambtenaar bent en dus ook niet moet proberen om in dat vaarwater te komen.



Ik geloof dat de functie ex-BOA (beedigd voor WVW, RVV, WOR en APV) toen der tijd toch ook onder de noemer politieambtenaar viel, in de zin van de Politiewet 1993, dus ik heb mij al voldoende in dat vaarwater begeven. Dat ik tegenwoordig een ander soort functie bekleedt binnen de beveiliging (hoog kader) betekent niet dat de kennis en vaardigheden van mijn harde schijf gewist zijn, maar ik geloof niet dat dit topic bedoeld is om vergelijkend warenonderzoek te doen wie de langste en de dikste heeft. Laten we vooral inhoudelijk reageren op de vragen of een x-marker wel of niet toegstaan is binnen de Nederlandse wetgeving en zo ja onder welke voorwaarden. Jouw inbreng op dit forum is zeer zeker gewaardeerd. Verder no hard feelings. 

2 jaar geleden heb ik de zelfde vraag voorgelegd aan een HOvJ, deze persoon moest mij het antwoord schuldig blijven of een X-marker wel of niet toegestaan is. Betrokkene heeft tevens navraag gedaan bij de OvJ...het zelfde resultaat.
In de tussentijd zijn in den lande door politie verscheidene verdachten van geweldsdelicten aangehouden welke door een slachtoffer zijn gemarkeerd door voornoemd middel. Hierbij zijn in alle gevallen de personen die de X-marker hebben gebruikt niet vervolgd met noodweer als verweer en is dit verweer als rechtmatig door de rechtbank beoordeeld. Tot heden zijn mij geen gevallen bekend waarin het middel onterecht gebruikt is en wat de juridische cosequenties daarvan waren wat betreft sancties. Wellicht dat hierover in de toekomst meer jurispundentie over te vinden zal zijn. Ondertussen zijn er inderdaad bij wijze van proef enkele controleurs en toezichthouders in het openbaar vervoer uitgerust met de X-marker.

Nog een interressant artikel in de telegraaf uit 2003

Citaat
Smurfenspray tegen agressieve reizigers
Bron: Telegraaf
Gepubliceerd: dinsdag 18 februari 2003 @ 07:15

Een spray die agressieve reizigers uitschakelt en hun drie dagen lang een blauw gezicht geeft, de Telegraaf spreekt van Smurfenspray, moet personeel van het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET gaan helpen in de strijd tegen agressieve klanten.

Met de spuitbus, de X-marker, kan een dik soort schuim in de ogen van een agressieveling worden gespoten. Het schuim is volgens de beschrijving niet schadelijk. Wel laat de 'blerrie' een blauwe verflaag op het gezicht van de ondergespotene achter, die er pas na 3 dagen weer afgaat.

Het idee van de 'smurfenspray' is afkomstig van de Lijst Smit (van ex-Leefbaar Rotterdamraadslid Michiel Smit). De politie vindt het idee van Smit maar niets. Het is geen verboden wapen, maar toch heeft het spuiten volgens een politiewoordvoerder iets weg van het aan de schandpaalnagelen van verdachten. Bovendien zou het juist agressie aan kunnen wakkeren.

Het verbaast mij wel dat er over een legaal verkrijgbaar product als zijnde de "X-marker", nadat het 2 jaar geleden met veel tam tam op de markt gebracht is, nog steeds veel onduidelijkheid bestaat (zowel bij politie, justite als ook bij de burgers). Dit zet wel te denken. Daarnaast kan ik vanuit de overheid goed begrijpen dat zij dit middel niet zullen promoten...net zozeer zij wat voor geweldsmiddel dan ook voor burgers zullen promoten. Dit is naar mijn mening een goede zaak. Het geweldsmonopolie dient naar mijn mening dan ook ten alle tijde voorbehouden te zijn aan de politie.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416


Target77

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 9 januari 2006, 16:29:19
Zo iets, maar dan net ietsje anders  ;D ;D ;D


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #27 Gepost op: 6 februari 2006, 03:24:28
Ik ben even opzoek gegaan en heb de volgende zaken aangetroffen op de site van www.xmarker.nl in de FAQlijst.

Is X-Marker Legaal?

Ja, X-Marker is het Maximale wat men wettelijk gezien mag gebruiken. Het mag niet traanverwekkend, verstikkend of weerloosmakend zijn en het mag ook geen giftige stoffen bevatten.De werkgroep advies wapens en munitie heeft bepaalt dat een product zoals X-Marker niet onder de wapenwet valt en de minister van Justitie heeft dit advies opgevolgd. Dus X-Marker is geen verboden wapen en valt derhalve ook niet onder Artikel 2 catergorie II onder 6 van de Wet Wapens en Munitie.

 
Mag de Politie X-Marker in beslag nemen?

Als de politie twijfelt of het een verboden wapen betreft dan mogen zij hem meenemen voor onderzoek.
Hier zal uit blijken dat X-Marker toegestaan is en wordt hij teruggeven. Teken nooit een afstands-verklaring want dan ben je hem kwijt en krijgt hem ook nooit terug. De bekendheid onder de politie-korpsen is momenteel groot dus de kans van inbeslagname is gering.


Wanneer mag ik X-Marker gebruiken?

X-Marker mag gebruikt worden binnen de richtlijnen van het Nederlandse recht. Grofweg houdt dit in dat wanneer lijf of goed in direct gevaar is men zich mag verdedigen om zich in veiligheid te kunnen brengen. Dit geldt voor eigen lijf en goed maar ook voor een anders lijf of goed. Eerbaarheid valt hier ook onder en mag dus zeker beschermt worden. Het betreft een echte aanval en dus niet verbaal geweld. Bij schelden mag niet gespoten worden alleen als een aanval fysiek wordt.


Ik meen dat ik ook ergens in het verleden op deze site / of andere site keek ik daar iets zag staan omtrent een politie regio welke het helemaal heeft onderzocht en dat het si toeggestaan om te gebruiken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Target77

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 8 februari 2006, 19:14:28
Dacht Politie Rotterdam-Rijnmond i.v.m. tramcontroleurs die het dragen..... zie mijn vorige posting.  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 8 februari 2006, 23:55:18
Dacht Politie Rotterdam-Rijnmond i.v.m. tramcontroleurs die het dragen..... zie mijn vorige posting.  ;)

Of eentje daarvoor van mij... ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s