wie is er fout

Auteur Topic: wie is er fout  (gelezen 2299 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Gepost op: 3 april 2006, 22:29:01
hallo ik heb een vraagje voor de politie. als jullie een melding krijgen van weet ik wat en er wordt gevraagt of jullie er snel heen willen gaan maar er wordt van uit het hb medegedeeld er mag niet met geluid of zwaailicht worden gereden. maar nu komt het de agenten raken betroken bij ongeval omdat ze veel risico hebben genomen om daar heen te gaan. wie is er dan schuldig. ik heb dit vandaag mee gemaakt ik reed op een rotonde en hun kwamen met een hoge snelheid aan zetten als ik geen extra gas had gegeven hadden ze er vrontaal in geknald wie kan me hier duidelijkheid in geven ps ik heb contact gehad met het hb en zo doende weet ik dat ze geen toesteming hadden groetjes wilco


ehbo'er plv hoofd bhv'er


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 3 april 2006, 22:32:54
Dat is denk ik niet te beoordelen. Een politiewagen mag i.v.m. ontheffing zonder OGS verkeersregels overtreden, maar dat gebeurt naar mijn weten heel weiig. Als ze niet naar een melding gingen met een dusdanige aard, dat spoed zonder OGS noodzakelijk was, dan zullen de agenten fout geweest zijn denk ik.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2006, 22:37:21
Dat is denk ik niet te beoordelen. Een politiewagen mag i.v.m. ontheffing zonder OGS verkeersregels overtreden, maar dat gebeurt naar mijn weten heel weiig. Als ze niet naar een melding gingen met een dusdanige aard, dat spoed zonder OGS noodzakelijk was, dan zullen de agenten fout geweest zijn denk ik.
oke  bedankt maarten want echt waar me hart zat in me strot ik zag ze zo op me af komen
ehbo'er plv hoofd bhv'er


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2006, 00:26:58
Met of zonder OGS, na een ongeval wordt de situatie beoordeeld als of er geen OGS gevoerd werd.
tenzij de bestuurder met ogs kan aantonen dat hij daarbij de veiligheid in achtgenomen heeft. Dat houd o.a. in met zeer lage snelheid (<20km/h)
door het roodlicht gereden moet zijn.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2006, 18:11:54
Politie heeft ontheffing van het RVV1990 voor de uitoefening van de taak, mits niet op andere wijzen kan worden bereikt. De onheffing mag gebruikt worden zonder OGS. Vele malen per dag maak ik gebruik van mijn ontheffing zonder dat ik OGS gebruik.

voorbeeld voor mij rijdt een bestuurder die belt tijdens het rijden. Deze man rijdt op onze geikte teller 110 km/u waar 100 is toegestaan. Nu moet wil ik deze meneer aan de kant zetten de maximum snelheid gaan overtreden wil ik voor die meneer komen te rijden. Typisch geval van gebruik van de ontheffing. Ik denk al met al dat maar 5 procent van de ontheffings gevallen met OGS is.

mvg
Mike


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2006, 22:02:03
Politie heeft ontheffing van het RVV1990 voor de uitoefening van de taak, mits niet op andere wijzen kan worden bereikt. De onheffing mag gebruikt worden zonder OGS. Vele malen per dag maak ik gebruik van mijn ontheffing zonder dat ik OGS gebruik.

voorbeeld voor mij rijdt een bestuurder die belt tijdens het rijden. Deze man rijdt op onze geikte teller 110 km/u waar 100 is toegestaan. Nu moet wil ik deze meneer aan de kant zetten de maximum snelheid gaan overtreden wil ik voor die meneer komen te rijden. Typisch geval van gebruik van de ontheffing. Ik denk al met al dat maar 5 procent van de ontheffings gevallen met OGS is.

mvg
Mike
maar ik denk dat je alleen gebruik mag maken van deze onthevingen als je het overige verkeer niet ingevaar brengt  ::) ::)
ehbo'er plv hoofd bhv'er


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 4 april 2006, 22:13:14
maar ik denk dat je alleen gebruik mag maken van deze onthevingen als je het overige verkeer niet ingevaar brengt  ::) ::)
Art 5 WvW heb je nooit vrijstelling voor idd ;) hoewel het hinderen niet aangerekend zal worden ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2006, 07:44:52
Helemaal eens met Mike en JvO: je hebt ontheffing van het RVV (voorzover nodig voor een goede uitvoering van de politietaak; dat kan dus zijn het opsporen van een strafbaar feit maar ook surveillance), dus je bent in beginsel niet strafbaar als je een verkeersregel overtreedt; je mag dus onderweg naar een melding indien nodig een rood verkeerslicht negeren zonder dat je daar een bekeuring voor krijgt.

Bij al je handelingen moet je echter de veiligheid van jezelf en andere weggebruikers in acht houden; je hebt nooit ontheffing van artikel 5 WVW (gevaar of hinder veroorzaken op de weg). In de praktijk is het eigenlijk meestal zo dat je, zolang er geen aanrijding ontstaat, niet bekeurd/veroordeeld zult worden voor het overtreden van verkeersregels, maar als er WEL een aanrijding ontstaat, heb je flink wat uit te leggen.

Overigens, ook al heb je geen toestemming voor het gebruik van OGS, zogauw je OGS voert, ben je een voorrangsvoertuig. Een andere weggebruiker hoeft zich dus nooit af te vragen of je wel toestemming had. Als achteraf blijkt dat je geen toestemming had, zal er wel het een en ander disciplinair gaan gebeuren, maar verkeerstechnisch ben en blijf je een voorrangsvoertuig (waarvan de bestuurder ook altijd artikel 5 WVW in acht moet nemen!).
greetz,  Enrique