Zijn er (politie) mensen die ervaring hebben met de X-marker??

Auteur Topic: Zijn er (politie) mensen die ervaring hebben met de X-marker??  (gelezen 45255 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #70 Gepost op: 6 december 2006, 19:43:30
Hier even mij ervaringen betreft X-marker.
Hoe langer hoe meer krijgen wij als verkeersregelaar zelfs te maken met extremere vormen van agressie (afhankelijk van het tijdstip en locatie waar onze inzet plaatsvindt) en naar mijn mening is X-marker hiervoor een goede oplossing.
X-marker heeft naar mijn mening zowel een preventieve als repressieve werking.
Preventief: Een belager zal schrikken op het moment dat je uberhaupt naar een spuitbus grijpt, of dit nou pepper, x-marker of deo is.
Repressief: Je kunt je belager vertragen in zijn actie door het gebruik van het blauwe schuim, daarnaast blijft de dader herkenbaar.
Binnen ons bedrijf hanteren we wel een strikt beleid betreft het gebruik van de X-marker. Hij wordt in principe zodanig gedragen dat niet voor iedereen zichtbaar is dat we hem dragen. Daarnaast wordt hij alleen gebruikt indien er geen andere uitweg meer is.
Gelukkig heb ik en ook mijn collega's nog geen situatie meegemaakt waarin het nodig was de X-marker te gebruiken en hopelijk houden we dit ook zo. Daar het bezit en in bepaalde situaties ook het gebruik van X-marker toegestaan is, hebben wij besloten dit middel toe te voegen aan onze persoonlijke uitrusting puur voor het geval dat.
Van enkele politieambtenaren binnen onze veiligheidsregio heb ik hierop zeer positieve reacties gehad, vooral ook vanwege het strenge beleid dat gehanteerd wordt voor gebruik.
Servo Per Amikeco


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #71 Gepost op: 18 januari 2007, 15:01:45
Das wel een makkelijk signalement dan : "hij had blauw haar, blauwe huid, een blauw shirt en blauwe armen" ... en als ie na drie dagen niet gevonden is vindt je em nooit meer ::)

Als het goed is heb je het signalement al in je hoofd zitten voordat je de verdachte blauw spuit....


paul_hartog

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 19 januari 2007, 00:01:50
hahaha mooi he die beginnerspraat ;D :D


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #73 Gepost op: 19 januari 2007, 16:52:32
hahaha mooi he die beginnerspraat ;D :D

je gaat mij niet vertellen dat je de primaire kenmerken van een verdachte niet weet waar je al een behoorlijke tijd mee in conflict bent? Gaat heel wat aan vooraf voordat je de verdachte uberhaubt mag blauwspuiten, heeft niets met beginnerspraat te maken


paul_hartog

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 19 januari 2007, 20:57:06
hoeft helemaal niet heel wat aan vooraf te gaan ;)
als er iemand op je af komt rennen met een mes of honkbalknuppel dan ben je met zoveel bezig dat alles zo snel gaat waardoor het kan zijn
dat je de verdachte helemaal niet zo goed heb kunnen zien.
Zodra jij je zelf bedreigd voelt en er ontstaat een gevaarlijke situatie dan kan je hem gewoon blou spuiten
dus niet als die tegen je zit te schelden of wattan ook maar als hij je aan gaat vallen.
En ik zeg beginnerspraat omdat je toch eerst wat jaren op de weg moet zitten en heel wat moet meemaken voordat je over al die situaties kan inschatten
De voorbeelden die bij jou in je lesboekje staan is toch altijd anders dan de realiteit.
Kheb zelf de opleiding 2 jaar geleden ook gedaan en dan word het je allemaal wel mooi verteld in de theorie maar de praktijk is altijd anders ;)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #75 Gepost op: 19 januari 2007, 21:01:52
hoeft helemaal niet heel wat aan vooraf te gaan ;)
als er iemand op je af komt rennen met een mes of honkbalknuppel dan ben je met zoveel bezig dat alles zo snel gaat waardoor het kan zijn
dat je de verdachte helemaal niet zo goed heb kunnen zien.
Zodra jij je zelf bedreigd voelt en er ontstaat een gevaarlijke situatie dan kan je hem gewoon blou spuiten
dus niet als die tegen je zit te schelden of wattan ook maar als hij je aan gaat vallen.
En ik zeg beginnerspraat omdat je toch eerst wat jaren op de weg moet zitten en heel wat moet meemaken voordat je over al die situaties kan inschatten
De voorbeelden die bij jou in je lesboekje staan is toch altijd anders dan de realiteit.
Kheb zelf de opleiding 2 jaar geleden ook gedaan en dan word het je allemaal wel mooi verteld in de theorie maar de praktijk is altijd anders ;)

natuurlijk is de praktijk anders, maar dingen als lengte, postuur, huidskleur (dan even niet het gezicht nemen als referentie anders gaan ze de smurfen aanhouden aan de tand voelen) en enkele andere zaken kun je in ieder geval (grofweg) inschatten al dan niet bij het wegrennen.
en al heb je geen volledig signalement waarschijnlijk zullen er niet/nauwelijks mensen voldoen aan een signalement als
man, middelmatige leeftijd, lichte huidskleur en blauwgespoten gezicht
nou moet je alleen geen X-marker gaan gebruiken tijdens carnaval, dan mist het een deel van z'n effect
Politie Aspirant niveau 4


paul_hartog

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 19 januari 2007, 22:17:37
ja ok wat dat beteft heb je ook zeker gelijk dat je grofweg wel iemand kan omschrijven maar waar ik dus idd op doel is
dat de praktijk zoveel anders is dan de theorie.
Het word je allemaal wel mooi vertelt dat als je bij een inbraak hebt dat je niet alleen naar binnen moet gaan en als je iets merkt dat je dan de politie moet inlichten voor assistentie.
Kheb het zelf wel eens gehad dan krijg je een melding binnen met 1 zone en dan maak je een externe controleronde en neem je geen bijzonderheden waar en dan ga je naar binnen en dan sta je oog in oog met 2 gemaskerde mannen.
Zo'n situatie zet je zo voor het blok dat je gewoon dichtslaat van schrik en dat het er op aan komt van hoe reageren hun en wat doen ze.
Vaak heb je geluk dat ze bang zijn voor de beveiliger en dat ze het hazenpad kiezen maar tzal niet de eerste keer zijn dat je toch in de weg staat en dat er wat gebeurd.
Vaak ben je dan wel te laat met het bellen naar 112
Je hebt wel een noodknop maar dan duren minuten en seconden net zo lang als een hele nachtdienst ;D


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #77 Gepost op: 26 november 2008, 15:03:19
Laat me raden, de X-Marker ?  ;D

Citaat
HAARLEM - De politie in Haarlem is op zoek naar twee overvallers, die zijn bespoten met blauwe verf. Het duo probeerde dinsdagavond een tankstation in de Noord-Hollandse hoofdstad te overvallen.
ANP

Een pompbediende liet zich echter niet intimideren, maar spoot blauwe verf in hun richting. Een van de twee heeft waarschijnlijk verf in zijn gezicht gekregen.

Volgens de politie is de verf niet afwasbaar en zal hij van de huid van de overvaller moeten afslijten. De twee kregen in ieder geval verf op hun donkere kleding en hoofddeksel.

Ze hadden zich vermomd om herkenning te voorkomen. De politie denkt dat ze ongeveer zeventien jaar oud zijn.
Bron : www.nu.nl


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #78 Gepost op: 26 november 2008, 20:18:09
Beste Rein,
Als ik jou antwoorden lees zoals IK Beslis, Ik ben de baas, Trek zelf maar je conclusies,

tevens nu je dit tropic gelezen en gevolgd hebt heb je kunnen lezen dat het NIET VERBODEN is om het voorhanden CQ bij je te dragen en te gebruiken, dus alle reden om iemand mee te nemen is er dus niet.
Scheelt jou maar ook andere een hoop werk  of je moet trek hebben in een bakkie :D
dus je kan je nu niet meer verschuilen achter het feit van dat wist ik niet

Tevens is het wel zo dat als je het gebruikt hebt je je gelijk bij de politie moet melden dit heeft 2 reden
a) om aangifte te doen van het vooval en waarvoor  je het gebruikt hebt
b) Met het Copy PvB bij de importeur kan je een nieuwe krijgen zonder Kosten (ook niet onbelangrijk)
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #79 Gepost op: 26 november 2008, 20:58:06
Beste Rein,

Is het je ook opgevallen dat de laatse reactie van Rein in dit topic stamt uit februari 2006 ::)
Rein zal sinds die tjd ook niet stilgestaan hebben in z'n ontwikkeling ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s